دکتر جهانگیری: تا فساد ریشه‌کن نشود روند توسعه کشور کُندخواهد بود

 

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش گفت: مسئولان نظام اتفاق نظر دارند که رسیدن به اهداف بزرگ کشور و انقلاب فقط با سیستم آموزش و پرورش کارا و تاثیرگذار ممکن است.

دکتر اسحاق جهانگیری درافتتاحیه سی وسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش وپرورش در سالن اجلاس سران با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین و بزرگترین نهاد اجتماعی کشور است، گفت: مسئولیت بزرگترین منابع توسعه کشور یعنی نیروی انسانی، کشف، شکوفایی و سرمایه گذاری بر روی این منبع عظیم بر عهده آموزش و پرورش است .

وی افزود: آرزوهای ملت بر دوش این وزارتخانه گذاشته شده و چشم امید کسانی که به توسعه پایدار و پیشرفت و عدالت فکر می کنند، به این نهاد عظیم است.

جهانگیری گفت: پایه و اساس پیشرفت کشور نیروی انسانی است و مسئولیت پرورش علمی، اخلاقی، خلاقیت، تفکر انتقادی و تعهد آن به عهده آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به تحولات فناورانه در عصر ارتباطات و لزوم تجهیز دانش آموزان و مدارس با این فناوری گفت: نیازمند آموزش و پرورشی پویا و روزآمد هستیم تا با انطباق فعال در برابر تحولات آینده، نسل امروز را برای فردا مجهز کند.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: کودک و نوجوان نمی تواند از جهان امروز بگذرد و ضمن شناخت جهان از طرفی دیگر باید به فرهنگ اسلامی و سرزمین خود تعلق خاطر داشته باشد.

جهانگیری با بیان اینکه باید آموزش و پرورش پویا، انعطاف پذیر و سازگار با فرهنگ دینی و اسلامی داشته باشیم، گفت:در مرحله اول آموزش و پرورش نیازمند منزلت است. پس از آن نیازمند سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و نحوه اداره ساختارهای جدید هستیم.

وی با اعلام این که باید مدرسه‌ای بسازیم که در تراز جمهوری اسلامی باشد تاکید کرد: اهمیت اقتصاد آموزش و پرورش به عنوان یک موضوع جدی در دستور کار دولت است و ما واقفیم که آموزش و پرورش برای رسیدن به نقطه مطلوب دارای تنگناهای زیادی است.

جهانگیری افزود: معلم نیازمند زندگی شرافتمندانه است. مدارس به لحاظ فرم و شکل نیازمند تغییر و تحولات هستند. فاصله مدارس کپری و هوشمند زیاد است و می‌دانیم جهت‌گیری‌ها باید به سمت مدارس هوشمند باشد.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: امسال هم مانند سال‌های قبل بودجه مصوب کلی محقق نمی‌شود و درآمدها کمتر از آن خواهد بود. با این حال همان طور که در سال‌های گذشته تخصیص بودجه برای آموزش و پرورش بین ۱۰۰ تا ۱۱۵ درصد بود حتماً این سهم نسبت به عملکرد بودجه در سال ۹۵ نیز بالاتر خواهد رفت.

جهانگیری افزود: ما در سال ۹۴ که گفته می‌شود بدترین سال اقتصادی و بودجه‌ای کشور پس از انقلاب بود باز هم رتبه‌بندی معلمان را که مطالبه به‌حق این قشر بود اجرا کردیم و به رغم تنگناهای بودجه‌ای ۱۳۵۰ میلیارد تومان را به این امر اختصاص دادیم و برای امسال نیز ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم .

وی درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته، گفت: ردیف بودجه‌ای مستقل ۴۵۰۰ میلیارد تومانی در این زمینه پیش‌بینی شده است و با پیگیری سازمان برنامه و بودجه حتماً تعهداتی که داریم را انجام خواهیم داد.

وی رسیدن به عدالت آموزشی در مناطق محروم را یکی از سیاست‌های دولت دانست و گفت: مشکلات بسیاری چه در زمینه اجتماعی و چه در زمینه آموزش وپرورش در مناطق محروم وجود دارد و ردیف های متعددی در بودجه پیش بینی شده که امیدواریم با پرداخت به موقع بتوانیم بخش زیادی از محرومیت‌های این مناطق را از بین ببریم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در موضوع هسته‌ای به یکی از مهمترین دستاورد های دپیلماسی تاریخ ایران دست یافتیم و توانستیم حقوق هسته‌ای ایران را تثبیت کنیم. وی ادامه داد: ممکن است غربی‌ها بویژه آمریکا از سر دشمنی به برخی تعهدات خود در رابطه با مسایل هسته‌ای ایران عمل نکند البته آنها هستند که ضرر می‌کنند و دنیا می داند آمریکا چقدر صداقت دارد.

وی با بیان اینکه از حقوق قانونی خود عقب نشینی نمی کنیم، یادآور شد: امروز بخش زیادی از تحریم های ظالمانه برطرف شده، چنان که فروش نفت که بیش از این کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز بود به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و در شرایطی که هیچ کس تصور نمی‌کرد این چرخه فعال شود با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد.

جهانگیری با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی گفت: یک کارگروه ملی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است و نقش آموزش و پرورش در این کارگروه بسیار تعیین‌کننده است .

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به موضوع‌ حقوق‌های نامتعارف، گفت: حقوق‌های نجومی دل ملت ایران را به درد آورد. البته تعداد کمی از مدیران اینگونه بودند. بنده لیست ۲۵۰۰ مدیر را بررسی کردم و در میان آنها کمتر از ۵۰ مدیر حقوق غیرطبیعی دریافت می‌کردند که البته همین هم نباید اتفاق می‌افتاد. اکنون شورای حقوق و دستمزد فعال شده و به ملت ایران اطمینان می‌دهم با تصمیمات اتخاذ شده شاهد اتفاقات تلخی از این دست نباشیم .

وی افزود: در مبارزه با فساد سیستمی جدی هستیم زیرا تا این فساد ریشه کن نشود، توسعه کشور کند خواهد بود.

جهانگیری در پایان با اشاره به ورود به فضای انتخاباتی گفت: مهم این است که اجازه ندهیم تا برخی فضاهای کاذب به آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها و نهادهای توسعه‌ای آسیب وارد کند.

سخنان وزیر آموزش و پرورش

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش هم در این اجلاس با اشاره به اینکه سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت از ۱۲٫۲ دهم درصد به ۱۴٫۹ دهم درصد رسیده که ۲٫۷ دهم درصد رشد نشان می دهد، گفت: این افزایش بودجه بیانگر آن است که دولت یازدهم نسبت به آموزش و پرورش به رغم مشکلات بودجه ای کشور توجه خاصی داشته است.

وی، آموزش و پرورش را آیینه تمام نمای آینده هر کشور توصیف کرد و گفت: خلق این آینده در آموزش وپرورش رقم می خورد و به همین خاطر مسئولان این دستگاه در همه رده های سازمانی نقش مهمی در فرآیند تعلیم وتربیت دارند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۴۰ عنوان کتاب جدیدالتالیف در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و در دوره متوسطه دوم دروس جدیدی از جمله انسان و محیط زیست، تفکر وسواد رسانه ای و کارآفرینی در کارگاه تولید پیش بینی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استقرار نظام آموزشی جدید خوب شروع نشد و مشکلات ناشی از آن هرروز گریبان ما را می‌گیرد، گفت: امروز هیچ کودکی به دلیل نبود امکانات ترک تحصیل نکرده است .

وی افزود: محتوا، برنامه، فضا و تجهیزات، روش‌های مالی و نیروی انسانی از ارکان تعلیم و تربیت هستند؛ متاسفانه در آغاز اجرای ساختار جدید نظام آموزش و پرورش به جای آنکه به اجزاء و ارکان بپردازیم، از سر ساختار وارد شدیم، یعنی مقطع ابتدایی را شش پایه کردیم. شروع تحول از ساختار غلط است، در حالی که ابتدا باید زیرساخت ها را مهیا کرد و این بزرگترین چالش ما بود .

وی بر لزوم ارتقای مدیریت آموزشگاهی به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های جدی این وزارتخانه تاکید کرد و گفت: اگر یک نیروی انسانی خوب در راس مدیریت یک مدرسه باشد، مدرسه ارتقا می‌یابد. شما روسای آموزش و پرورش تلاش کنید بهترین‌ها را برای مدیریت مدارس انتخاب کنید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مشکل این است که به جای آنکه مدارس را فعال کنیم، ادارات را فعال کرده ایم؛ در حالی که باید امور را به مدارس واگذار کنیم و سیاست مدرسه محوری به همین علت مورد تاکید ماست. باید برای رییس منطقه یقین حاصل شود که اگر مدیر مدرسه قوی داشته باشد، او مشکلات را حل می‌کند.وی افزود: در همین بحث هدایت تحصیلی اگر مشاوران و مدیران مدارس خوب به میدان می‌آمدند، از بار مشکلات کم می‌شد.

در ادامه این مراسم محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفت: پس از یک دهه کار فنی وتخصصی، آموزش و پرورش سرانجام دارای سند بومی و ملی شده است.وی با بیان اینکه این سند به عنوان نقشه راه آینده آموزش و پرورش اکنون در مسیر اجرا قرار دارد، ادامه داد: اگر سند تحول نظام آموزشی تدوین وتصویب نمی شد همه سکانداران تعلیم و تربیت هر چقدر قوی بودند نمی توانستند یک جریان مستدام را تدارک ببینند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *