مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه:افزایش دمای هوا برداشت زعفران را مشکل می کند

 

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: گرم شدن هوا در رشد رویشی گیاه زعفران تاثیر مثبت دارد اما در رشد زایشی گیاه (ظهور گل) تاثیری نداشته و حتی در دمای بالا برداشت زعفران سخت تر صورت می گیرد.

محمد کریمی فرزقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به گزارش های سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش دمای هوا در هفته پیش رو، افزود: در دمای بالا برگ های زعفران رشد بیشتری می کنند و این امر چیدن گل زعفران را دشوار می کند.
وی اظهار کرد: دمای ایده آل برای زعفران در شب ۷ و در روز بین ۱۷ تا ۲۰ درجه است و هر چه درجه حرارت کمتر و هوا سردتر شود، مدت زمان گل دهی طولانی تر می شود.
کریمی فرزقی در خصوص تغییرات اقلیمی هفته جاری گفت: طبق باوری محلی و با توجه به کویری بودن منطقه، هر قدر هوا در این روزها گرم شود، اما چون شب ها هوا بسیار سرد است، تاثیر منفی چندانی در میزان تولید گل زعفران ندارد.
اداره هواشناسی تربت حیدریه روز گذشته با صدور اطلاعیه ای از افزایش دمای هوا از پنجشنبه این هفته (امروز) تا پنجشنبه هفته آینده خبر داده بود.
این اطلاعیه، بهترین میزان دما برای گل دهی زعفران را ۹ تا ۱۵ درجه سانتیگراد ذکر کرده و افزوده است: میانگین بیشینه دما برای بازه زمانی که هوا گرم خواهد شد ۲۴ درجه سانتیگراد پیش بینی می شود که این افزایش دما در نواحی جنوبی شهرستان تربت حیدریه می تواند بیشتر از این رقم باشد. 
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، ۱۱ هزار هکتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و ۴۰۰ هکتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری و شهرستان ۷۲هزار نفری زاوه در ۱۷۶ مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۶۱۲۱/۵۱۳۲

 

 

انتهای پیام /*

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *