آیت‌االه غرویان در گفت‌وگو با ایلنا:غرض‌ورزی‌ در تریبون‌ها کنار گذاشته شود/ مجالس محرم را به ابزار ایجاد فاصله بین مردم تبدیل نکنیم

 

 

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: مبادا مجالس امام حسین (ع) به ابزاری برای دور شدن دل‌ها و ایجاد فاصله بین مردم تبدیل شود.

آیت‌الله محسن غرویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به درس‌های عاشورا عنوان کرد: با الهام از فرمایشهای امام حسین (ع) باید بگویم درسی که امروز ما باید از عاشورا بگیریم، بیدار شدن وجدان است. چون امام حسین (ع) جمله‌ای دارند و فرمودند اگر شما دین ندارید لااقل آزادمرد باشید. معنای این جمله این است اگر به قیامت اعتقاد ندارید وجدان که دارید و وجدان‌ها باید بیدار باشد. الان هم در جامعه باید به بیداری وجدان‌ها توجه کنیم و مردم را به سمت بیداری وجدان‌ها حرکت دهیم، در منبر‌ها و تریبون‌ها غرض‌ورزی‌ها را کنار بگذاریم و با دل صاف برخورد کنیم، انصاف داشته باشیم، توهین نکنیم و تهمت نزنیم و مردم را به سمت احیای وجدان و فطرت و دل دعوت کنیم.

او افزود: غرض‌ورزی‌های جناحی را کنار بگذاریم از این فضای معنوی که عاشورا ایجاد کرده استفاده کنیم و دل‌ها را به هم نزدیک کنیم. مداحان و سخنرانان ما باید این روز‌ها به مسائل اخلاقی و بیداری وجدان‌ها باید تاکید کنند. بهترین جا برای این فرهنگ‌سازی‌ها مجالس عزاداری امام حسین (ع) است.

غرویان در مورد بهره‌گیری‌های سیاسی از عاشورا گفت: مردم از مطرح کردن بیش از حد مسائل سیاسی و منازعات و کشمکش‌ها در تریبون‌های عمومی خسته شدند. مردم می‌آیند در مجلس امام حسین (ع) که دلشان نورانی شود. اما وقتی می‌آیند و می‌بیند در مجلس امام حسین (ع) هم غیبت و نزاع و بداخلاقی و تهمت وجود دارد، زده می‌شوند.

او افزود: مجالس امام حسین (ع) باید به مسائل قلبی و معنوی بپردازد که وقتی مردم از این مجلس خارج می‌شوند، احساس کنند سبک شدند و دل‌هایشان نورانی شده است. کدورت‌ها و بداخلاقی‌ها باید در این مجالس پاک شود و این بستگی به محتوای آنچه مداحان و سخنوران بیان می‌کنند، دارد.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: یک عده از نظر تفکر سیاسی مخالف دولت هستند و می‌خواهند به گونه‌ای مذاکرات را جلوه دهند که با دین سازگار نیست و سعی می‌کنند، بگویند این مذاکرات با مذاکرات امام حسین (ع) تفاوت دارد در حالیکه مذاکره به معنای این است که راه‌حلی غیر از جنگ برای مصالح مسلمین پیدا کنیم. اینطور نیست که اسلام بگوید تنها راه تامین مصالح جامعه جنگ است. برای همین امام حسین (ع) هم اول خطبه خواند و صحبت کرد.

او ادامه داد: امام حسین (ع) هم راضی به جنگ نبود. برای همین هم صحبت کرد، از مذاکرات صورت گرفته در کربلا مذاکره امام حسین (ع) با حر بود که نشان داد مذاکره هم می‌تواند نتیجه داشته باشد. کسانی که می‌خواهند این دو را از هم تفکیک کنند در واقع می‌خواهند پشتوانه دینی و مذهبی مذاکرات را بگیرند. در حالیکه در نمونه‌های زیادی در حادثه عاشورا امام حسین (ع) مذاکره کردند و اتمام حجت کردند. مذاکرات ما هم پشتوانه دینی دارد و از منطق امام حسین (ع) می‌توانیم در مذاکرات خود استفاده کنیم.

آیت‌الله غرویان در مورد لغو برخی سخنرانی‌ها عنوان کرد: یکی از اهداف امام حسین (ع) در واقعه عاشورا بیداری وجدان‌ها بود. از کسانی که هجمه‌ها را به دولت وارد می‌کنند می‌پرسم آیا وجدان شما این را گواهی می‌دهد که آنقدر توهین کنید و آیا وجدان عدالت‌خواهی به شما می‌گوید آنقدر هجمه کنید در حالیکه از این بد‌تر را در دولت قبل تجربه کردید و سکوت کردید. تفاوت فیش‌های حقوقی در مقابل مفاسد میلیاردی را مردم می‌فهمند. مداحان و سخنورانی که در صحبت‌های خود این هجمه‌ها را مطرح می‌کنند در واقع خودشان را خراب می‌کنند این صحبت‌ها گوینده را از عدالت ساقط می‌کند. چون مردم در جریان همه چیز هستند باید به شعور و فهم و انتخاب مردم احترام بگذارند.

او در پایان تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم از الان مردم را به آرامش و محبت و بیداری وجدان و گرم‌تر شدن روابط دعوت کنیم. مبادا مجالس امام حسین (ع) به ابزاری برای دور شدن دل‌ها و ایجاد فاصله بین مردم تبدیل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *