وزیر مستعفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان ناگفته‌هایش خداحافظی کردگلایه‌های جنتی

  نماینده ولی‌فقیه در یک استان بزرگ گفت  با موسیقی مخالفم، گفتم شما نمی‌توانید جدا  از فتوای ولی‌فقیه عمل کنید

   در کنسرت قم، همه خانم ها حجاب را رعایت کرده بودند به‌جز ۴ نفر

   در مراسم عزاداری هم برخی حجاب درست ندارند باید تعطیلش کنیم؟!  

گاهی امام‌جمعه‌ای برای تئاتری که ندیده برافروخته می‌شود

 

سرانجام ناقوس جدایی علی جنتی از وزارتخانه ارشاد به صدا در آمد. او در سه سال و اندی که بر صندلی وزارت ارشاد تکیه زده بود، دوران خوشی را سپری نکرد و هر روز سنگی جلوی پایش گذاشته شد؛ در این راه سنگلاخ او هر چه کرد نتوانست کاری که می‌خواهد انجام دهد و سرانجام تصمیم گرفت تا عطای وزارت را به لقایش ببخشد. صبح روز گذشته معاونان او به همراه جمعی از اهالی وزارت ارشاد، در سالن سینمایی وزارت ارشاد جمع شدند تا با وزیر مستعفی خداحافظی کنند. او در جلسه خداحافظی‌اش نوک تیز پیکان حملاتش را به سوی ائمه جمعه گرفت که سنگ‌های بسیاری جلوی پایش انداختند.
در این مراسم چند نفر سخنرانی کردند و از شخصیت و مدیریت جنتی تعریف کردند و وقتی جنتی پشت تریبون قرار گرفت، گفت: «شرمنده‌ام و هرگز خود را شایسته این اوصاف نمی‌دانم.» او از عملکرد ٣٨ ماهه‌اش دفاع کرد و گفت از وقتی که روی کار آمد با توجه به برنامه‌های رییس‌جمهور، او نیز برنامه‌هایی را به مجلس تقدیم کرد که این برنامه‌ها روی خروجی سایت وزارت ارشاد در دسترس مردم و مسوولان قرار دارد.
 او گفت که تمام تلاشش را کرده است که این برنامه‌ها را اجرایی کند و پیش از اینکه در وزارتخانه مستقر شود خواسته که مجموعه منویات و فرمایشات رهبر انقلاب درباره کتاب، ‌موسیقی، ‌سینما و هنرهای نمایشی را دیده و جمع‌آوری کنند و در دیداری که با رهبری داشته درباره بررسی این فرمایشات صحبت کرده و گفته که تلاش خواهد کرد در وزارت ارشاد در همین مسیر حرکت کرده و به دیدگاه‌های ایشان جامه عمل بپوشانند، اما با این حال اعتراف کرد: «مجموعه ما در ارشاد نتوانسته بسیاری از دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ را مرتفع کند، ‌اما تلاش خود را کرده‌اند.» جنتی در این جلسه بر واژه «اعتماد» تاکید کرد و گفت که از روز اول سعی داشته به هنرمندان بگوید که گذشته‌ها را فراموش کنند و تمام قصدش این بود که مانند دوره آقای خاتمی و مسجد جامعی به اهالی فرهنگ و هنر احترام بگذارد و حالا در روز خداحافظی‌اش خوشحال است که امیدها را زنده نگه داشته و اهالی سینما، ‌مطبوعات و رسانه و قلم با امید بسیار فعالیت می‌کنند.  یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جنتی در طول ٣٨ ماه وزارتش حوزه موسیقی بود، حوزه‌ای که در آن سنگ‌هایی که جلوی پایش انداختند بزرگ‌تر بود، آنقدر بزرگ که وقتی دید صدایش به جایی نمی‌رسد دیگر راه مسامحه را انتخاب نکرد و سکوت پیشه کرد. او حتی در مواردی هم به خواسته‌هایی مثل برگزار نشدن کنسرت موسیقی در مشهد تن داد و تا جایی پیش رفت که صدای رییس دولت یازدهم را هم درآورد. او برنامه‌های بسیاری برای این حوزه داشت و در روزهای اول که وارد وزارتخانه شد با پیشکسوتان حوزه موسیقی آنهایی که می‌گفتند سال‌هاست پای‌شان به وزارت ارشاد باز نشده است و کاری با وزارت ارشاد نداشته‌اند دیدار کرد. او همچنین با توجه به بسته بودن خانه سینما با سه گروه سینمایی که با هم اختلاف داشتند هم دیدار کرد و در نهایت خانه سینما بعد از دو سال تعطیلی در دوران وزارت او بازگشایی شد. جنتی برخلاف تمام فشارهایی که در این دوره بر او وارد شده همچنان این احساس را دارد که در حوزه فرهنگ و هنر باید از همه ابزارهای موجود استفاده بهینه کرد و باید در این حوزه فضای باز و آزادی داشت تا افراد آنچه در ذهن‌شان است را در چارجوب قانون بیان کنند.
 این همان موردی بود که جنتی در طول دوره وزارتش و هر بار که حاشیه‌ای در حوزه‌هایی مثل سینما و موسیقی که بیشتر توی چشم بودند پیش می‌آمد به آن اشاره کرده بود. اما حوزه‌های دیگر فرهنگ و هنر هم از این حاشیه‌ها در امان نبودند.  جنتی با اشاره به وجود فضای باز و آزادی در حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: «در حوزه کتاب و سینما هم بدین‌ترتیب است لذا در طول این مدت فضایی برای نویسندگان و روزنامه‌نگاران باز شد تا در چارچوب قانون مطالب‌شان را بیان کنند و حتی بسیاری از کتاب‌هایی که در گذشته بر اساس خرده‌گیری‌ها مقابل‌شان گرفته شده بود فضا باز شد تا این فکر منتشر شود. فکر می‌کنم این فکر را در راس همه رهبر انقلاب قبول دارند و از بیانات‌شان می‌توان دریافت.» جنتی اما انتقادهای خودش را هم نسبت به نگاه دیگری که در مورد آزادی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد، داشت.
 او بر فضای باز اطلاعات تاکید دارد و می‌گوید: «فکر دیگری هم وجود دارد که می‌گویند
هر چه اطلاع‌رسانی را محدود کنیم بهتر است. افراد باید با سلیقه ما پیش روند، کتاب بنویسند و در رسانه‌ها قلم بزنند، معتقدم حتی اگر فیلمی هم می‌خواهند بسازند باید با سلیقه آنها جور در‌آید. در موسیقی و… هم این‌گونه است. ببینید در فضای مجازی در روزهای اولی که آمده بودم رسانه‌ها سوال می‌کردند می‌توانیم از فیس‌بوک استفاده کنیم یا نه؟ که من صریح و روشن گفتم به هر صورت تحولات حوزه مجازی در دنیا ما را ناگزیر می‌کند که از این فضاها استفاده کنیم اما باید جلوی مضرات را بگیریم و حسن استفاده را لحاظ کنیم.»  او به استفاده از دیش و ماهواره که همچنان ممنوع است اشاره کرد و توضیح داد: « استفاده از دیش و ماهواره ممنوع است اما ببینید چند درصد مردم را وادار کرده‌ایم خلاف قانون عمل کنند.
یک روزی هم می‌گفتند که چرا از فضای مجازی استفاده می‌کنید اما امروز ببینید مراجع تقلید هم دفاترشان روی شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام قرار گرفته است و از آن استفاده می‌کنند بنابراین این اجتناب‌ناپذیر است.» جنتی به اینجای حرف‌هایش که رسید سر درددل و گلایه‌هایش هم باز شد، که بیشترین آنها به حوزه موسیقی باز می‌گشت. او گفت: «گاهی فضایی در کشور راه انداختند که کسی نتواند در این فضا تنفس کند، روزی در سفری به استان بزرگی رفتم. با نماینده ولی فقیه استان صحبت می‌کردم. او گفت با موسیقی مخالفم، گفتم شما مخالفید؟ شما نماینده
ولی فقیه هستید اما باید ببینید ولی فقیه شما چه فتوایی داده است. شما نمی‌توانید جدا عمل کنید، وقتی این عنوان را دارید نمی‌توانید بگویید کلا با موسیقی یا تئاتر مخالفم.» او به تدوین شیوه‌نامه موسیقی اشاره کرد و گفت: «پس از مدت‌ها شیوه‌نامه‌ای برای اجراهای صحنه موسیقی نوشتیم تا تکلیف هم مشخص باشد از مخاطب تا مجریان اما باز هم می‌بینیم هر روز یک جا مشکل درست می‌شود. در قم یک گروه کر برنامه برگزار کرد، محتوایش خوب بود، حجاب خانم‌های آن که برگزارکننده بودند مناسب بود اما چهار تا خانم که رًوسری‌شان عقب بود عکس‌شان را گرفته و بعد عناصر سیاسی عکس را در جامعه مدرسین و خدمت مراجع می‌برند که فضایی درست کردند مدیرکل استان نمی‌تواند حتی بماند و مجبور می‌شود استعفا بدهد و برود. می‌گویند حواشی است باید تماشاچی‌ها را کنترل کنید. اگر قرار بر این است می‌خواهید فیلم بیاورم تا ببینید در مراسم سینه‌زنی و عزاداری خانم‌هایی که ایستاده‌اند چه وضعیتی دارند. باید آنها را هم تعطیل کنیم!»
جنتی در ادامه این گلایه‌ها سراغ تئاتر هم رفت و گفت: «گاهی برای یک تئاتر امام جمعه استانی برافروخته می‌شود و با اینکه آن تئاتر را ندیده اما بر اساس گزارشات نظر می‌دهد هر چند من پشت صحنه این اتفاقات را می‌دانم آنها با معاون اداره کل مساله دارند از این رو به تئاتر ایراد می‌گیرند، تئاتری که در تکریم شهدا بوده است.» جنتی با بیان اینکه برخی انگیزه معنوی و دینی دارند و معتقدند باید تعطیل کنیم، عده‌ای هم انگیزه سیاسی دارند، توضیح داد: «من در نامه استعفای خودم به رییس‌جمهور آوردم که در چند ماه مانده تا انتخابات حمله شدید از سوی جناح‌های مخالف دولت، به دولت خواهد شد. همین عده برجام را به شکلی مطرح کردند که گویی هیچ به دست نیاورده‌ایم و خیلی چیزها را از دست داده‌ایم.» وزیر سابق ارشاد اما از معاونانش در این مراسم دفاع کرد و گفت که اگر ١٠ سال دیگر هم می‌ماند با همین معاونان کار می‌کرد. او گفت آنچه در ارشاد رخ داده بر عهده خود اوست و عبارت دوست را برای معاونانش استفاده کرد و توضیح داد که این دوستان مرا همراهی کردند تا سیاست‌های دولت تدبیر و امید اجرا شود.

 

سخنان کاراندیش و مسجد جامعی در جلسه خداحافظی جنتی از ارشاد

   کاراندیش:  در سال‌های گذشته درآمد نفت بالا بود و اعتبارات زیادی به دستگاه‌ها وارد شد، از سال ٩١ اعتبار ارشاد ٧٣٧ میلیارد تومان بود اما سال ٩٢ بیست‌و‌دو درصد کاهش یافت. در دولت قبل رسیدند به اینکه بودجه انقباضی شدیدی بسته شد اما با وجود تحریم‌ها باز با تلاش‌های زیاد دولت توانستیم بودجه ٩۵ را به هزار و صد میلیارد برسانیم و دو برابر کنیم.
  مسجدجامعی:  هیچ اهل فرهنگی از رفتن جنتی خوشحالی نمی‌کند. آقای جنتی عکس مهاجرانی را به ارشاد برگرداند.  آقای جنتی از سال ٧١ عضو هیات امنای بنیاد رودکی بودند. ارشاد هم خانه اوست این جلسات هم جلسات خانگی است. حرف می‌زنیم و انتقاد می‌کنیم.  گاهی ناشری آن چنان با شما صحبت می‌کند که گویی جای ناشر و شما عوض شده اما در سایر دستگاه‌ها این مساله تحمل نمی‌شود. وزارت فرهنگ جای رفتار کریمانه است.  بندی که در برنامه‌های ایشان بحث‌برانگیز بود موضوع اسلام رحمانی بود چون آن موقع که ایشان می‌آمدند این معنای خاصی داشت اما فکر می‌کنم این روال و رویه ارشاد است.  آقای جنتی یکی، دو هفته است قصد رفتن دارد اما ببینید چه بلوایی به پا شده است. چرا برای وزیر آموزش و پرورش و وزارت ورزش این اتفاق نیفتاد ولی وقتی ارشاد مطرح شد چه فضایی ایجاد کردند پس نشان می‌دهد شما یک جایگاه ویژه در مجموعه مناسبات کشور دارید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *