زمزمه‌های واگذاری «دیرگچین»/ آیا «مادر کاروانسراهای ایران» نباید اثر نفیس تلقی شود؟

 

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از احتمال واگذاری کاروانسرای دیرگچین خبر داد، این درحالی است که برخی معتقدند؛ این بنا اثر نفیس ملی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «دیرگچین» کاروانسرایی متعلق به دوران ساسانی واقع در مسیر اصفهان به قم،  به مادر کاروانسراهای ایران معروف است. این بنا که به عنوان یک دژ در مسیر جاده ابریشم ساخته شده و بعد‌ها به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می‌گیرد در دوران سلجوقیان و صفویان مرمت‌ها و تغییراتی در آن انجام می‌شود و این تغییرات تا دوران قاجار نیز ادامه پیدا می‌کند.

این بنا به تدریج در  اواخر دوران قاجار کاربری خود را از دست می دهد و  پس از آن تا زمانی که سازمان میراث فرهنگی در اوایل دهه ۸۰ متولی این بنا شود، مورد استفاده عشایر محلی قرار می‌گیرد و عشایر گله‌های شتر‌هایشان را در آنجا نگه‌داری می‌کردند که بیشترین حجم آسیب  نیز در این دوران به این بنای تاریخی وارد می‌شود.

 

55

 

پس از تخلیه بنا و انجام مرمت‌ها و کاوش‌های اولیه توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این بنا از سال ۸۵ به اداره کل میراث فرهنگی قم واگذار شده و از آن سال تا به امروز عملیات مرمت در آن ادامه دارد.

چندی پیش عمار کاووسی (معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ) از احتمال  واگذاری این بنا صحبت کرد و گفت: با توجه به صحبت‌هایی که شده، در ‌‌نهایت به نظر می‌آید که رئیس سازمان میراث فرهنگی از اختیاراتش برای واگذاری این بنا استفاده کند.

همچنین مــدیرعامــل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران نیز به واگذاری این بنا به این کانون اشاره کرده بود، این صحبت ها در حالی است که برخی معتقدند این کاروانسرا  یکی از نفایس ملی است، بنابراین واگذاری آن به دستگاه دیگر یا بخش خصوص امکان‌پذیر نیست.

اما تازه‌ترین اظهار نظر در مورد دیر گچین صحبت‌های مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی است که در نشست خبری خود اظهار کرد: دیر گچین برای واگذاری متقاظیان زیادی دارد که یکی از آنها کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران است، البته ما مانع شرکت آنها در مسیر مزایده در صورت تایید اهلیت آنها نمی‌شویم، اما کانون تاکنون در دو مزایده شکست خورده است.

او هرچند اشاره کرد که دیرگچین اکنون وضعیت مناسبی ندارد، اما در برابر این سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دیرگچین جزو نفایس ملی است یا خیر پاسخی نداد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *