معمای ریاست خبرگان تمام کاندیداهای رسیدن به صندلی نخست ساختمان مجلس قدیم را بشناسید

آفتاب یزد- امید کاجیان: کافی است یک لحظه رویمان رابرگردانیم و کمی نظرمان از میدان بهارستان و آن ساختمان هرمی شکل و به قول برخی‌ها ضد زلزله مجلس جدید شورای اسلامی! به جهتی دیگر و مجلسی دیگر در ساختمانی قدیمی تر جلب کنیم. آن موقع است که چشممان می‌افتد به همان جلسه و مجمعی که گهگداری مملو می‌شود از روحانیون و مراجع و ریش‌سفیدان و پا به سن گذاشته‌هایی که هر از گاهی دور هم جمع می‌شوند و جلسه‌ای را تحت عنوان مجلس خبرگان تشکیل می‌دهند. 
و با همین نیم نگاه به آن ساختمان قدیمی، می‌فهمیم همه داد و فریادهای سیاسی و کشمکش‌ها، بر سر ریاست قوه مقننه نیست بلکه ریاست مجلسی از جنس خبرگان جمهوری اسلامی، این روزها برای خیلی‌ها سوژه رسانه‌ای شده و برای خیلی‌ها طناب کشی جناحی و برای خیلی‌ها سرنوشت ساز و برای خیلی‌ها هم…
واز حق نگذریم که انگار گمانه زنی‌ها در باره کاندیداهای آینده ریاست مجلس خبرگان به مراتب دشوارتر از حدسیات و فرضیات در باره رییس آینده مجلس است. این روزها همه می‌دانند رقابت برای مدیریت آتی پارلمان، بین عارف و لاریجانی خواهد بود. اما وقتی نگاهی به مجلس خبرگان بیندازیم با کلی نام مواجه می‌شویم که (بعد از خبر عدم تمایل هاشمی رفسنجانی به نامزدی برای ریاست) بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. نام‌هایی که هریک می‌توانند برای ریاست مجلس نامزد شوند و شانسی 
داشته باشند. 
آیت‌اله هاشمی رفسنجانی 
زمانی که مرد مرموز سیاست پیشه ایران پس از نتیجه انتخابات ۹۴، مظلومانه و مسرورانه از خوابیدن آسوده بر بالین مرگ گفت، بسیاری حدس می‌زدند که این حرف‌های "هاشمی رفسنجانی "یعنی اینکه او برای ریاست خبرگان دندان تیز نکرده و حال و حوصله زخم خوردن دوباره ازاعضای خبرگان مثل دوره پیش (که کاندیدای ریاست شد ولی از سوی اعضای خبرگان انتخاب نشد) را ندارد! برای همین حالا که در انتخابات هفتم اسفند بیشترین رای مردمی را آورده و به اهدافش رسیده بهتر است اوقات خودش را با کاندیدای ریاست شدن تلخ نکند! ودر اوج محبوبیت، عضوساده مجلس 
باقی بماند. 
البته چند روز پیش خودش آب پاکی را روی دست همه ریخت وقتی که ازعدم تمایلش برای نامزدی در ریاست خبرگان گفت و باقی هم قطارانش هم این موضوع را تایید کردند. 
اما شاید " رفسنجانی " بااین حرف‌ها به دنبال غنج و دلال سیاسی است و دوست دارد با همین مظلوم نمایی ها،باری دیگر اعضای خبرگان را از بالای جایگاه ریاست ببیند و چه بسا ناگهان به بهانه اینکه احساس تکلیف کرده و مملکت را در خطردیده و هزار جور بهانه‌های کلیشه‌ای و تکراری سیاست ورزانه دیگر، سر بزنگاه برای ریاست خبرگان نامزد شود… حتی اگر بداند اعضای همیشه اصولگرای خبرگان، به او رای نخواهند داد. 
آیت اله جنتی
آن چهره معروف و ریزنقش اصولگرا، رییس شورای نگهبان، که از شانزده سهمیه تهرانی‌ها به مجلس خبرگان 
راه یافت، هرچند جایگاه مردمی اش چون 
هاشمی رفسنجانی نیست، اما بسیاری معتقدند جایگاه رای آوری اش در مجلس خبرگان بیش از او (هاشمی) است! حتی خیلی‌ها کنار کشیدن هاشمی رفسنجانی از نامزدی ریاست را به دلیل حضور آیت اله جنتی و هراس هاشمی از تقابل با او می‌دانند. چرا که باخت به آیت اله جنتی اصلا روی خوشی ندارد. اما در حالیکه خیلی‌ها کاندیدای احتمالی اصولگرایان برای ریاست خبرگان را آیت اله جنتی می‌دانستند، چند روز بعد از عدم تمایل هاشمی رفسنجانی به کاندیداتوری، حالا خبر می‌رسد که او (آیت اله جنتی) نیز عطای ریاست را به لقائش بخشیده و قصد نامزد شدن ندارد! 
بنابراین به نظر می‌آید هم آیت اله هاشمی و هم آیت‌اله جنتی قرار است به رقابت نیابتی با یکدیگر بپردازند و هر دو به جای بازیگری،بازیگردانی را در دستور کار آینده خبرگان قراردهند. اکنون پرسش اینجاست که اگر نه هاشمی و نه جنتی به عنوان نامزدهای ریاست،پای به عرصه نگذارند چه‌کسان دیگری ممکن است وارد این رقابت شوند؟
آیت اله ابراهیم امینی 
در میان آن همه اسامی شهره، کمتر کسی به فکرش می‌رسید که آیت اله ابراهیم امینی همان امام جمعه موقت قم، بشود یکی از اسامی که این روزها صحبت از او بسیار به میان می‌آید. آیت‌اله امینی ممکن است همان کسی شود که هاشمی رفسنجانی از میان همه افراد دیگر، او را نایب خود برای ریاست بداند! برای همین بهتر است این روزها نام " امینی " را به خاطر بسپارید چراکه او یکی از اسامی است که به عنوان یک کاندیدای معتدل برای گرفتن ریاست خبرگان مطرح می‌شود. اما امینی تنها گزینه احتمالی اعتدالی ها! نیست. 
آیت‌اله امامی کاشانی!
آیت اله امامی کاشانی یکی از شگفتی سازهای انتخابات خبرگان بود. هم به خاطر این که در لیست هاشمی جای گرفت و هم به خاطر اینکه اصولگرایان از او روی برنگرداندند و وی را در جمع خودشان جای دادند و نتیجه این موضوع هم میزان آرای او بود. آیت‌اله امامی کاشانی بیشتراز دکتر حسن روحانی (رییس جمهور) در انتخابات خبرگان رای آورد!
سوم شدن حسن روحانی در انتخابات خبرگان را به حساب زنگ خطری برای کاهش محبوبیتش بگذاریم و یا به خاطر داشتن مخالفان اصولگرایی که او دارد اما امامی کاشانی ندارد! ولی به هر حال، اکنون امامی کاشانی تا مرز احتمالی مدیریت خبرگان مطرح می‌شود. بخصوص که کسی او (امامی کاشانی) را به عنوان تندروهای اصولگرا نمی‌شناسد و از همین روست که وی می‌تواند از سوی هواداران هاشمی مقبولیت لازم را داشته باشد. به هرحال کاشانی در لیست هاشمی جای داشت.
آیت اله هاشمی شاهرودی 
آیت اله محمود هاشمی شاهرودی، روزگاری خود جزئی از رقبای هاشمی رفسنجانی برای تصاحب ریاست خبرگان به شمار می‌رفت و مطمئنا بدش نمی‌آید تا بتواند بعد از گذشت سالها از ریاست بر قوه قضاییه، اکنون سکاندار مجلس خبرگان جمهوری اسلامی شود. هاشمی شاهرودی را بی گمان همه می‌شناسند، چهره‌ای که گرچه اصلاح طلب نیست اما چندان اصولگرا! هم نمی‌توان برشمرد. او را یک شخصیت فراجناحی معرفی می‌کنند که می‌تواند گرایش‌های سیاسی اش را مخفی کند و موضع گیری‌های خود را تعدیل. برای همین ممکن است بعد از چهره هایی چون امینی و امامی کاشانی، اعتدالیون چشم ریاست به هاشمی شاهرودی نیز بدوزند. 
آیت اله مومن 
هرچند از میان همه اسامی که تاکنون گفته شد می‌توان شانس و احتمال کمتری را برای کاندیداتوری آیت‌اله محمد مومن و ریاست او دانست اما به‌هر‌حال شش دوره عضویت وی در فقهای شورای نگهبان، چهار دوره عضویتش در مجلس خبرگان رهبری و سابقه نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری شاید نام او را نیز در میان کسانی بگذارد که ممکن است سودای ریاست خبرگان را در غیاب هاشمی رفسنجانی و آیت اله جنتی در سر داشته باشند. 
آیت اله موحدی کرمانی
مطمئنا حالا که کسانی چون حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز به «انتخاب» می‌گویند آیت‌اله جنتی برای ریاست خبرگان به میدان نخواهد آمد، قوی‌ترین گزینه اصولگرایان برای ریاست خبرگان کسی نیست جز آیت اله موحدی کرمانی! یعنی تنها بازمانده مثلث رهبران معنوی جبهه اصولگرایان که آرای مردمی را برای ورود به مجلس خبرگان کسب کرد!
سه ضلعی رهبران معنوی اصولگرایان که عبارت بودند از آیت‌اله موحدی کرمانی، آیت‌اله مصباح یزدی و آیت‌اله محمد یزدی در انتخابات خبرگان سرنوشت غیر قابل انتظاری پیدا کردند حتما در جریان هستید که هم آیت‌اله مصباح یزدی رای مردم را برای این مجلس کسب نکرد و هم آیت اله محمد یزدی که رییس خبرگان دوره پیش بود!از دوره پنجم خبرگان بازماند.
و همین موضوع باعث شده تا اکنون آیت‌اله موحدی کرمانی تنها و چه بسا بهترین گزینه اصولگرایان برای رقابت بر سر ریاست مجلس لقب بگیرد به ویژه که گفته می‌شود آیت اله جنتی نیز هوس ریاست ندارد. 
مطمئنا در میان اعضای خبرگان ممکن است به نام‌های دیگری نیز برخورد کنیم که از احتمال نامزدی‌شان برای ریاست صحبت می‌شود اما بهتر است فعلا این اسامی را در حافظه‌مان ثبت کنیم.
– شاید "رفسنجانی" به دنبال غنج و دلال سیاسی است و دوست دارد با همین مظلوم نمایی‌ها، باری دیگر اعضای خبرگان را از بالای جایگاه ریاست ببیند و چه بسا ناگهان به بهانه اینکه احساس تکلیف کرده و مملکت را در خطردیده و هزار جور بهانه‌های کلیشه‌ای و تکراری سیاست ورزانه دیگر، سر بزنگاه برای ریاست خبرگان نامزد شود
– در حالیکه خیلی‌ها کاندیدای احتمالی اصولگرایان برای ریاست خبرگان را آیت‌اله جنتی می‌دانستند، چند روز بعد از عدم تمایل هاشمی رفسنجانی به کاندیداتوری، حالا خبر می‌رسد که او (آیت اله جنتی) نیز عطای ریاست را به لقایش بخشیده و قصد نامزد شدن ندارد! بنابراین به نظر می‌آید هم آیت اله هاشمی و هم آیت اله جنتی قراراست به رقابت نیابتی با یکدیگر بپردازند
– قوی ترین گزینه اصولگرایان برای ریاست خبرگان کسی نیست جز آیت‌اله موحدی کرمانی! یعنی تنها بازمانده مثلث رهبران معنوی جبهه اصولگرایان که آرای مردمی را برای ورود به مجلس خبرگان کسب کرد!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *