از نارمک تا دادگاه؟اهمال دولت احمدی‌نژاد در حراست از ۲میلیارد دلار دارایی‌های ایران در ایالات متحده آمریکا پیگرد قانونی دارد.

 

آرمان- یاسمین طالقانی: «احمدی‌نژاد محاکمه می‌شود؟» این سوال هنوز جوابی ندارد. به تدریج پرونده مصادره ۲ میلیارد دلاری اموال ایران از سوی آمریکا درحال تبدیل به پرونده‌ای تاریخی است؛ پرونده‌ای که دولت قبل در بیانیه‌ای می‌نویسد « غارت ۲میلیارد دلار از منابع مالی ایران، دقیقا در زمان حضور وزیر امور خارجه در آمریکا و ملاقات‌های خصوصی و محرمانه طولانی و مکرر ایشان با همتای آمریکایی او روی داده است.» از سوی دیگر دولتمردان یازدهم با بیان دلایلی تاکید می‌کنند که این ۲میلیارد بر اساس سهل انگاری دولت قبل مصادره شده است و برخی نیز یافتن مقصر را در اولویت پس از یافتن راهکار برای پس گرفتن این میزان دارایی، اقدام اصلی می‌دانند.
 باید محاکمه شود
ششم اردیبهشت بود که اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور از مجلس و قوه قضائیه خواست مسئولان دولت قبل را به دلیل خرید اوراق قرضه از آمریکا و سرمایه‌گذاری در یک«کشور متخاصم» محاکمه کنند. علی مطهری هم اظهارات ترکان را تایید کرد و در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت احمدی‌نژاد به کرسی ریاست‌جمهوری گفت: « احمدی‌نژاد ابتدا باید محاکمه شود، بعد به عنوان نامزد انتخابات خود را معرفی نماید.» احمد کریمی اصفهانی فعال سیاسی اصولگرا به  فرارو گفت: «در رابطه با محاکمه احمدی‌نژاد باید گفت هیچ مصونیتی برای هیچ شخصیتی در کشور ما وجود ندارد. کسی که خطا می‌کند باید پاسخگو باشد.» وی ادامه داد:«در ۸ سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد عایدی ما از نفت بیش از ۲۶ سال درآمد ما از نفت بود که مسلما با مسائلی که داریم باید در این مقطع به صورتی عمل می‌کردیم که تمام زیربنا و بنیاد اقتصادی ما در حالت استحکامی قرار می‌گرفت که دشمن طمع نکند. این در حالی است که خیلی از تحریم‌ها در اثر بی‌تدبیری احمدی‌نژاد ایجاد شد و اگر در زمان خود اقدامات لازم انجام می‌گرفت این همه مشکل برای ما پیش نمی‌آمد.» وی ادامه داد: «چطور امکان دارد در کشور ما با این همه دانش و مطالعاتی که صورت می‌گیرد یک نفر این مقدار هزینه کند؟ لذا حتی اگر همه موارد آقای احمدی‌نژاد را کنار بگذاریم و صرفا همین یک موضوع سوء مدیریت ایشان را پیگیری کنیم، برای محاکمه ایشان در پیشگاه قانون و ملت ایران کافی است.» وی افزود: «من معتقدم احمدی‌نژاد حتی اگر خودش میل نکرد، اما حتما حیف کرده است.» این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «احمدی‌نژاد در موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اساس قانون عمل نکرد و از سی درصد سهم تولید حتی یک ریال هم پرداخت نکرد؛ لذا رکود اقتصادی امروز و وضعیت نابسامان تولید نتیجه ۸سال عملکرد احمدی‌نژاد در رابطه با تولید است.» کریمی در پاسخ به این سوال که آیا محاکمه احمدی‌نژاد به نفع نظام است؟، گفت: «در نظام جمهوری اسلامی مصونیتی وجود ندارد و تعهدی به کسی داده نشده است.»
 محاکمه احمدی‌نژاد به نفع نظام است
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا هم گفت: «محاکمه احمدی‌نژاد باید توسط قوه قضائیه صورت بگیرد و این امر نیازمند این است که شکایتی مستند از ایشان وجود داشته باشد.» وی ادامه داد: «قوه قضائیه خوشبختانه برخلاف بسیاری از فضاسازی‌ها درباره دولت احمدی‌نژاد بی‌محابا عمل کرد و چند نفر از معاونان از جمله معاون اول ایشان را دستگیر کرد که نشان داد ملاحظه خاصی درباره دولت ایشان ندارد.» وی افزود: «لذا توصیه بنده این است که دولت فعلی که اکنون به اطلاعات و آمار دسترسی دارد به جای کار سیاسی موارد شکایت خود از دولت قبل را به صورت مستند به قوه قضائیه ارجاع دهد. این کاری است که به نفع منافع ملت است، یعنی اگر دولت یازدهم به دنبال کار سیاسی نیست و موارد تخلفی در دولت قبل می‌بیند آنها را به صورت مستند و بدون جار و جنجال به قوه قضائیه ارجاع دهد.» ایمانی در پاسخ به این سوال «سایت فرارو» که محاکمه احمدی‌نژاد چه ضرورتی دارد و آیا به نفع نظام است؟، گفت: «بله به نفع نظام است و هیچ اشکالی ندارد. این موضوع نشان‌دهنده استحکام یک نظام سیاسی است و در کشورهای دیگر هم این اتفاق می‌افتد. لذا هر مسئولی در حیطه وظایف خود تخلفی کرده باشد باید محاکمه شود.» از منظر حقوقی هم رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری گفت: اهمال دولت احمدی‌نژاد در حراست از ۲میلیارد دلار دارایی‌های ایران در ایالات متحده آمریکا پیگرد قانونی دارد. بهمن کشاورز با بیان اینکه دولت فعلی می‌تواند از طریق مجامع بین‌المللی و دادگاه کیفری لاهه اقدام به طرح شکایت و باز پس‌گیری اموال کند، افزود: تنها راه برای مقابله با رای دیوان عالی آمریکا مراجعه به دیوان بین‌المللی دادگستری است.
 نباید محاکمه شود
البته برخی هم که سودای بازگشت احمدی‌نژاد را در سر دارند سعی می‌کنند با یک تیر دو نشان بزنند؛ یعنی از یک سو از دولت قبل دفاع کنند و از سوی دیگر از فرصت پدید آمده برای تخریب دولت یازدهم و بی‌اعتماد کردن افکار عمومی نسبت به آن بهره ببرند. حمید رسایی ، از حامیان احمدی‌نژاد روز پنجشنبه در اظهاراتی عجیب با اشاره به خدشه‌دار‌شدن عزت ملت ایران در زمان دولت یازدهم، گفت: «اما مهم‌تر از آن ۲میلیارد دلار، عزت ملت ایران است که خدشه‌دار شده و همچنین ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در برابر نظام سلطه است که به تاراج رفته است!» در اینجا لازم است اقای رسایی نظری به عملکرد دولت‌های نهم و دهم بیندازد که بابک زنجانی نمونه‌ای از آن است و سپس درباره عزت کشور سخن بگوید. یا سایت رجانیوز نزدیک به دولت قبل در گزارشی آورده است: « کسی مثل امام راحل چون می‌دانست مساله بر سر عزت و تحقیر است علنی می‌گوید: «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم.» پس کردند. عزت این است و آنها خوب این را می‌فهمند و در آرزوی روزگار تحقیر ما و تلافی کردن هستند. بنابراین اگر مسئولان ما این امر را در نظر نگیرند بالطبع نخواهند فهمید که رفتار آمریکا و غرب ناشی از چیست و چه بسا تحقیرشدن را تنها «رفتار دوگانه» و «شیطنت‌های دیپلماسی» و «کندی عمل به برجام» ببینیم، در حالی که بحث بر سر چیز دیگری است.» اسماعیل کوثری هم به شکل نخ نما شده‌ای سعی دارد مصادره ۲میلیارد در دولت احمدی‌نژاد را نشانه بی‌عرضگی دولت یازدهم بپندارد و می‌گوید: «این بی‌عرضگی همه مسئولان این دولت را می‌رساند که در هر موضوعی که نمی‌توانند پاسخگو باشند آن را به گردن دولت قبل می‌اندازند.» حال باید منتظر ماند ودید بالاخره دراین موضوع براساس واقعیات به مردم اطلاع رسانی خواهد شد یا نه 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *