غربالگری شنوایی ۶۱۵ نوزاد در تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس جمعیت هلال احمر تربت حیدریه گفت: درمانگاه این جمعیت امسال با همکاری اداره بهزیستی ۶۱۵ نوزاد را در این شهرستان زیر پوشش غربالگری شنوایی قرار داد.

رضا مومن زاده دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای برنامه غربالگری با هدف تشخیص و مداخله به هنگام مشکلات شنوایی نوزادان و شیرخوارگان و نیز پیشگیری به موقع از معلولیت صورت می گیرد. 
وی گفت: در این طرح نوزادان از بدو تولد تا سه ماهگی مورد آزمایش قرار می گیرند که شامل آزمایش گسیل های صوتی گوش یا مرحله نخست است. 
بر اساس آمار اداره ثبت احوال خراسان رضوی از ابتدای امسال نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در شهرستان تربت حیدریه متولد شده اند.
این در حالی است که به گفته رئیس جمعیت هلال احمر در این مدت والدین تنها ۶۱۵ نوزاد خود را برای انجام آزمایش شنوایی به تنها پایگاه طرح غربالگری برده اند. 
کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی تربت حیدریه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طرح غربالگری از ضرورتهایی است که هنوز بسیاری خانواده ها از مزایای آن آگاه نیستند و اگر هم باشند شاید ۱۷۵ هزار ریال هزینه آنرا زیاد بدانند. 
حسین احمدی افزود: این در حالی است که چنانچه خانواده ها نسبت به این مهم و حتی در صورت نیاز انجام مرحله دوم طرح یا تکمیلی تشخیصی(‏ABR‏‏A) اقدام کنند چه بسا در مراحل بعدی مجبور به پرداخته هزینه های گزاف همچون کاشت حلزون شنوایی نباشند. 
وی هزینه کاشت حلزون شنوایی در مراکز دولتی را ۶۰ میلیون و در مراکز آزاد ۳۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.
این کارشناس متولی غربالگری را اداره بهزیستی ذکر و بیان کرد: طبق تکلیفی که مشخص شده هم اینک تنها یک درمانگاه هلال احمر تربت حیدریه غربالگری را انجام می دهد.
شهرستان تربت حیدریه دارای چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ، چهار شهر، هشت دهستان و ۱۳۶ آبادی است که از این تعداد ۱۲۱ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *