حق‌دخالت در زندگی‌مردم را نداریم

 

آرمان: رئیس‌جمهور ازابتدای امسال بحث حریم خصوصی افراد را موضوع مهمی در سخنرانی‌هایش قرار داده است. دکتر حسن روحانی که حقوقدان است بیش ازسایر اقشار به مولفه حریم خصوصی آگاه است و خوب می‌داند که این حریم به چه میزان برای اقشار مختلف جامعه دارای اهمیت است و تمایل ندارند دخالتی در آن شود. به همین سبب است که روز ۱۶ فروردین در نشستی که وزیر ارتباطات و کارکنان این وزارتخانه حضور داشتند چنین گفت که «ما حق نداریم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم، مهم‌ترین اصل امانت است و مردم باید به ما اعتماد کنند. نکند خدای نکرده مردم یک شبکه اجتماعی بیگانه را امین بدانند و به آن اعتماد کنند اما به یک شبکه داخلی اعتماد نکنند، نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد.». او روز چهارشنبه هم در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه «چنین نیست که هر کس یا نهاد و ارگانی بخواهد با اقداماتی به دنبال کنترل مردم باشد» تصریح کرد: «آزادی مردم با آیین نامه و سلیقه افراد و برخی دستگا‌ها نمی‌تواند محدود شود و آزادی مردم به غیر از قانون با هیچ چیز دیگری محدود نمی‌شود و حتی دولت و قوه قضائیه هم نمی‌توانند مردم را محدود کنند و فقط قانون می‌تواند چارچوب‌هایی در این زمینه داشته باشد. وی تاکید کرد: حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم جز در زمینه اجرای قانون.» البته او در زمان تبلیغات انتخاباتی در سال ۹۲ هم بر لزوم حفاظت از حریم خصوصی افراد جامعه تاکید داشت و به نظر می‌رسد سال۹۵ درصدد استحکام صیانت ازاین حریم‌هاست البته شاید هم تکرار حفظ حریم خصوصی از سوی رئیس‌جمهور به تصمیماتی مرتبط باشد که اخیرا با حضور ۷ هزار نفر در پایتخت با عنوان گشت نامحسوس امنیت اخلاقی اجرا شده است و برخی تلاش داشتند تا این طرح را به نوعی از سوی دولت معرفی کنند و رئیس‌جمهور درصدد تکذیب آن باشد.

امام‌علی(ع) رضایت‌مردم را‌ستون‌حکومت می‌دانست

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد امیرالمومنین علی(ع) بر ضرورت درس‌آموزی از زندگی فردی و حکومتی امام علی (ع) تاکید و اظهار کرد: امیرالمومنین علی (ع) به حق باید در همه زمینه‌ها امام و راهبر ما باشد و پیرو علی (ع) بودن، افتخار بزرگی است. رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع عدالت و دقت نسبت به بیت المال در نگاه امام علی (ع) گفت: مولای متقیان نسبت به رعایت امانت در بیت المال بسیار حساس بودند و در اجرای عدالت و تقسیم بیت‌المال ملاحظه نسبت به سوابق کسی را جایز نمی‌دانستند. وی تاکید کرد: مولای متقیان علی (ع) رضایت عموم مردم را ستون حکومت خود می‌دانست. بنابراین در هر کاری که انجام می‌شود باید معیار اصلی دستور خدای متعال و رضایت عمومی مردم باشد و اینها همه درس‌هایی است که باید از مولایمان بیاموزیم. روحانی در ادامه با اشاره به مولفه آزادی در حکومت امام علی (ع) اظهار کرد: در کدام حکومت سراغ دارید که مخالفان در مسجد مانع سخنرانی و نماز امیرالمومنین(ع) شوند اما در عین حال امام علی آنها را آزاد بگذارد و بخوبی به همه بیاموزد که مخالفان تا کجا و چه اندازه حق دارند و مرز توطئه با آزادی بیان کجاست؟ رئیس‌جمهور همچنین به برخورد قاطع امام علی (ع) با فساد اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین علی (ع) در زمینه فساد با هیچ کس مماشات نمی‌کرد و قاطعانه در برابر فساد می‌ایستاد و نمی‌گذاشت فساد ادامه یابد و شیعه علی (ع) به این معناست که راه آن امام، به‌طور تمام و کمال ادامه یابد. روحانی در ادامه با اشاره به کلام پیامبر اسلام (ص) به امام علی (ع) مبنی بر اینکه ما پدران امت هستیم، اظهار کرد: این جمله بدین معناست که حاکمان و کسانی که بر مردم حکمرانی می‌کنند از جایگاه پدرانه‌ای نسبت به مردم برخوردار هستند. بنابراین باید مردم را فرزندان عزیز خود بدانند و حالت پدری نسبت به عموم مردم داشته باشند. دختران و جوانان را در جامعه دختران و فرزندان خود بدانند و از موضع پدری و دلسوزی با آنان رفتار کنند.

فضای برجام را باید قدر بدانیم

رئیس‌جمهور با اشاره به نامگذاری روز میلاد امام‌علی(ع) به عنوان روز پدر گفت: اگرچه فرزندان باید از پدر و مادر خود اطاعت کنند اما در عین حال پدران هم باید شرایط زمان را مدنظر قرار دهند. امروز متاسفانه شکاف نسلی در جامعه ایجاد شده به گونه‌ای که والدین و فرزندان گاهی حرف یکدیگر را لمس نمی‌کنند. لذا باید شکاف‌های اجتماعی را مدنظر قرار داده و با فرزندان خود رابطه نزدیک‌تری برقرار کنیم و فردا که به عنوان روز پدر نامگذاری شده است زمانی را به شنیدن حرف‌های فرزندان خود اختصاص دهیم. روحانی با بیان اینکه «اگر نعمتی با مجاهدت و حضور و تلاش مردم و با هدایت‌های رهبری عزیز به وجود آمده را باید قدر دانسته و کفران نعمت نکرد»، گفت: فضای برجام را باید قدر بدانیم و شکرگزار نعمت‌های الهی باشیم و از آن بیشترین استفاده را بکنیم. اما متاسفانه عده‌ای کفران نعمت می‌کنند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه «در عین حال باید بر عملکرد طرف مقابل نظارت و راستی‌آزمایی داشته باشیم» گفت: اگر از طرف مقابل کندی و کاستی ببینیم حتما باید برخورد جدی کرده و تذکر دهیم و حتی اگر وظیفه بالاتری هم داشتیم انجام دهیم و این از مسلمات است. روحانی با بیان اینکه «امسال باید اقتصاد مقاومتی در عمل اجرا شود» اظهارکرد: برجام شرایط را برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی هر چه بیشتر مهیا کرده است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.

کرامت انسانی مقدم بر دین است

روحانی در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی گشت اخلاقی نامحسوس و واکنش دولت در برابر آن گفت: طرح‌هایی در کشور اجرا می‌شود که بخشی از آن مربوط به دولت می‌شود و بخشی از طرح‌ها نیز مربوط به دستگاه‌های دیگر مثل قوه قضائیه یا دیگر نیروهاست. نخستین وظیفه ما در قبال مردم احترام به شخصیت و جایگاه و کرامت مردم است. کرامت انسانی را خدا به انسان‌ها داده و این کرامت مقدم بر دین است. کرامت همه باید حفظ شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *