حجت الاسلام اشرفی اصفهانی در گفت و گو با ایلنا:مردم در دور دوم، انتخابات مجلس تهران را الگوی خود قرار می دهند

 


رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌ جمهوری گفت: فکر می کنم با توجه به اتفاقی که در مرحله اول به خصوص در تهران افتاد ، استان ها و شهرستان های باقی راه یافته به دور دوم به تاسی و پیروی از مردم تهران آنها را الگو قرار داده و رای مشابهی خواهند داشت.

حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا،  به مساله ریاست مجلس دهم اشاره کرد و گفت: تلاشی که طیف رقیب برای ایجاد شکاف میان اعتدال گرایان حامی دولت و اصلاح طلبان در خصوص مساله ریاست مجلس می کند به نتیجه ای نخواهد رسید.

وی افزود: چه لاریجانی و چه عارف در صورت انتخاب به عنوان رییس مجلس گزینه های مطلوبی هستند. آقای لاریجانی در این زمینه تجربه خوبی دارند و در این سال ها ریاست شایسته ای بر مجلس داشتند.آقای عارف نیز دارای سوابق درخشانی است که ایشان را برای این منصب مناسب و مطلوب خواهد کرد. بنابراین هر دو مطلوب و ایده آل هستند و می توانند هم فکر و هم گام با دولت قدم بردارند.

اشرفی اصفهانی با تاکید بر اهمیت دور اول انتخابات در تعیین سرنوشت دور دوم اظهار داشت: احتمال انتخاب محمدرضا عارف به عنوان رئیس مجلس آینده در صورت دستیابی به چهل کرسی از ۶۹ کرسی دور دوم انتخابات قوی تر خواهد شد.

وی گفت: فکر می کنم با توجه به اتفاقی که در مرحله اول به خصوص در تهران افتاد ، استان ها و شهرستان های باقی راه یافته به دور دوم به تاسی و پیروی از مردم تهران آنها را الگو قرار داده و رای مشابهی خواهند داشت.

او اظهار امیدواری کرد که در دور دوم نیز اکثر کرسی ها به اصلاح طلبان خواهد رسید .

اشرفی اصفهانی با اشاره به رخداد هایی که در دولت های نهم و دهم اتفاق افتاده و مشکلاتی که مردم به واسطه عملکرد این دولت ها به آن دچار شده اند، تصریح کرد: فعالیت های دولت آقای روحانی قطعا آینده خوبی را برای مردم رقم خواهد زد به شرطی که اصلاح طلبان هم سو و هم فکر نسبت به گذشته شان تجدید نظر کرده و بهتر و قوی تر و راسخ تر به میدان بیایند و طرح های جالبی را به مجلس ارائه کنند. به این ترتیب امید می رود که آینده خوبی در انتظارمان باشد.

او با تاکید بر نقش رئیس دولت اصلاحات در پیروزی انتخابات اخیر گفت: مردم تشخیص درست و انتخاب شایسته ای را انجام دادند که امیدواریم در راستای اهداف نظام و در راه امام و اهداف امام و خون مقدس شهدا باشد . در این راه همه ما در مقابل این خون های مقدس مسئولیم.

وی در خصوص تغییر قانون انتخابات در مجلس آتی اظهار امیدواری کرد و افزود: نحوه رد صلاحیت ها در این دوره عجیب بود . چندین هزار پرونده در کمتر از بیست روز رد صلاحیت شد که این خود یک رکورد محسوب می شد . بنده به عنوان کسی که کارشناس در مسائل پرونده های تخلفات اداری هستم می دانم که برای رسیدگی به یک پرونده باید روزهای زیادی آن را بررسی کرد و کارشناسان مختلف ابعاد مختلف آن پرونده را مورد ارزیابی قرار دهند تا بشود نتیجه قطعی را صادر کرد. حال در نظر بگیرید بررسی پرونده یک نامزد از بدو تولد تا روزی که برای ثبت نام اقدام کرده است چه قدر زمان می برد .

وی افزود: افرادی که این چنین با حیثیت مردم بازی کرده اند باید در روز قیامت جوابگو باشند . چهره های انقلابی ، خانواده های شهیدان ، ایثارگران ، جانبازان و پانصد نفر روحانی که بعضی از این ها در حوزه های خودشان امام جمعه بودند و از طرف رهبری قبلا حکم داشته اند یا استاد دانشگاه و حوزه بوده اند در این بین بی جهت رد صلاحیت شدند. روشن بود که این رد صلاحیت ها سیاسی بوده و این ها باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند چرا که با حیثیت افراد بازی کرده اند .

اشرفی اصفهانی تغییر قانون انتخابات را یکی از مهمترین اهداف خواند و تاکید کرد: اینکه دوازده هزار نفر برای انتخابات ثبت نام کنند خود یکی از ابعاد مشکلات انتخابات ها است . این تعداد خیلی بی رویه است . زمانی که بنده مسئول کمیسیون داخلی مجلس بودم بنا بود اگر در شهرستانی برای مثال یک کرسی وجود داشته باشد دو تا سه برابر یا حداکثر چهار برابر کاندیداهای آن ناحیه وجود داشته باشند . برای مثال در تهران اگر سی کرسی وجود داشته باشد حداکثر تا سه الی چهار برابر داوطلب شوند نه اینکه چند هزار نفر کاندیدا شوند .

او به نقص قانون در این باره اشاره کرد و گفت: البته نقص قانون نباید باعث شود این چنین با آبروی افراد بازی شود. در این باره هم قانون باید اصلاح شود و هم بررسی صلاحیت ها باید بر اساس موازین درست و شرعی باشد نه بر اساس موازین سیاسی.

وی در پایان گفت: مردم با انتخابشان جواب این اقدامات را دادند و ما امیدواریم در انتخابات های آینده شاهد چنین وضعیتی نباشیم.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *