امام جمعه مشهد: برای برگزاری کنسرت در مشهد چانه زنی نکنید کنار گنبد امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار کرد، این خلاف حیثیت و هویت این شهر است، تو کنسرت می‌خواهی، مشهدی نباش، برو یک شهر دیگر زندگی کن،

 

امام جمعه مشهد

امام جمعه مشهد گفت: تمام دشت مشهد حرم امام رضا (ع) است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز ولادت امام علی بن موسی‌الرضا (ع)، اظهار کرد: نکته قابل‌تأمل این است که حرم امام رضا(ع) در این حوزه ۵۰ یا ۵۲ هکتاری رواق و صحن خلاصه نمی‌شود، اینجا تنها حرم امام رضا (ع) نیست، هرچند که در همین جهت باید گفت که این عظمت آستان قدس از برجسته‌ترین دستاوردهای انقلاب مقدس اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه حرم امام رضا(ع) تنها اینجا نیست، گفت: پیغمبر اکرم فرمودند "بین الجبلین، روضه من ریاض الجنه"، فرمایش پیغمبر(ص) ثابت می‌کند که دشت مشهد حرم امام رضاست و کل این شهر مال حرم امام رضاست. اینجا شهر نبود، دو روستا بود، یک روستا در شمال این حرم، روستای نوغان و یک روستا هم در جنوب غربی این حرم، روستای سناباد، اینجا هم یک باغی بود، وسطش قبه هارونیه و مالک باغ هم حمید بن قهتبه، استاندار هارون در خراسان بود.

علم‌الهدی افزود: امام رضا (ع) از مسیر کوه خلج به مرو تشریف بردند، این باغ را خریداری کردند و این باغ و شاید همین‌جا که شما نشسته‌اید، واقعاً ملک امام رضا (ع) است، شهر مشهد از اینجا شروع شد، مالک این شهر امام رضا هستند، شهر، شهر امام رضا است، هم به اعتبار فرمایش پیغمبر و هم به اعتبار این‌که نقطه آغاز، شروع و ساختار شهر از این باغ شروع‌شده و قبل از این باغ هم شهری نبود، این باغ‌ملک امام رضاست پس شهر متعلق به ایشان است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تاکید بر  اینکه حرم یک ماهیتی دارد که این هویت و ماهیت باید حفظ شود، افزود: برادران و خواهران، اصطلاحات و عناوین بار فرهنگی دارند، آن بار فرهنگی که بر مشهد حاکم است و متناسب با ملک امام رضا و حرم حضرت رضا است مسئله زیارت است، اینجا شهر زیارت است، زیارت بار فرهنگی خودش را دارد، مشهد شهر گردشگری نیست.

وی با اشاره به اینکه اصطلاح گردشگری و زیارت بار فرهنگی مخصوص به خود را دارد، افزود: اینجا شهر گردشگری نیست که مرتب مرکز تفریحی درست کنند، شهر گردشگری نیست که برخی از اطراف و اکناف بیایند نیم ساعت زیارت امام رضا(ع) و همه فسق و فجورشان را برای این شهر بیاورند، این را باید توجه کنیم، اینجا شهر زیارت است نه گردشگری.

علم الهدی ادامه داد: در این مملکت اگر مسئله توریستی و گردشگری لازم است در شمال با این عظمت، شیراز، اصفهان و شهرهای بزرگ، پیاده شود.  اینجا شهر زیارت است، شهر گردشگری نیست که ما بخواهیم مراکز تفریحی را در آن توسعه دهیم، مدیریت این شهر باید روی مدیریت زیارت و شهر زیارتی برنامه‌ریزی کنند نه روی مدیریت گردشگری. 

امام جمعه مشهد با طرح این پرسش که مگر شهر واتیکان ایتالیا، دارای یک شرایط، حدود و دارای مقیاس‌های فرهنگی نیست، ادامه داد: در همه دنیا، یک شهر مقدس به‌عنوان شهر زیارت، شرایط قداست خودش را دارد و همه افراد، همه جریان‌ها، هویت قداست آن شهر را حفظ می‌کنند، این شهر هم شهر زیارت است و قداست دارد، مشهدی هم که در این شهر زندگی می‌کند، چه جوان، چه پیر، چه دختر و چه پسر، بداند که در شهر زیارت و شهر امام رضا(ع) زندگی می‌کند. کسی که در شهر زیارت و امام رضا(ع) زندگی می‌کند باید این شرایط را بپذیرد، دیگر سر یک لغو کنسرت، ما نباید چانه‌زنی با مردم و برخی مسؤولان بر سر کوته‌فکری‌شان داشته باشیم، مگر در این مملکت شما شبکه تلویزیونی قرآن ندارید؟ موسیقی حلال، حرام هرچه هست به‌جای خود محفوظ، هرکس پیرو مرجعش است، مگر شبکه قرآن در این تلویزیون نیست؟ مگر همه شبکه‌های تلویزیون موسیقی ندارد؟ چرا شبکه قرآن موسیقی ندارد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه می‌گویند کنار قرآن نمی‌شود تار زد و این خلاف قداست قرآن است، گفت: کنار گنبد امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار کرد، این خلاف حیثیت و هویت این شهر است، تو کنسرت می‌خواهی، مشهدی نباش، برو یک شهر دیگر زندگی کن، اگر یک آدمی می‌خواهد در یک شهری زندگی کند، در عملیات فرهنگی‌اش آزاد باشد، در تفریح و خوش‌گذرانی‌اش آزاد باشد، چرا یک شهر زیارتی را انتخاب کرده؟ این شهر را انتخاب کرده که زوار این شهر را بچاپد. خب برو جای دیگر زندگی کن، چرا اینجا دادوفریاد راه می‌اندازی و چانه‌زنی می کنی، هرروز یک کمپین راه می‌اندازند، این کمپین‌ها و دار و دسته‌ها، اردوکشی بر ضد امام رضا(ع) است، این مقابله با حرم امام هشتم (ع) است، بنده فکر کردم برای یک روز در یک جلسه به نام امام هشتم تکلیف این شهر باید روشن شود.

امام جمعه مشهد بار دیگر با تاکید بر این که هویت مشهد مال امام رضاست که این هویت زیارت است، افزود: همه مدیران این شهر بدانند، همه طراحان و برنامه ریزان این  شهر و همه ساکنان‌ این شهر بدانند که این شهر آن‌قدر عاشق امام رضا دارد که نمی‌گذارند شما در برنامه‌ریزی‌ها در این شهر آزاد باشید. 

وی گفت: همان طراحان توریستی و گردشگری که می‌خواهند برای این کشور توریست خارجی جذب کنند و به فکر این هستند که یک جریان فرهنگی ضد دین برای توریست خارجی ایجاد کنند، دور این شهر را خط قرمز بکشند، اینجا مال امام رضا(ع) است و حق تجاوز به حریم امام هشتم (ع) ندارند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: همان کسانی که می‌خواهند بیایند در این شهر از بعضی مزایای اقتصادی‌اش استفاده کنند و چون ایمان ندارند، اینجا را پایگاه تفریحاتشان قرار بدهند، آنان هم باید بدانند اینجا جای زندگی‌شان نیست، ما شهید دادیم، خون دادیم و انقلاب سرپا کردیم تا اسلام حاکم شود. در خانه امام رضا نتوانیم اسلام را حاکم کنیم؟ در خانه امام رضا از زن بی‌حجاب رنج ببریم؟ در خانه امام رضا چانه‌بزنیم که آیا کنسرت باشد یا نباشد؟ شهدا برای چه رفتند؟ از خود این شهر چقدر شهید داده شد که ما در شهر، خانه و حرم امام رضا برای این مسائل چانه‌بزنیم و با هم بحث کنیم. 

امام جمعه مشهد تاکید کرد: مدیران در مسؤولیت‌های این شهر و در مدیریت‌های این شهر بدانند قبل از این‌که بخواهند در این شهر استاندار باشند، فرماندار باشند، فرمانده نظامی و مدیرکل باشند، اگر حکم خادمی‌شان را امام رضا امضا نمی‌کرد، این شهر قسمتشان نمی‌شد، کسانی که در این شهر آمدند، اول حکم خادمی‌شان را امام رضا امضا کردند و قرار نیست خادم جریان‌های ضد هویت امام رضا باشند.

علم الهدی با تاکید بر اینکه آنان که متولی ساخت‌وساز در این شهر هستند، بدانند مشهد جزیره کیش نیست که وسطش یک گنبد طلا باشد، گفت: مشهد شهر امام رضا است، در ساخت‌وسازها نیایند اینجا فکر کنند که حتماً باید یک تفریحگاه ایجاد کنند و یک‌جوری ساخت‌وسازها را تشکیل بدهند که آدم‌ها بیایند فقط خوش بگذرانند و خوب بخوابند.

وی خطاب به مجاوران حرم رضوی گفت: عزیزان مشهدی، ولادت امام رضا(ع) و ایام شهادت ایشان زمان پیک زیارتی است و شما مهماندار امام رضا هستید، شما در فکر مهمانداری برای امام رضا باشید نه فکر بهره‌برداری بیشتر از این موقعیت پیک زیارتی.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: الان حدود بیست‌وچند سال از رحلت جان‌گداز امام بزرگوار در این کشور می‌گذرد، به‌مجرد این‌که دشمنان خدا احساس کردند بعضی از ارزش‌ها در جامعه ما مقداری رنگ‌باخته، این‌ها طمع کردند، جرأت کردند بعد از بیست‌وچند سال بیایند نوار ناهنجار یک پیرمرد را در جسارت به امام پخش کنند و باکمال جسارت و با کمال گستاخی، یک تشکیلاتی هم ادعا کند او پخش‌کننده نوار بوده، من امیدوارم دستگاه قضایی این مسئله را قاطعأ و سریعاً رسیدگی کند. 

وی خاطرنشان کرد: این را بدانید، هر وقت در این مملکت توهین به امام(ره) شد، یک اعلام جنگ قطعی با بنیان این انقلاب است، در فتنه ۸۸ فتنه‌گرها آن روزی که خواستند اعلام این جنگ را کنند، در دانشگاه تهران عکس امام(ره) را پاره کردند و امروز هم که آمدند نوار توهین به امام را پخش کردند و برخی رسانه‌های خارجی با همه نکبت و کینه‌شان این را توسعه دادند، این اعلام جنگ قطعی با این انقلاب است چون مؤسس انقلاب، بنیان‌گذار انقلاب، آن‌کسی که این مشعل را به دستش گرفت و در شعاع نور این مشعل، اسلام را به دنیا نشان داد، امام بزرگوار ما بود.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: امیدواریم دستگاه‌های اجرایی و قضایی با قضیه برخورد قاطعی کنند به‌نحوی‌که در این مملکت کسی جرأت گستاخی به امام(ره) را نکند، اگر در سال ۸۸ با آن ناپاکانی که عکس امام را پاره کردند، برخورد قاطع می‌شد، ما بعد از چند سال دوباره شاهد جسارت به امام نبودیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *