واردات نخ چینی و کاهش رغبت به تولید ابریشم در خراسان

تربت حیدریه- ایرنا- رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: واردات بی رویه نخ ابریشم چینی موجب کاهش تقاضا برای خرید تخم نوغان و تولید ابریشم از سوی نوغانداران در خراسان شده است.

فرید سرجمعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال ۶ هزار و ۲۰۰ جعبه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شدد که به رغم انتظار افزایش تقاضا، امسال این رقم تاکنون از پنج هزار و ۴۰۰ جعبه فراتر نرفته است.
وی هر جعبه تخم نوغان را حاوی ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار عدد تخم ذکر و بیان کرد: حتی امسال برای نخستین بار تخم نوغان چینی نیز به میزان ۵۳ هزار جعبه وارد چرخه توزیع شد تا از این طریق هزینه های تولید کاهش یابد اما با این حال استقبال نوغانداران بسیار پایین است.
رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی واردات بی رویه نخ ابریشم را بدون نیازسنجی، عمده ترین مشکل فعالان این بخش در خراسان عنوان و بیان کرد: واردات بی رویه ابریشم به تولید و توزیع تخم کرم ابریشم، پیله تر و در نهایت ابریشم داخلی آسیب جبران ناپذیر وارد کرده است. 
وی گفت: البته با توجه به اینکه در زمینه تولید پیله تر با کمبود مواجه هستیم اگر مطابق با نیاز خراسان، واردات پیله خشک صورت گیرد لطمه ای به تولید ابریشم در این استان وارد نمی شود. 
سرجمعی که مسوولیت تولید و توزیع تخم کرم ابریشم در استانهای سه گانه خراسان را دارد دومین مشکل صنعت ابریشم کشی این خطه را کم اظهاری واردکنندگان ابریشم ذکر کرد.
وی افزود: غالب وارد کنندگان ابریشم در گمرک، اطلاعات درستی در مورد کیفیت ابریشم خود نداده و در فهرست های وارداتی کیفیت و قیمت ابریشم وارداتی را بسیار پایین اعلام می کنند تا به اصطلاح تداعی گر لطمه به ابریشم داخلی نباشد. 
او از تفاوت قیمت تضمینی پیله تر با قیمت بازار به عنوان مشکلی دیگر یاد کرد و گفت: متاسفانه تاکنون شورای اقتصاد قیمت پایه محصول را تعیین نکرده و فعالان این بخش در ذهنیت زیان دهی به سر می برند که البته این مشکل مربوط به استان های دیگر، از جمله مازندران و گیلان هم می شود.
رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی افزود: پارسال هر کیلوگرم پیله تر به طور میانگین در بازار آزاد ۲۲۰ هزار ریال و قیمت تضمینی آن ۱۵۱ هزار ریال بود، اما چون امسال هنوز قیمتی اعلام نشده، نوغانداران تمایلی به فروش محصول خود با قیمت تضمینی ندارند. 
وی گفت: افزایش سن نوغانداران و فقدان علاقه جوانان به ادامه شغل اجدادی دیگر مشکل تهدید کننده صنعت ابریشم خراسان بزرگ است که رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی به آن اشاره دارد. 
او در تحلیل آماری وضعیت نوغانداری خراسان اظهار کرد: در تقویم تاریخ نوغانداری ایران، سال ۱۳۷۹ به سال شکوفایی این صنعت مشهور است زیرا در آن سال به ازای توزیع ۲۰۳ هزار جعبه تخم نوغان در سطح کشور ۸۰۰ تن ابریشم تولید شد که سهم خراسان از این رقم ۱۲۰ تن ابریشم در مقابل ۴۰ هزار جعبه تخم نوغان بود.
سرجمعی افزود: این در حالی است که بهار پارسال هشت هزار و ۴۶۱ جعبه تخم نوغان در سه استان خراسان توزیع شد که به ترتیب سهم خراسان رضوی ۶ هزار و ۲۰۲ جعبه، خراسان شمالی دو هزار و ۱۶۰ جعبه و خراسان جنوبی ۹۹ جعبه بود. 
وی قیمت هر جعبه تخم نوغان را به طور متوسط ۷۵ هزار ریال اعلام و بیان کرد: سهم تعداد جعبه توزیعی تخم نوغان در تربت حیدریه دو هزار و ۲۴۷ جعبه بود که البته امسال نیز قیمت تخم نوغان تغییری نکرده است. 
رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی شاخص ترین شهرهای تولید کننده ابریشم در این استان را به ترتیب تربت حیدریه، درگز و کاشمر ذکر و بیان کرد: غالبا به ازای هر پنج کیلوگرم پیله تر، یک کیلوگرم ابریشم به دست می آید که این رقم بسته به شرایط جوی و از جمله میزان بارندگی متغیر است. 
وی تعداد بهره برداران کرم ابریشم در خراسان رضوی را نیز سه هزار و ۱۰۲ نفر عنوان کرد و افزود: از این میزان هزار و ۱۲۳ نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند. 
پیله تر به مرحله نخست تولید ابریشم گفته می شود که در آن شفیره یا پروانه زنده و عمر ماندگاری اش یک هفته است. اگر ظرف این مدت پیله با حرارت حدود ۸۰ درجه به پیله خشک تبدیل نشود پروانه پیله را سوراخ کرده و از کیفیت ابریشم می کاهد. 
همچنین میزان ماندگاری پیله خشک دو ماه است مشروط بر اینکه شرایط انبارداری و تهویه هوا مناسب باشد.
پرورش کرم ابریشم که نوغانداری خوانده می شود، با پیشینه ۴۵۰۰ سال در جهان از دیرباز در ایران نیز رواج داشته است. 
بر اساس آمارهای موجود امروزه حدود ۲۰ هزار هکتار توتستان در ایران وجود دارد که از این میزان ۱۳ هزار هکتار در گیلان، ۳۴۰۰ هکتار در خراسان، سه هزار هکتار در مازندران و ۶۰۰ هکتار مربوط به دیگر استانهای نوغان خیز است.
هم اکنون این صنعت با اشتغال ۸۰ هزار خانوار ایرانی و تولید پنج هزار تن پیله تر به رغم افت کمی نسبت به دوران شکوفایی این صنعت در گذشته روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
۵۱۳۲/۶۱۲۱

 

 

انتهای پیام /*

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *