در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی؛ نمایندگان خراسان: دولت زعفران را تضمینی بخرد

 

 

تربت حیدریه- ایرنا- شماری از نمایندگان استان های خراسان رضوی و شمالی در مجلس شورای اسلامی، خواستار خرید تضمینی محصول زعفران توسط سازمان تعاون روستایی شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از کانال تلگرامی سعید باستانی، نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس، ۱۴ نماینده این خطه با ارسال نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی و نیز معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، ورود سازمان تعاون به این عرصه را ضروری خواندند.
در این نامه آمده است: با توجه به آغاز فصل برداشت زعفران و ورود دلالان به عرصه قیمت گذاری و کاهش قیمت به نحوی که برای کشاورز مقرون به صرفه نیست، ضرورت دارد سازمان تعاون روستایی به این میدان ورود کند.
استان خراسان رضوی با داشتن ۷۵ هزار هکتار کشتزار زعفران، با متوسط تولید چهار تن در هکتار، ۸۵ درصد زعفران تولیدی جهان را کشت و برداشت می کند. 
در این استان ۱۳۲ هزار نفر به عنوان بهره بردار در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت می کنند.
شهرستان زاوه با ۱۱ هزار هکتار کشتزار، تربت حیدریه با ۹ هزار هکتار و رشتخوار با ۶ هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی را دارند.
برداشت زعفران از نیمه مهر آغاز و تا اواخر آبانماه ادامه دارد که عمدتا با ورود دلالان سودجو به عرصه خرید و فروش محصول در فصل برداشت، کشاورزان از دسترنج یک ساله خود بهره چندانی نمی برند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *