حامیان مرتضوی چرا ساکتند؟

آرمان- مطهره شفیعی: شاید در مخیله سعید مرتضوی نمی‌گنجید که نامه عذرخواهی‌اش آغازی باشد برای به یادآوردن برخی دیگر از پرونده‌هایی که بسته شد بدون آن که مقصر و متهم آن حتی ابراز پشیمانی کند، مانند پرونده زهرا کاظمی که دیروز علی مطهری آن را گشود تا پیامی را به جامعه و به‌ویژه آنانی منتقل کند که تصور می‌کردند داشتن مقام و منصب حصار خوبی برای فراموش کردن خطاهایشان است. فرزند شهید مطهری دیروز اظهار داشت‌ که«خوب است مرتضوی نامه‌ای هم درباره زهرا کاظمی بنویسد و موضوع را روشن کند.» اکنون بسیاری مانند مطهری معتقدند در این شرایط که مرتضوی به نقش خود در کهریزک اعتراف و عذرخواهی کرده است پس یک پرونده دیگر که نام او هم در آن مطرح است، را هم تشریح کند. مطهری همچنین دیروز با اشاره به نامه عذرخواهی سعید مرتضوی درباره وقایع بازداشتگاه کهریزک گفت: مرتضوی در این نامه خطای خود را پذیرفته و با به کار بردن عنوان «شهید» برای کشته‌شدگان کهریزک در واقع معترضان سال ۸۸ را محق دانسته است. وی تاکید کرد: این که ایشان سه جوان قربانی روح الامینی، کامرانی و جوادی‌فر را «شهید» نامیده است نشان می‌دهد که اعتراض مدنی در کشور را به رسمیت می‌شناسد و مانند برخی افراد نیست که معتقدند اگر چه به زبان نمی‌آورند، اساسا در جمهوری اسلامی ایران خطایی رخ نمی‌دهد و کسی هم حق اعتراض ندارد و هر معترضی را ضد نظام وحتی ضد اسلام و ولایت معرفی می‌کنند. نایب رئیس مجلس گفت: اما به نظر من بیش از آن که آقای مرتضوی به عنوان مسئول خطاهای خود مجرم است کسانی که چیزی به نام مرتضوی را ساختند و از او حمایت کردند مجرم هستند. وقتی شما به جوانی کم تجربه آن همه اختیارات بدهید که هر نشریه‌ای را که خواست تعطیل کند و هر رفتاری با متهمان داشته باشد، خود به خود سرکش می‌شود و طبیعت انسان است.

احمدی نژاد و حسینیان چرا ساکتند؟

اما این روزها حامیان سعید مرتضوی هم از نگاه‌های سرزنشگر دور نیستند. چنان که دیروز نایب رئیس مجلس با بیان این که هر جا تمرکز قدرت بدون نظارت ایجاد شود و منتقدان سرکوب شوند فساد به وجود می‌آید گفت: افرادی از آقای مرتضوی که دنبال قدرت بود به عنوان ابزار دست استفاده کردند و در پشت سر او پنهان شدند به نظر من پرونده آنها هم باید مورد رسیدگی قرار گیرد. وی افزود:«مساله‌ای که برای من قابل درک نیست و حل نشده است حمایت عجیب آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور از آقای مرتضوی است که با علم به تخلفات و خطاهای ایشان این مقدار از او حمایت کرد تا آنجا که حاضر شد وزیر کارش به خاطر حمایت رئیس جمهور از آقای مرتضوی برکنار شود و حادثه یکشنبه سیاه مجلس نهم در روز استیضاح وزیر کار رخ دهد. چرا که دلیل اصلی استیضاح وزیر کار دولت دهم عزل نکردن آقای مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی بود. در حالی که طبق قانون و خصوصا رای دیوان عدالت اداری باید او را عزل می‌کرد.» البته شاید مطهری فراموش کرده بود که در همان روز استیضاح وزیر کار، روح ا… حسینیان چنین به دفاع از مرتضوی پرداخته بود: «می گویند انقلاب‌ها فرزندان خود را می‌خورند اما این انقلابیون هستند که فرزندان انقلاب را همراه با انقلاب می‌بلعند . در فتنه ۸۸ مرتضوی موضوع مهمی بین سه قوه شده بود و این موضوع امروز به اوج خود رسیده و موجب استیضاح وزیر کار شده است.» وی با طرح این سوال که «مرتضوی کیست و چه گناهی را مرتکب شده است» گفت: «او یکی از قضات انقلابی است و طی ۸ سال حاکمیت اصلاح‌طلبان مردانه مقابل توطئه گران و روزنامه‌های زنجیره‌ای ایستاد و در فتنه ۸۸ نیز مقتدرانه بدون هیچ محافظه کاری در مقابل اخلال گران و اشرار ایستادگی کرد و درگیر شد اما اینک باید چوب ایستادگی خود را بخورد همان‌گونه که سوریه باید تاوان حمایت از مقاومت را بدهد.» اکنون چرا احمدی نژاد و حسینیان دیگر رمقی برای دفاع از مرتضوی ندارند؟ آیا اکنون نوبت عذرخواهی آنها نیست؟

تلاش‌های کیهان و جوان

نکته جالب، سرمقاله دیروز کیهان بود که سعی داشت نامه مرتضوی و پذیرش اشتباه از سوی او را کوچک جلوه دهد و با منحرف کردن اذهان تلاش کند تا بحث دیگری جایگزین آنچه شود که مرتضوی بابت آن عذرخواهی کرده بود. شاید هم شریعتمداری این پیش بینی را داشت که مطهری روز چهارشنبه در مجلس خواستار بازخوانی پرونده‌های دیگر خواهد شد و تکلیف خود می‌دانست با طرح موضوع دیگری اذهان را از مرتضوی دور کند بنابراین در سرمقاله روز چهارشنبه نوشت:«سعید مرتضوی صرف نظر از اتهاماتی که به وی وارد شده و قضاوت نهایی درباره آن برعهده دادگاه است، به صراحت از نقش غیرمستقیم خود در کشته شدن سه متهم آشوب در بازداشتگاه کهریزک عذرخواهی کرده است. اما چرا سران و اصحاب فتنه با وجود اثبات جنایاتی که مرتکب شده‌اند و خیانت بزرگی که در حق نظام و مردم روا داشته‌اند، کمترین کلامی به عذرخواهی بر زبان و قلم نمی‌آورند؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در سه گزاره زیر جست‌وجو کرد.اول؛ آن که امیدوارند با لب فرو بستن از پوزش، جنایات آنان در اذهان ملت به فراموشی سپرده شود که در این صورت سخت در اشتباهند.دوم؛ این که مسائل پنهان و به گرو گرفته‌ای نزد مدیریت بیرونی فتنه دارند که می‌ترسند سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در صورت عذرخواهی فتنه‌گران از مردم و ابراز پشیمانی، آن را برملا کنند….» مدیر مسئول روزنامه جوان اما زودتر از کیهان تطهیر را آغاز کرد و ساعاتی پس از انتشار نامه«سعید مرتضوی» دادستان تهران تا سال۸۸، با تعریف خاطره‌ای مربوط به یک سالگی حادثه کهریزک، نوشت: «اینجا بود که مظلومیت رهبری را درک کردیم که امثال مرتضوی بی تدبیری کنند و رهبری عذرخواهی کند.» البته او بر خلاف شریعتمداری دفاع ضمنی از مرتضوی نکرد و در سطر آخر بی‌تدبیری مرتضوی را یادآوری شده بود. اما بر خلاف این دو روزنامه دلواپس، روزنامه جمهوری اسلامی که روز سه‌شنبه با ظرافت به حمایت‌های احمدی نژاد از مرتضوی اشاره داشت، دیروز هم نوشت:«عده‌ای این نامه را اعتراف دادستان سابق به دست داشتن در وقایع کهریزک می‌دانند و عده‌ای نیز می‌گویند این نامه نباید به بهانه‌ای برای فرار وی از عواقب قانونی تخلفاتی که مرتکب شده است تبدیل شود، زیرا در آن صورت چیزی شبیه آنچه بر قبر حجر بن عدی نوشته شده است اتفاق خواهد افتاد. بر قبر حجر بن عدی نوشته بودند این قبر حجر بن عدی رضی‌ا… عنه است که به دستور معاویه رضی‌ا… عنه به علت خودداری از بدگویی به علی رضی‌ا… عنه به قتل رسید. مردم متحیر بودند که چگونه می‌شود قاتل و مقتول و آمر همه رضی‌ا… عنه باشند! و در اینجا هم همه می‌پرسند چگونه است که مقتولان شهیدند و آمر که دادستان وقت باشد بی‌گناه است و با مباشران هم که کسی کاری ندارد؟»

مرتضوی مدعی عمدی نبودن

نباید فراموش کرد که داغ دل خانواده سه شهید کهریزک از سال ۸۸ تازه است و نامه مرتضوی نه تنها برای آنها مرهم نبود بلکه آن روز را برایشان تداعی کرد که پیکر فرزندان خود را تحویل گرفتند. آصفه کامرانی خواهر محمد کامرانی؛ یکی از جانباختگان کهریزک گفت: «درمان ناله‌های جانسوز مادرم و بغض‌های پدرم نیست. بلکه کابوسی که تمام‌شدنی نیست، حتی با عذر‌خواهی شما آقای مرتضوی آن هم بعد از هفت سال.» وی افزود:«به گفته آقای احمدی مقدم، عزیزان ما به حکم شما در روز نوزده تیر ماه ۸۸ به کهریزک فرستاده شدند. هنگامی که عزیزان ما در راه رسیدن به کهریزک بودند به محض رسیدن به بهشت زهرا چشم‌بندهایشان را باز می‌کنند و از آنها می‌پرسند که «می‌دانید اینجا کجاست؟ اینجا همان‌جایی است که تا چند وقت دیگر شما هم راهی اینجا می‌شوید. حال شما چه‌طور می‌توانید بگویید که عمدی در کار نبوده؟ ای‌کاش شما از جریان کهریزک درس عبرتی بگیرید و تضمینی باشد برای تکرار نشدن چنین فجایعی، نه این که بیشتر به‌دنبال طلب بخشش باشید.» علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دیروز با اشاره به انتشار نامه عذرخواهی سعید مرتضوی درباره حوادث کهریزک گفت: ترمیم خلأ سیاسی در کشور که به‌دلیل انشقاق و افتراق ناشی از حوادث سال ۸۸ در جامعه ایجاد شد، نیاز به یک برنامه مشخص دارد اما از آن‌جا که روشنگری لازم در جامعه اتفاق نیفتاده و انگیزه‌های مرتضوی از نگارش این نامه نیز به افکار عمومی اعلام نشده، اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

ابهام دیگر در پرونده مرتضوی

ظاهرا مباحث حول نام مرتضوی به کهریزک ختم نمی‌شود و روز گذشته وکیل مدافع سازمان تامین اجتماعی هم تاکید کرد: این آقا (مرتضوی) پول‌هایی را به افراد پرداخت کرده اما سابقه آن در سازمان نیست و ثبت نشده است و حالا مشکل را گردن ما انداخته‌اند. مثلا مبلغی پرداخت شده اما دریافت‌کننده یا گیرنده وجه مشخص نیست. مجتبی نظری افزود: یکی از ایرادات نظریه کارشناسی این است که برخی پرداخت‌ها را به عهده دیگران انداخته و عنوان کرده فلان مبلغ در تعهد فلان فرد است در حالی که این مبالغ پرداخته شده است و سوابق برخی پرداخت‌ها اصلا در تامین اجتماعی موجود نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *