شایعه فراگیر خداحافظی سرافرازرئیس سازمان صداوسیما

 

شرق، محمدحسن نجمی: شایعات هر روز بیشتر می‌شود؛ شایعاتی که همگی یک مضمون را پیگیری می‌کنند: «خداحافظی محمد سرافراز، رئیس سازمان صداوسیما از حوزه ریاست سازمان». روز گذشته درحالی‌که شایعه خداحافظی «سرافراز» در فضای مجازی شدت گرفت؛ «تابناک» براساس شنیده‌های خبرنگار خود نوشت: «سرافراز با کارمندان دفترش رسما خداحافظی کرد و ساختمان شیشه‌ای جام‌جم را ترک کرد، اما هنوز جانشین رئیس سازمان صداوسیما به جام‌جم نیامده است». طبق این خبر «محمد سرافراز، رئیس سازمان صداوسیما واپسین روزهای حضور در این مسئولیت را سپری می‌کند و ظاهرا در همین هفته تکلیف جانشین او در رسانه ملی مشخص می‌شود». این شایعات وقتی قوت گرفت که «حسام‌الدین آشنا»، نماینده رئیس‌جمهوری در شورای نظارت بر صداوسیما، این خبر را نه تأیید کرد و نه تکذیب؛ او در پاسخ به این سؤال «شرق» که «نظر شما درباره شایعات کناره‌گیری آقای سرافراز چیست؟»، گفت: «اعضای شورای نظارت بر صداوسیما دراین‌باره هیچ اظهارنظری نمی‌کنند».
«تابناک» در همین مورد نوشته «برخلاف برخی شایعات در فضای مجازی که از آغاز فعالیت جانشین سرافراز در این سازمان حکایت دارد، هنوز جانشین سرافراز به جام‌جم نیامده است و مجموعه صداوسیما در انتظار مدیر قطعی رسانه ملی برای دوره آینده است». اما شایعات کناره‌گیری «سرافراز» در حالی مطرح می‌شود که او روز یکشنبه در حکمی «رضا علیدادی» را به سمت معاونت فنی سازمان صداوسیما منصوب کرده بود. او پیش از این، سرپرست این معاونت بوده و از روز یکشنبه با حکم رئیس رسما به معاونت منصوب شد.
جایگزین؟
درهمین‌حال، شایعات فضای مجازی و شنیده‌ها‌،«علی عسگری»، معاون فنی سازمان صداوسیما در دوره عزت‌الله ضرغامی را صاحب بیشترین شانس برای تکیه‌زدن بر صندلی ریاست سازمان می‌دانند، اما در کنار «عسگری»، نام «غلامعلی حدادعادل» و «حسن خجسته» نیز در میان گزینه‌ها شنیده می‌شود. البته اواخر سال قبل وقتی یک بار دیگر شایعه کناره‌گیری «سرافراز» و جایگزینی «حداد عادل» مطرح شد، دفتر «حداد عادل» جایگزینی او را رد کرده بود. در کنار قوت‌گرفتن شایعه کناره‌گیری «سرافراز»، شایعات دیگری نیز درباره صداوسیما شنیده می‌شد؛ «داوود نعمتی انارکی»، در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در فضای مجازی مطلبی با عنوان «روز سه‌شنبه تجمعی در حمایت از رئیس صداوسیما بعد از نماز ظهر و عصر جلوی مسجد بلال برگزار می‌شود»، منتشر شده، این مطلب را رد کرد و گفت: «چنین چیزی صحت ندارد و به‌هیچ‌وجه هیچ‌یک از همکاران ما در رسانه ملی در این موضوع دخالت ندارند». او ادامه داد: «قطعا طرح چنین موضوعی به نفع سازمان صداوسیما نیست و مطلب منتشرشده شیطنت رسانه‌ای محسوب می‌شود».
غیرعادی نیست
درهمین‌حال، «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»  نماینده رشت در مجلس، درباره شایعه خداحافظی سرافراز از صداوسیما به «انتخاب» می‌گوید: «آقای سرافراز به دلیل نداشتن تبحر، عدم جذب مخاطب و عدم تولیدات پرسود سازنده و عدم موفقیت در کم‌‍‌رنگ‌کردن گرایش مردم به رسانه‌های بیگانه و برخوردهای عمدتا سیاسی مخصوصا در بحث برجام، مقبولیتی نتوانست کسب کند». او ادامه داد: «خبر حداحافظی سرافراز، خیلی غیرعادی نیست و جای تعجب ندارد؛ او در مأموریتش موفق نبوده است». این نماینده ادامه داد: «آقای سرافراز تحت تأثیر فضای سیاسی قرار گرفت که می‌خواست آینده‌ای را برای خود داشته باشد، ولی از هول حلیم افتاد تو دیگ».
حواشی سابقه‌دار
در شایعات چند روز اخیر درباره کناره‌گیری «سرافراز»، بیماری «دیسک کمر» را دلیل کناره‌گیری رئیس سازمان صداوسیما مطرح کردند. اما شاید حواشی سازمان صداوسیما که بهمن سال گذشته علنی شد، در شکل‌گیری شایعات کناره‌گیری «سرافراز» بی‌تأثیر نباشد.
حواشی‌ای که باعث شد «حسام‌الدین آشنا»، نایب‌رئیس و نماینده رئیس‌جمهوری در شورای نظارت بر صداوسیما ٢٠ بهمن ١٣٩۴ درخواست تشکیل جلسه اضطراری دهد. « مسائل پیش‌آمده در سازمان صداوسیما»، «مصاحبه رئیس این سازمان» و «سرمقاله ١٩ بهمن روزنامه جام جم»، از‌جمله دلایل «آشنا» برای برگزاری جلسه اضطراری بود. 
٢١ بهمن جلسه اضطراری شورای نظارت بر صداوسیما برگزار شد و در این جلسه، درباره مسائل اخیر پیش‌آمده این سازمان بحث شد و تصمیمات مهمی درباره چگونگی تقویت نظارت بر فرایندهای اجرائی انتصابات و مزایده‌ها، به‌ویژه وجهه عمومی سازمان صداوسیما گرفته شد. همچنین این شورا بابت قطع پخش سخنان رئیس‌جمهوری در مراسم اعطای نشان به مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای تذکر داد.
شهرزاد میرقلی‌خان و فایل صوتی
اما شاید مسائلی که «آشنا» درباره آنها صحبت کرده بود، «ایرنا» در متن خبر خود، در لفافه به آن اشاره کرده بود: «موضوعی درباره یکی از مجریان شبکه «پرس تی‌وی» و دو نفر از مدیران این شبکه» و «بازرس ویژه سازمان صداوسیما». این دو مسئله، سروصدای زیادی در فضای مجازی به راه انداخت. موضوع مجری شبکه «پرس تی‌‌وی» و دو نفر از مدیران این شبکه، به یک فایل صوتی برمی‌گردد که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. منتشرکننده این فایل که تا چندی قبل از آن، از مجریان «پرس‌ تی‌وی» بوده، مدعی شده بود فایل صوتی، مربوط به مکالمه‌ یکی از مدیران این شبکه تلویزیونی با اوست. دامنه این موضوع آن‌قدر وسیع شد که روابط‌عمومی شبکه «پرس‌تی‌وی» در توضیحی در‌این‌باره، از تعلیق دو نفر از کارکنان «پرس‌تی‌وی» خبر داد. در توضیح روابط‌عمومی «پرس تی‌وی» آمده: «باوجود اینکه اصولا فایل صوتی از لحاظ قانونی و قضائی وجاهت ندارد و شکایتی نیز تاکنون ارائه نشده است؛ اما به دلیل اهمیت موضوع، مسئولان ذی‌ربط در حال رسیدگی به آن و تشخیص صحت و سقم این ادعا هستند و تا مشخص‌شدن نتایج کامل تحقیقات، این دو نفر تعلیق شده‌اند». این روابط‌عمومی تأکید کرد:«انتشار این فایل صوتی با مباشرت افراد مخالف نظام و بهره‌برداری سیاسی و بدون طرح شکایت به مراجع متعدد قانونی در داخل کشور مشکوک است». پس از این ماجرا فعلا خبر جدیدی دراین‌باره در سطح رسانه‌ها منتشر نشده است. اما مصاحبه «سرافراز» با روزنامه «جام جم» ابعاد گسترده‌تری داشت که می‌توان گفت همین مصاحبه موضوع «شهرزاد میرقلی‌خان» را به سطح رسانه‌ها کشاند. موضوع «شهرزاد میرقلی‌خان» یا همان بازرس ویژه صداوسیما از آنجا شروع شد که حدود یک ماه قبل از مصاحبه رئیس صداوسیما با روزنامه سازمانی خودش، شایعاتی پیرامون خروج «میرقلی‌خان»، مشاور و بازرس ویژه سابق رئیس سازمان صداوسیما، از کشور و ادامه زندگی در «عمان» مطرح شده بود.

«سرافراز» در این مصاحبه، برخی نهادهای امنیتی را  متهم به «برخورد غیرمنطقی» در موضوع «میرقلی‌خان» کرد. «شهرزاد میرقلی‌خان» از آذر ١٣٨۶ پنج سال در آمریکا به علت قصد خرید «دوربین دید در شب» زندانی بود. او نهایتا مردادماه ١٣٩١ پس از آزادی، با توقفی در «عمان» وارد ایران شد. «سرافراز» با بیان اینکه «خانم میرقلی‌خان به توصیه نهادهای امنیتی و سابقه کار رسانه‌ای، همکاری خود را با شبکه پرس‌تی‌وی آغاز کرد»، درباره چرایی «خروج او از کشور» گفت: «عوامل یک دستگاه امنیتی با فراخواندن او و بیان اینکه چرا کتاب چاپ کرده یا چرا با رسانه‌ها مصاحبه کرده است، از خانم میرقلی‌خان خواستند کشور را ترک کند. چنین برخوردی با ایشان غیرمنطقی بود؛ چون کتاب نوشته‌‌شده سند محکومیت آمریکاست. او به توصیه‌ ما کتاب نوشت؛ چون بسیاری از زندانیان در آمریکا جرئت نگارش آنچه را که بر آنها گذشته است، ندارند؛ بنابراین این آقایان باید توضیح دهند چرا با ایشان چنین برخوردی داشته‌اند…ابتدا اتهام مضحک جاسوسی زدند و بعد که مدرک نداشتند، حرف خود را پس گرفتند». رئیس سازمان صداوسیما به روزنامه این سازمان گفته بود: «اتهامات و برچسب‌هایی که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره او مطرح شده؛ مانند جاسوسی، اختلاس، نفوذ و داشتن روابط نامشروع، ناشی از بداخلاقی است. دیگر اتهامی نبود که به ایشان نچسبانده باشند… برخی از تأثیرگذاری زیاد صداوسیما نگران هستند؛ ‌ازاین‌رو با طراحی عملیات روانی و تخریب سازمان سعی می‌کنند ضریب تأثیرگذاری آن را کاهش دهند». «سرافراز» در این مصاحبه اشاره‌ای هم به افرادی که به نظر او عملیات روانی را طراحی کرده‌اند، داشت: «برخی افراد دخیل در عملیات روانی علیه رسانه ملی کسانی هستند که سابقه امنیتی دارند و با دسترسی به اطلاعات کار عملیات روانی خود را علیه سازمان صداوسیما پیش می‌برند که البته سرنخ‌های آنها شناسایی شده و دستگاه‌های مسئول، پیگیر قضیه تا شناسایی کامل آن هستند».
سرمقاله اشاره‌شده «آشنا» هم در روزنامه «جام‌جم»، ارگان رسمی سازمان «صداوسیما»، منتشر شده بود. «امیر تاجیک»، مدیر شبکه مستند سیما، سخنان «سرافراز» را به گونه‌ای دیگر تکرار کرده بود. او گفته بود: «طبیعی است که اگر او در کشور می‌ماند و این اتهام (جاسوسی) را می‌شنید به دلیل نداشتن مدرک، ادعای پوچ آنان برملا می‌شد؛ بنابراین ابتدا وی را تهدید به خروج از کشور کرده و سپس ادعای جاسوسی کردند. مجموعه رفتارهای خلاف شرع و اخلاق غیردوستان ما به همین‌جا منتهی نشده است… دزدیدن لپ‌تاپ شخصی خانم میرقلی‌خان یکی دیگر از هنرهای دوستان بود».
او در پایان سرمقاله مورخ ١٩ بهمن ١٣٩۴ نوشته بود: «به‌راستی چه شده است که وقتی فردی با عشق و علاقه به ایران و نظامش وارد خاک کشور می‌شود و خاک کشور را در آستانه ورود می‌‌بوسد، امروز به‌خاطر بی‌کفایتی، بی‌اخلاقی و رفتارهای غیرقانونی برخی افراد معلوم‌الحال مجبور به گلایه از شخص رهبر انقلاب می‌شود؟ در حقیقت جز این است که حتی به رهبر معظم انقلاب هم به‌واسطه افرادی نفوذی ظلم می‌شود؟». پس از این ماجرا «محسنی‌اژه‌ای» سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری ٢۵ بهمن ١٣٩۴ دراین‌باره گفت: «اگر این خانم که به گفته رئیس سازمان صداوسیما توسط نهاد امنیتی وادار به خروج از کشور شده، دارای دو تابعیت باشد، موضوع شکل خاص خود را دارد؛ اما چون گزارش رسمی به قوه قضائیه ارسال نشده، نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد».
حدود ١٠ روز بعد، «حسام‌الدین آشنا» در مناظره‌ای تلوزیونی که درباره موضوع «نفوذ» با «حسین صفارهرندی» داشت، به این موضوع اشاره کرد: «درباره همین سازمان صداوسیما اخیرا یک دستگاه امنیتی ادعا می‌کند آقای رئیس سازمان صداوسیما؛ شما مراقب این خانم باش و نتیجه این تبادل این می‌شود که رئیس سازمان مصاحبه می‌کند و نهادهای امنیتی کشور را متهم به عملیات روانی چندلایه علیه صداوسیما می‌کند. لازم نیست برویم از تاریخ قاجار شروع کنیم. ما داریم درباره هفته پیش صحبت می‌کنیم».
حالا باید منتظر ماند و دید این حاشیه‌ها بر قوت‌گرفتن شایعات کناره‌گیری «سرافراز» تأثیر داشته یا «دیسک کمر»؛ شاید هم هیچ‌کدام بر ادامه کار «سرافراز» تأثیری نداشته باشند و او تا اتمام دوره پنج‌ساله‌اش، یعنی ١٣٩٨ در ساختمان شیشه‌ای بماند؛ اما آنچه عیان شده، این است که جایگاه «سرافراز» مانند ابتدای انتصابش نیست و کمی متزلزل شده؛ چراکه هرازگاهی اخباری مبنی بر کناره‌گیری یا به محل کار نرفتنش منتشر می‌شود؛ اما شاید این دفعه تفاوتی با دفعات قبل داشته باشد؛ چراکه دفعات قبل این شایعات تکذیب می‌شد؛ اما این بار تا لحظه تنظیم این خبر، خیر. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *