هم زمان با پخش مسابقات یورو ۲۰۱۶ از تلویزیون مطرح شد انتقاد مصباح یزدی از تماشای فوتبال 

 
محمد تقی فاضل میبدی، استاد حوزه علمیه: 
افرادی که از تماشای فوتبال خشمگین می شوند، منافع‌شان در ناراحتی و اندوهگین بودن مردم است یا اینکه واقعا شناخت درستی از اسلام ندارند. این افراد مردم را می‌گریانند
گفتن اینکه تماشای فوتبال انسان را از لذت‌های اخروی محروم می‌سازد یا فرد را از یاد خدا غافل می‌کند، حرف معقولی نیست
آفتاب یزد – مریم علیزاده منصوری: تنها بازی «فوتبال» می تواند حائلی باشد میان مردم جهان و دنیای پر رمز و راز سیاست. همین برد و باخت‌ها و تعداد گل‌های زده و خورده شده تیم‌ها، موجب ابتلای آحاد ملت جهان به آلزایمری ۹۰دقیقه‌ای می‌شود، تا در آن مدت زمان کوتاه فراموش کنند و نادیده بگیرند فجایعی را که در زیر پوست جوامع در حال رخ دادن است. این روزها نیز مردم جهان به اتفاق به تماشای بازی های یورو ۲۰۱۶ فرانسه نشسته‌اند و ده روزی می‌شود که از درگیری‌های سیاسی فاصله گرفته‌اند. ملت ایران نیز در این نشاط جهانی سهیم هستند و این روزها برایشان پیش‌بینی نتایج بازی‌های یورو ۲۰۱۶ از پیش بینی ریاست کمیسیون های مجلس جذاب‌تر است و ترجیح می دهند تا واپسین دقایق یک روز کاری طاقت فرسا را به تماشای این بازی‌های پر هیجان و پر حواشی اختصاص دهند. اما عده‌ای در داخل تاب دیدن همین شادی چند روزه را نیز ندارند و آن را مغایر با ارزش‌ها می‌دانند و گویی در پی آنند تا مردم را مغروق در غم و اندوه ببینند تا شاد و مسرور. به طوری که پدر معنوی جبهه پایداری در تازه‌ترین افاضات خود انتقادش را با تماشای فوتبال اعلام داشته و با بیان اینکه سرگرمی‌های دنیا امروزه مردم زیادی را به خود مشغول کرده، گفته است: «مردم از بازی‌های کامپیوتری و تماشاکردن فوتبال «چیزی» بدست نمی‌آورند. محمد تقی مصباح یزدی اضافه کرده است: «آخر این بازی‌‌ها هم خستگی است و گاهی انسان برای اینکه می‌بیند عمرش می‌گذرد و کاری انجام نمی‌دهد ناراحت است، برای همین به سراغ سرگرمی‌‌ها می‌رود تا گذشت زمان را احساس نکند.» وی در ادامه خاطرنشان کرده است: این در حالی است که «لذت‌‌های اخروی» زحمت و خستگی ندارد و انسان بدون هیچ محدودیتی می‌تواند از این لذت‌‌های اخروی استفاده کند.»
**
یک سوال
حال این سوال ایجاد می‌شود که آیا واقعا تماشای ورزش فوتبال با اصول دین مغایرتی دارد و اسلام مردم را به غمگین بودن سفارش کرده است یا شاد زیستن. محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه علمیه قم، در این باره به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: ببینید یکی از مسائلی که در اسلام به شدت به آن توجه شده است، «شادی و سرور در زندگی مردم» است. یعنی اگر زندگی توام با شادی و سرور نباشد پیداست که انسان بیمار می‌شود، چرا که یکی از نیازهای فطری بشر موضوع شاد بودن است. در کنار شادی، اگر مسئله ورزش مطرح شود که بسیار عالی است و امروز یکی از اتفاقاتی که باعث انبساط خاطر مردم می‌شود همین تماشای بازی‌های فوتبال یورو ۲۰۱۶ است. 
**
انتقاد مصباح معقول نیست
وی افزود: البته افراط در هر چیزی حرام است. اگر قرار باشد تمام وقت و پول کشور صرف یک ورزشی چون فوتبال شود، این کار اشتباه است و این درست نیست، اما گفتن اینکه تماشای فوتبال انسان را از لذت‌های اخروی محروم می‌سازد یا فرد را از یاد خدا غافل می‌کند، حرف معقولی نیست. اگر بشر در مسیر تعادل حرکت کند و به همان اندازه که به مسائل دینی توجه می‌کند به تفریحات سالمی چون تماشای والیبال و فوتبال بپردازد و در جهت شاد بودنش بکوشد، یک انسان کامل است. هیچ جای منع و خلاف شرعی در این موضوع وجود ندارد.
**
سفارش قرآن به شادی
این استاد حوزه اظهار داشت: در قرآن بارها به شاد زیستن سفارش شده است و همواره خواهان یک انسان سالم چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روحی بوده است. یکی از صفات اهل بهشت «و علی سرور متعالی» است. چیزی که صفت اهل بهشت باشد، پس بسیار خوب و پسندیده است. بنابراین در یک معیار کلی قرآن با یک انسان سالم سخن می‌گوید و هر چیزی هم که باعث ضرر انسان باشد آن حرام است. 
**
عقل و عرف چه حکم می کند؟
فاضل میبدی خاطرنشان کرد: اگر شما واقعا حس کنید که ورزش باعث آسیب رسیدن به جسم شما می‌شود این خلاف است. اگر تماشای ورزش و ورزش کردن دفع ضرر می‌کند، خب انجام آن پسندیده است. قرآن به مسائل عرف و عقل احترام می‌گذارد. اگر در جامعه‌ای عقل و عرف بشر حکم کرد که جامعه نیاز به تفریح دارد، باید ملزومات این تفریح فراهم شود.
وی در پاسخ به اینکه چرا عده‌ای خاص در جامعه دین اسلام را دینی مخالف شادی معرفی می‌کنند، گفت: در اسلام تحریفات زیادی وجود دارد. یکی از این تحریفات هم این است که دائم می‌خواهند مردم را بگریانند و آنها را به غم و اندوه ترغیب کنند. در اسلام اصل بر این است که مردم غمناک نباشند و شاد باشند مگر آنکه اتفاقاتی پیش بیاید، مثلا وقتی انسان پدر و مادر خود را از دست می‌دهد، اندوهگین می‌شود. این غم و اندوه و عارضه که دائمی نیست از همین روی نمی‌توان آن را اصل دانست. ما برای امام حسین‌(ع) عزاداری می‌کنیم. این عزاداری ما موقتی است ۳۶۵ روز سال که به عزاداری نمی‌پردازیم.
**به زور می خواهند دین اسلام را مخالف شادی نشان دهند
این استاده حوزه علمیه با بیان اینکه آن چیزی که در اسلام مهم است سلامت انسان است، اظهار داشت: روانشناسان بر این باورند که اگر انسان غمناک باشد، گرفتار انواع بیماری‌های عصبی می‌شود. طبیعی است که غمناک بودنی که منجر به فشار عصبی شود، حرام است.حال برخی می‌خواهند به زور دین اسلام را دینی مخالف شادی به جامعه بقبولانند.
وی افزود: این افراد فکر می‌کنند که منافع‌شان در ناراحتی و اندوهگین بودن مردم است یا اینکه واقعا شناخت درستی از اسلام ندارند. این افراد مردم را می‌گریانند و روح آنها را تخریب می‌کنند تا خود بتوانند آقایی کنند. وظیفه علمای دین این بوده و هست که در جهت شادی مردم بکوشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *