تمایل دانشگاه توکیو به پژوهش مشترک زعفران با دانشگاه تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- پژوهشگر و مدیر روابط بین الملل دانشگاه توکیو اعلام کرد: این دانشگاه تمایل دارد با پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه در خصوص زعفران طرح های مشترک پژوهشی اجرا کند.

به گزارش ایرنا پروفسور'یاشی هارو فوجی'، پژوهشگر برجسته رشته آللوپاتی(دگرآسیبی) در ژاپن، که برای دیدن مزارع زعفران به شهرستان زاوه سفر کرده بود، در نشستی خبری افزود: اکنون طرحی را در زمینه خواص آللوپاتیک زعفران با همکاری سه جانبه دانشگاه های توکیو، فردوسی مشهد و تربت حیدریه در دست اجرا داریم. 
وی باابراز خوشحالی از سفر به تربت حیدریه و زاوه و بازدید از مزارع زعفران، اظهار کرد: با توجه به گستردگی کشتزارهای زعفران در این منطقه، در آینده تلاش می کنیم طرح های مشترک تحقیقاتی را با دانشگاه تربت حیدریه به اجرا درآوریم. 
وی با اشاره به فعالیت پژوهشی ۳۰ ساله خود بر روی گیاهان آللوپات، توضیح داد: گیاهان در رقابت زیستی با هم، ترکیباتی را تولید می کنند که این ترشحات می تواند در امر درمان بسیار کاربردی و موثر باشد. 
پروفسور فوجی گفت: در میان گونه های مختلف گیاهی، گونه زعفران ترکیبی بسیار قوی از نظر آللوپات دارد که پس از چند سال به کاهش عملکرد گیاه می انجامد که از نظر اقتصادی مطلوب نیست و باید روی آن کار مطالعاتی گسترده ای صورت گیرد.

* اشتیاق گیاه شناس روس برای تحقیق روی زعفران 
دانشجوی دوره دکتری گیاه شناسی دانشگاه مسکو نیز گفت: بسیار مشتاقم که روی گیاه زعفران، به عنوان یکی از ارزشمندترین گونه های گیاهی تحقیق کنم.
'النا کازانسوا'، که در قالب تور زعفران گردی به شهرستان زاوه سفر کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بیشتر روی بافت گیاهی کوه های قفقاز مطالعه کرده بودم و قصد دارم ادامه تحقیقات خود را بر روی پیاز زعفران انجام دهم. 
وی با بیان اینکه برای نخستین بار یک مزرعه زعفران را از نزدیک دیده است، افزود: شرایط اقلیمی مسکو اجازه کشت زعفران را نمی دهد، اما من می خواهم با بردن چند پیاز زعفران، کار مطالعاتی خود را روی این گونه گیاهی متمرکز کنم.
این ۲ پژوهشگر در قالب نخستین گروه گردشگران خارجی و ایرانی سال جاری، به همراه ۲۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری رشته گیاهان دارویی دانشگاه فردوسی مشهد، از مزارع زعفران تربت حیدریه و زاوه دیدن کردند.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، ۱۱ هزار هکتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و ۴۰۰ هکتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 

 

 

انتهای پیام /*

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *