کارشناسان مطرح کردند؛ضرورت انتصاب مدیری کارآمد در سازمان میراث‌‌فرهنگی


این روزها شاهد طرح گزینه‌های متعددی برای سکانداری میراق‌فرهنگی هستیم اما کارشناسان معتقدند آنچه بیش از پیش حائز اهمیت بوده، انتصاب مدیری کارآمد در مدت باقی‌مانده از دولت‌یازدهم است.

به گزارش ایلنا، پس از نامه رسمی رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس شورای اسلامی برای معرفی سه گزینه پیشنهادی برای وزارتخانه‌های ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش و اعلام رسمی نام مسعود سلطانی‌فر به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش، گمانه‌زنی‌ها سر ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شد.

این روز‌ها با نزدیک‌شدن به جلسه رأی اعتماد سه وزیر پیشنهادی دولت، گمانی‌زنی‌ها بر سر چند گزینه برای سکان‌داری ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از سایر افراد به گوش می‌رسد.

در گیر و دار طرح گزینه‌های سکا‌ن‌داری سازمان میراث‌فرهنگی اما کار‌شناسان حوزه گردشگری، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان معتقدند که باید روند پیشرفت سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری همانند ۳ سال گذشته در مدت باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم با انتصاب مدیری کارآمد و با سابقه درخشان در این حوزه حذف شود.

غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در این رابطه، ضمن بیان اینکه سلطانی‌فر در ۳ سال اخیر فعالیت در سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری، حرکت موزون و روبه جلویی را در این سازمان داشته و تغییرات قابل توجهی در گردشگری ایجاد کرده، می‌گوید: باید کسی در راس سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد که سیاست‌های تدوین شده این سازمان را به شکل مطلوب به نقطه پایانی برساند.

وی می‌افزاید: امیدوارم شخصی ریاست را به عهده بگیرد که بتواند سیاست‌های تدوین شده را به‌طرز مناسبی اجرا و به نقطه پایان و مطلوبش برساند مهم است، البته همه گزینه‌هایی که در حال حاضر مطرح شدند، قابل احترام بوده و سوابق درخشانی دارند.

محمدتقی رهنمایی درباره سکاندار آینده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید براینکه مدیری که سکان سازمان میراث فرهنگی را بدست می‌گیرد باید به تمامی مسائل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جایگاه این سه حوزه در ایران وقوف کامل داشته باشد، معتقد است: برآیند نقاط ضعف و قوت سلطانی‌فر نشان می‌دهد که وی عملکرد موفقی در ریاست سه ساله خود در این سازمان داشته اما نکته حائز اهمیت این است که این سازمان از سال‌های بعد انقلاب مورد بی‌مهری دولت‌ها قرار گرفته درحالیکه تحول در این سازمان به «عزم ملی» احتیاج دارد.

عضو انجمن علمی گردشگری ایران با بیان ینکه تمام گزینه‌های مطرح شده برای ریاست سازمان میراث فرهنگی مناسب و کارآمد هستند، تصریح کرد: امیدواریم هر کسی در رأس سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت، این سازمان را از «سیاسی‌بازی» مبرا کند.

محسن حاجی‌سعید نیز با اشاره به عملکرد ۳ ساله سلطانی‌فر در سازمان میراث‌فرهنگی می‌گوید: امروز افزایش ۳۰ درصدی ورود گردشگران خارجی مبین این موضوع است که چقدر این سازمان در دولت تدبیر و امید موفق عمل کرده، البته افزایش ورود گردشگران و پویایی چرخه گردشگری حاصل تلاش وزارت خارجه و سازمان میراث فرهنگی بوده و نباید از تلاش وزارت خارجه هم غافل شد.

این کار‌شناس حوزه گردشگری با بیان اینکه امروز آژانس‌های مسافرتی آمریکایی به‌دنبال شناسایی ایران و نقاط توریستی کشور ما هستند تا آنجایی که به صراحت می‌توان گفت که فضای مرده تعامل به یک فضای زنده تبدیل شده است، درباره سکان‌دار آینده این سازمان تاکید می‌کند: اگر فردی از بیرون سازمان سکاندار شود فقط در چند ماه باقی‌مانده باید برنامه‌ها را صرفا جمع کند اما فردی که از درون مجموعه باشد شاید بتواند به شکل عالیتر مقاصد سازمان را به سرانجام برساند اما باز هم باید ببینیم که شخص رییس‌جمهور چه گزینه‌ای را مناسب‌تر دانسته و معرفی می‌کند.

حاجی‌سعید تاکید می‌کند: در میان گمانه‌زنی‌ها، گزینه‌های خارج از سازمان سوابق درخشانی داشته اما در ماه‌های منتهی به عمر دولت انتخاب فردی خارج از سازمان به صلاح نیست. از رئیس‌جمهور می‌خواهیم یک ظریف دیگر را در میراث فرهنگی منصوب کند.

احمد اصغری هم در این‌باره می‌گوید: برای اثبات مدیریت موفق سلطانی‌فر باید به سخنان رئیس‌جمهور در گرامیداشت روز جهانی گردشگری نگاه کنیم که وی گفت باید نام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از انت‌ها به ابتدا خوانده شود و همین نظر آقای روحانی گویای ایجاد یک تحول بزرگ در سازمان به‌دست سلطانی‌فر است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران اما درباره سکان‌دار آینده این سازمان معتقد به ضرورت استفاده از یک نیروی داخلی در ریاست آینده این سازمان در طول عمر باقیمانده دولت یازدهم است.

رحمانی‌موحد که خود از جمله گزینه‌های مطرح شده در فضای شبکه‌های اجتماعی است درباره ریاست آینده این سازمان می‌گوید: این حق قانونی رئیس‌جمهور است که معاونان خود را براساس شایستگی و توانمندی در حوزه‌های تخصصی انتخاب کند. به عقیده من گمانه‌زنی‌های غیررسمی کمکی به آقای روحانی نمی‌کند چراکه ایشان اشراف لازم را برای انتخاب فرد شایسته دارد. امیدواریم در این زمان باقیمانده با این نگاه سازمان بتواند کارهای در دست اقدام خود را نظیر تنظیم برنامه جامع گردشگری کشور به سرانجام برساند.

به‌هر ترتیب باید براساس گفته‌های معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور صبر کرد و دید تا در هفته‌جاری چه اتفاقی می‌افتد.

سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *