انتقاد فرح اصولی به حذف نقاشی از هنرستان‌ها عادت داریم همه‌چیز را برهم بزنیم

 

فرح اصولی، نقاشی که یکی از هنرجویان هنرستان دختران در پیچ شمیران تهران بوده، نسبت به خبر حذف رشته نقاشی از هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای انتقاد و عنوان کرد که نه‌تنها نقاشان، بلکه بسیاری از طراحان گرافیک و مجسمه‌سازان شناخته‌شده ایرانی در این هنرستان‌ها تحصیل کرده‌اند.
 
برای بسیاری از رویدادها و مکان‌ها در سطح دنیا به دلیل قدمت و سابقه‌ای که دارند، ارزش قائل هستند؛ به‌عنوان مثال بیِنال ونیز یک‌شبه به شهرت نرسیده است یا موزه لوور اعتبار خود را در سالیان دراز کسب کرده است، حتی یک شیرینی‌فروشی به دلیل سابقه طولانی که دارد، شهرت زیادی پیدا می‌کند. تاریخ روی این مکان‌ها و رویدادها اثر گذاشته است و درباره این مکان‌ها یا اتفاق‌ها می‌توان نوشت یا تحلیل کرد؛ چراکه باعث رشد افراد نخبه یک کشور شده و اکنون به جایگاه مهمی تبدیل شده‌اند؛ اما آنچه در ایران شاهد آن هستیم، این است که چنین رویدادها یا مکان‌هایی اهمیت پیدا نمی‌کند. معمولا در ایران روال بر این بوده است که وقتی چیزی نتیجه درست و موفقی می‌دهد، حتما آن را عوض می‌کنند؛ مثلا یکی از نمونه‌هایی که هنوز هم باعث تأسف من است، دانشگاه تکمیلی علوم پایه زنجان به مدیریت پرفسور ثبوتی بود که بسیاری از دانشجویان آن توانستند مقاله‌هایشان را در کنفرانس‌های جهانی ارائه کنند و در کل این دانشگاه نتایج موفقی در زمینه علمی داشت که همه از حاصل آن راضی بودند؛ بااین‌حال چند سال آقای ثبوتی را از مدیریت دانشگاه برداشتند و شخص دیگری جایگزین او شد. درباره هنرستان هنرهای زیبا مخصوصا هنرستان دختران که خود من فارغ‌التحصیل آن هستم، باید بگویم این مکان ۶٢ سال قبل تأسیس شد و تا‌ به‌ حال بخش بزرگی از نقاشان، مجسمه‌سازان و گرافیست‌ها در آن تحصیل کرده‌اند و وقتی به حاصل هنرجویان آن نگاه می‌کنیم، شاهد هنرمندانی هستیم که اکنون نقش مهمی در جریان هنری کشور داشته‌اند و همین نشان می‌دهد این هنرستان‌ها خوب جواب داده‌اند. دوره تحصیلی هنرستان‌ها در ابتدا سه سال و بعد چهارساله بوده و اگر کسی به دانشکده هم نمی‌رفت، دوران هنرستان برای نقاش‌شدن او کافی بود. در این هنرستان‌ها نقاشان بزرگی درس خواندند و استادان حرفه‌ای و باتجربه‌ای درس دادند؛ حتی باوجود اینکه تغییراتی در دروس هنرستان‌ها انجام شد و لزومی هم نداشت -مثل افزوده‌شدن دروس نظری و کمترشدن ساعت عملی- اما نتایج این هنرستان‌ها همچنان خوب است. من کارهای نسل جوانش را هم دنبال کرده‌ام و می‌بینیم نسل جدیدی هم که از این هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند، آثار خوب و مقبولی دارند.
با توجه به این موضوع، نمی‌دانم انگیزه آنها که خواهان حذف رشته نقاشی شده‌اند، چه بوده است. نقاشی رشته مادر است و اصلا هنرستان‌ها با نقاشی مطرح شده‌اند. اگر انگیزه حذف این رشته، مسائل مالی است، دولت می‌تواند روی دو هنرستان هنرهای زیبای دختران و پسران تمرکز کند تا آنها که دوست دارند در رشته نقاشی تحصیل کنند، به این دو هنرستان بروند. چرا عادت داریم هر چیزی را که نتیجه می‌دهد، بی‌مورد برهم بزنیم؟ بهتر است روی چیزهایی که نتیجه درستی داده‌اند، آزمایش نکنیم. هنرستان‌ها محل خوبی برای یادگیری و نقاشی بودند و حذف این رشته از هنرستان‌ها برای افرادی مثل من که فارغ‌التحصل آن هستند، دردناک است. برای دیگران هم اقدام عجیبی است. دولت در هرکجای دنیا آرمان‌هایی دارد و بابت آن هزینه می‌کند. همه ما می‌دانیم هنر در سالم‌کردن یک جامعه و محیط خیلی مؤثر است. دولت باید متوجه این جریان باشد و از مکان‌هایی مانند هنرستان‌ها حمایت کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *