وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: صداوسیما بسیار غیرحرفه‌ای برنامه‌سازی می‌کند

علی جنتی با اشاره به غیر حرفه ای بودن برنامه های صدا و سیما اظهار کرد: افسوس می‌خورم که برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند ولی در عین حال برنامه‌های صداوسیمای خودمان بسیار غیرحرفه‌ای برنامه‌سازی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز با حضور در گردهمایی دانشجویان، دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده خبر به بیان سخنانی درباره نقش رسانه‌ها و تأثیرات آنها بر جامعه پرداخت.

وی بازگشایی خانه سینما، ارکستر سمفونیک ملی،‌ اقتصاد فرهنگ و هنر، تاسیس شرکت توسعه سرمایه‌گذاری هنر‌، عدالت فرهنگی، امیدبخشی به سینماگران‌ را از کارهای مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال ونیم کار دولت «تدبیر‌و‌امید» دانست.

وزیر ارشاد با اشاره به شرکت توسعه سرمایه‌گذاری هنر خاطرنشان کرد: این شرکت با استفاده از سرمایه بانک‌ها و افرادی که علاقه‌مند به حوزه فرهنگ و هنر هستند‌، ۵۰۰ میلیارد سرمایه دارد که به بحث اقتصاد خلاق بر می‌گردد. اقتصاد خلاق یعنی اقتصادی که متکی به فرهنگ باشد و نقش بسیار مهمی را در تولید ناخالصی کشور ایفا کند، در حالیکه این بحث پیش از این در کشور مطرح نبود.

جنتی با اشاره به عدالت فرهنگی بیان کرد: تلاش کردیم تا فعالیت‌های هنری و فرهنگی را از پایتخت بیرون ببریم و به استان‌های دیگر منتقل کنیم. در تمام این مدت همچنین سعی کردیم تا همه هنرمندان نقاط مختلف کشورمان در حوزه‌های هنری مختلف رشد پیدا کنند.

وی امید بخشی به سینماگران را از دیگر کارهای مهم وزارت فرهنگ و هنر دانست و افزود: زمانی که روی کار آمدیم خانه سینما بسته بود و ارکستر سمفونیک و ملی تعطیل بودند، در تمام این مدت تلاش کردیم تا به سینماگرانمان امید ببخشیم که نتیجه این کار را در سی و سومین جشنواره فجر و اکران نوروزی سال ۹۵ شاهد بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دوران پساتحریم، سخنانش را این گونه ادامه داد: امروز پس از گذشت دوران‌ سخت تحریم، شاهد فضای بازی در جامعه هستیم که می‌توانیم تحرک بیشتری داشته باشیم و باید از این فضای موجود نهایت استفاده و بهره‌مندی را ببریم.

جنتی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر‌و‌امید با در نظر گرفتن رهنمودهای دکتر حسن روحانی و سیاست‌های ترسیم شده برای این دولت، طرفدار آزادی بیان، آزادی پس از بیان و آزادی اندیشه بوده است. همان‌طور که می‌دانیم برخی از کتاب‌هایی که قبلا به دلایلی مجوز انتشار نداشتند، امروز با اصلاحات جزئی یا اصلاً بدون هیچگونه اصلاحات مجوز چاپ گرفتند.

او در ادامه مطلب بالا اضافه کرد: امروز در حوزه مطبوعات نیز آزادی قانونی وجود دارد؛ به طوری که مخالفان دولت به راحتی در رسانه خودشان مطلب می‌نویسند و حتی شایعه‌پراکنی و تخریب می‌کنند. با این حال تاکنون سعی شده است تا با تسامح با این رسانه‌ها برخورد شود و این دولت تا به امروز از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده است.

جنتی جامعه را دارای سلایق مختلفی دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نیز برشی از این سلایق هستند و اصحاب فکر و اندیشه باید آنچه را که اندوختند بیان کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی متذکر شد: در این دولت، فضای رسانه‌های دیجیتال نیز بازتر شده است و بارها رییس‌جمهور کشورمان به ما اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهیم شبکه‌های اجتماعی که مخاطب انبوه دارند فیلتر شوند. همان‌طور که می‌دانید این شبکه‌ها در این مدت بسیار در زمینه اطلاع‌رسانی و بیان افکار و اندیشه موثر بوده‌اند.

جنتی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند ماه، اظهار کرد: بخش عظیمی از این دستاورد محصول شبکه‌های اجتماعی بود. همان‌طور که شاهد بودید هیچکس مانع پیام‌های تلفنی درباره انتخابات نشد. من معتقدم امنیت انتخابات هفتم اسفند محصول شبکه‌های اجتماعی بود؛ چرا که مردم به جای بحث کردن در صحنه و پای صندوق‌های رأی در شبکه‌های اجتماعی بحث‌هایشان را کرده بودند و سپس پای صندوق‌های رأی حاضر شده بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: افسوس می‌خورم که برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند ولی در عین حال برنامه‌های صداوسیمای خودمان بسیار غیرحرفه‌ای برنامه‌سازی می‌کنند. این مشکل در مطبوعات ما نیز وجود دارد. خودِ من وقتی با رسانه‌ای مصاحبه می‌کنم برای اینکه متن مصاحبه را پیش از انتشار مطالعه کنم گاهی مجبور می‌شوم تا بیش از دو ساعت برای ویرایش آن مصاحبه وقت بگذارم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *