آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی:مجریان و ناظران امانتدار باشند

آرمان: روز گذشته بار دیگر اصلاح‌طلبان پیامی را به جامعه منتقل کردند که آن هم اعلام وفاداریشان به آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی بود. بسیاری از از اصلاح‌طلبان روز جمعه جماران را برای ریختن آرای خود به صندوق رای انتخاب کردند چرا که به اعتقاد آنها، حضورشان درانتخابات با وجود گله‌مندبودنشان از ردصلاحیت بسیاری از کاندیداهایشان نشانی قاطع بر اعتقاد به جمهوریتی بود که امام(ره) درکنار اسلامیت به همه توصیه کرده بود. شاید هم در جماران حضور یافتند تا به یادگار امام بگویند او را تنها نخواهند گذاشت و مانند همیشه او را سیدحسن آقایی می‌دانند که مورد علاقه امام بود. دیروز علاوه بر زهرا مصطفوی، آیت‌ا… هاشمی و همسرش و فاطمه هاشمی و آیت‌ا… سیدحسن و سیدیاسر خمینی و رئیس دولت اصلاحات، شخصیت‌هایی مانند آیت‌ا… موسوی بجنوردی و حجج‌اسلام مجید انصاری و مرتضی اشراقی و محمدجواد ظریف در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداختند. حجج‌اسلام موسوی‌لاری، سیدهادی خامنه‌ای، سیدمحمد ابطحی، غفوری‌فرد، جلودارزاده، نحفقلی حبیبی، محمد علی سبحانی، سیداحمدخمینی و… نیز در جماران حضور داشتند. حضور برخی شخصیت‌ها در حسینیه جماران اما با حاشیه‌هایی مواجه شد و موجب سر دادن شعارهایی از سوی حاضرین پای صندوق‌های رای شد و البته تذکر مدیران انتخابات را در پی داشت. حضور طیف وسیعی از جوانان در میان رای‌دهندگان نیز بسیار چشمگیر بود.

تخریب حرام است

آیت‌ا… موسوی بجنوردی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: شرکت در انتخابات برهمه واجب شرعی است. عضو مجمع روحانیون مبارز اظهار داشت: این انتخابات در سرنوشت نظام مقدس جمهوری اسلامی دخالت دارد و توصیه حضرت امام هم مکررا همین بوده است. امیدوارم کسانی که می‌توانند به نظام جمهوری اسلامی خدمت کنند و در خط امام و اسلام باشند، رای بیاورند. وی با اشاره به اهمیت مجلس خبرگان رهبری گفت: در رابطه با مجلس خبرگان نیز باید کسانی انتخاب شوند که در خط اسلام و امام باشند. موسوی بجنوری درباره ردصلاحیت‌ها و تاثیر آن بر مشارکت مردم افزود: مردم خودشان می‌دانند شرکت در انتخابات تکلیف شرعی است. ردصلاحیت‌ها موضوع دیگری است اما مشارکت در انتخابات بر همه واجب است. وی درباره ردصلاحیت خود در انتخابات خبرگان ادامه داد: در این خصوص موضعی نمی‌گیرم. عضو مجمع روحانیون مبارز درباره تاثیر مجلس خبرگان در تحکیم جایگاه رهبری تصریح کرد: اساس تقویت جایگاه رهبری در مجلس خبرگان است. وی درباره تخریب دلسوزان انقلاب در برخی تریبون‌های رسمی هم گفت: امر تخریب اساسا حرام است چه برسد به تخریب افراد صالح.

رد دخالت بیرونی در انتخابات

وزیر خارجه نیز با حضور در حسینیه جماران در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان شرکت کرد. محمد جواد ظریف گفت: هرچه حضور مردم گسترده‌تر باشد، دنیا بهتر متوجه اقتدار این مردم می‌شود و ما یقین داریم مردم همین درس را به دنیا خواهند داد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری خارجی درباره تاثیر انتخابات در ایران افزود: ایران کشوری است که توسط افراط‌گرایان محاصره شده و ثبات ایران از نتایج دموکراسی در این کشور است. ظریف در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار خارجی که از امکان دخالت بی‌بی‌سی در انتخابات مجلس پرسیده بود، اظهارکرد: در گذشته خارجی‌ها تلاش زیادی برای دخالت در امور داخلی ایران داشته‌اند که تلاش‌های آنها پس از انقلاب هرگز به نتیجه نرسیده است. وزیر امور خارجه کشورمان امکان دخالت مستقیم و غیرمستقیم بیرونی در انتخابات ایران را رد کرد. ظریف درباره اهمیت ایجاد یک مجلس معتدل با مشارکت حداکثری خاطرنشان کرد: مشارکت حداکثری مردم قطعا مجلس خوبی را پدید خواهد آورد که این نتایج مثبت غیر قابل انکاری برای دستگاه دیپلماسی خواهد داشت.

تکرار حماسه مردم در خرداد ۹۲

معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز دیروز گفت: مطمئنا امروز(دیروز) حضور گسترده مردم برگ زرینی را در تاریخ مردمسالاری دینی کشور ثبت می‌کنند و حماسه مردم در سال۹۲ تکرار می‌شود. حجت‌الاسلام مجید انصاری افزود: خوشحال هستم در حسینیه جماران؛ حسینیه‌ای که به مدت ۱۰ سال رهبر و پیشوای انقلاب اسلامی از اینجا مردم ایران و مردم جهان را هدایت می‌کردند و به عبارتی قلب انقلاب اسلامی در اینجا می‌تپید، حضور پیدا کنم. وی ادامه داد: مطمئنا حضور گسترده مردم برگ زرینی را در تاریخ مردمسالاری دینی کشور ثبت می‌کنند و حماسه مردم در سال ۹۲ تکرار می‌شود. عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: امیدوارم مجلسی معتدل و مقتدر و همراه با دولت شکل بگیرد، زیرا با چنین مجلسی همراه با قوای دیگر مسیر کشور هموار‌تر شده و دولت را در برنامه‌های اقتصادی و ساماندهی معیشت مردم و امور کشور یاری می‌دهند. انصاری با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان نیز ابراز داشت: امیدوارم امروز مجلس خبرگانی شکل بگیرد که بتواند اعتماد و اطمینان مردم را به آینده نظام جلب کند.

تخریب قابل قبول نیست

وزیر کشور دولت اصلاحات نیز با پیش‌بینی مشارکت خوب مردم در انتخابات گفت که ترکیب مجلسی فعلی قطعا تغییر خواهد کرد. حجت‌الاسلام موسوی‌لاری درباره تاثیر مشارکت مردم در انتخابات گفت: در اثرگذاری این امر تردیدی وجود ندارد. وی درباره پیش‌بینی خود از نتیحه انتخابات هم تصریح کرد: به نظرم در این انتخابات ترکیب مجلس فعلی قطعا تغییر خواهد کرد و مجلس آینده مجلسی کاملا متفاوت خواهد بود. وزیر کشور دولت اصلاحات درباره برخی تخریب‌های صورت گرفته در ایام انتخابات نیز خاطرنشان کرد: بالاخره همه آنهایی که امکانی دارند و رسانه‌ای در اختیارشان هست باید فضا را به سمتی ببرند که رقابت منطقی وجود داشته باشد زیرا تخریب از ناحیه هرکسی باشد قابل قبول نیست.

مجلس دهم معتدل‌تر است

معاون پارلمانی دولت اصلاحات هم که در حسینبه جماران حضور داشت، درباره پیش‌بینی میزان مشارکت گفت: تصور می‌کنم در این دوره مشارکت خوبی داشته باشیم. سیدمحمدعلی ابطحی گفت: فکر می‌کنم در این دوره مجلسی معتدل و متفاوت ایجاد شود.

غربی‌ها از گذشته عذرخواهی کنند

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام هم گفت که رابطه ایران و غرب باید بر اساس احترام متقابل و بدون کسب برتری شکل بگیرد. حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای اظهار کرد: مردم به دنبال نمایندگانی هستند که درباره اشتغال و رفع مشکل رکود تلاش کنند و برای رونق اقتصادی برنامه‌ریزی داشته باشند. وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران با حفظ استقلال و بدون احتیاج به غرب مسیر خود را ادامه می‌دهد افزود: تا جایی که آنها شرایط لازم را رعایت کنند ما ارتباط را لازم می‌دانیم اما این رابطه باید برابر و بر اساس احترام متقابل و بدون کسب برتری باشد. غربی‌ها باید به خاطر رفتارهای گذشته خود عذرخواهی کنند زیرا ۵۰سال از عمر کشور پیش از انقلاب اسلامی در حالی گذشته که انگلیس ایران را تحت استعمار خود را گذاشته بود و به نظر می‌رسد که غربی‌ها باید روش‌های نادرست خود را جبران کنند.

مجلس ششم واقعا سخنگوی ملت بود

محمدرضا خاتمی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم با استفاده از تجربیات قبلی قدر این لحظات و فرصت‌ها را می‌دانند و آگاه هستند که این انتخابات گامی موثر خواهد بود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان می خواهند مجلس دولت‌ساخته تشکیل دهند، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در تجربیات قبلی نشان دادند چطور از حق مردم پاسداری می‌کنند . کسانی که در هشت سال گذشته در برابر انحرافات و فساد چشم‌پوشی کردند و حتی به نوعی به تائید آنها پرداختند برای توجیه اقدامات خود و حتی پرده پوشی چنین شعارهایی می‌دهند. وی ادامه داد: اگر مجلس در دست اصلاح‌طلبان باشد ضمن همراهی با دولت در عرصه‌هایی چون سیاست خارجی، اقتصاد و مسائل فرهنگی از نقش نظارتی خود نیز کوتاه نمی‌آیند. یک منتقد نمی‌تواند در برابر کاستی‌ها سکوت کند اما قطعا مجلس اصلاحات همراه خوبی برای دولت خواهد بود وبا همدلی و همراهی با قوای دیگر مسائل کشور را به پیش خواهد برد. وی در واکنش به اظهارات خبرنگاری که می‌گفت اصولگرایان مجلس دربرابر اقدمات دولت‌های نهم و دهم سکوت نکردند تصریح کرد: امروز نتایج علمکرد دولت آقای احمدی‌نژاد مشخص است. آن زمانی که آقای احمدی‌نژاد خواست از نظر سیاسی راهش را از اصولگرایان جدا کند آن وقت آقایان کارهایی انجام دادند اما تا زمانی که با هم بودند… خاتمی در پاسخ به اظهارات دیگری مبنی بر این که مجلس ششم درباره پرونده‌هایی نظیر کرسنت سکوت کرد، گفت: ‌ما معتقدیم مجلس ششم با توجه به فرصت کوتاهی که داشت به وظایف خود عمل کرد و ما ارتباط خیلی خوبی با نهادهای مختلف داشتیم که البته این ارتباط برای تسویه‌حساب سیاسی نبود. در خود مجلس ششم هم نمایندگانی بودند که در رای اعتماد به قراردادهای نفتی و مسائل مختلف اقداماتی انجام دادند. مسأله کرسنت هم به نظر من یک مسأله سیاسی است و اگر غیر از این باشد باید در یک دادگاه علنی پیگیری شود. وی ابراز عقیده کرد: هیچ مجلسی به اندازه مجلس ششم واقعا سخنگوی ملت نبود. البته این به معنای چشم پوشی بر کاستی‌ها و کمبودهای مجلس نیست، اما مجلس ششم تنها مجلسی بوده که سخنگوی راستین ملت بوده و آنهایی که با این مجلس مخالفت می‌کنند رقبای سیاسی اصلاح‌طلبان هستند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: طبیعی است وقتی جریان اصلاحات تریبونی ندارد و امکان حضور در رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی را ندارد چنین ادعاهایی مطرح می‌شود. خود من در دو روز گذشته به سه شهرستان رفتم اما امکان سخنرانی نداشتم. میدان یکطرفه است و برخی در ایام تبلیغات می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. امیدوارم انتخابات امروز به برخی بداخلاق‌ها پاسخ دهد. محمدرضا خاتمی با تاکید بر این که پیش‌بینی ترکیب آینده مجلس زودهنگام است، افزود: این انتخابات نشان داد اصولگرایان عاقل و معتدل راهشان را از تندروها جدا کردند و اصلاح‌طلبان را به رسمیت شناختند و حاضر به تعامل شدند. این گام خوبی است و می‌توان در مجلس و قوای دیگر این همدلی و همراهی را ادامه داد. برای اصلاح‌طلبان منافع گروهی و سیاسی مطرح نیست و حتی شما در لیست اصلاحات کسانی را می بینید که اصلاح‌طلب نبوده و حتی به جریان اصلاحات نزدیک نیستند ولی ما برای منافع کشور از آنها همانند یک فرد اصلاح‌طلب حمایت می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *