در حاشیه دومین جشنواره ملی عکس زعفران زاوه و تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- پرونده دومین جشنواره ملی عکس زعفران زاوه و تربت حیدریه، چهارشنبه شب در حالی بسته شد که با برخی حاشیه های مثبت و منفی همراه بود.

به گزارش ایرنا، این جشنواره ۹ تا ۱۲ آبانماه برگزار شد و هیات دوران از میان ۱۲۰۰ قطعه اثر که توسط ۱۰۰ عکاس از مناطق مختلف کشور به دبیرخانه جشنواره ارائه شده بود آثار بهزاد بافکار از اهواز، صابر قاضی از تبریز و مریم وحدتی از تهران را به ترتیب به عنوان عکس های برتر اول تا سوم معرفی کرد.
* شماری از عکاسان خبرگزاری های خارجی از جمله آسوشیتدپرس، فرانس پرس و آناتولی ترکیه نیز که همزمان با برگزاری این جشنواره، برای تصویربرداری از کشتزارهای زعفران در این منطقه به سر می بردند در آیین پایانی جشنواره حضور یافته بودند.
* دبیر جشنواره به احترام مهمانان خارجی و در معرفی زعفران تربت حیدریه و زاوه، سخنانی را به زبان انگلیسی بیان کرد.
* با توجه به طولانی شدن مدت برگزاری مراسم پایانی و سخنرانی های عدیده، اجرای هنرمندانه محمد حسن زاده، رئیس انجمن هنرهای نمایشی تربت حیدریه و نائب رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در معرفی سه عکاس برتر جشنواره خستگی را از تن حاضران به در کرد.
* دست اندرکاران جشنواره با وجودی که قرار بود از مهمانان خارجی تجلیل کنند، نه تنها اسامی آن ها را به صورت کامل ادا نمی کردند، حتی اسامی دقیق آنان و رسانه هایشان را به صورت مکتوب و برای درج در رسانه ها، در اختیار خبرنگاران قرار ندادند.
* مسئول کمیته تبلیغات جشنواره در برابر درخواست خبرنگاران برای اطلاع از اسامی عکاسان برگزیده هیات داوران، بشدت مقاومت می کرد و حال آنکه در چنین جشنواره هایی، برای سرعت بخشیدن به اطلاع رسانی، اسامی برگزیدگان را حداقل در اختیار رسانه های غیرمکتوب قرار می دهند.
* در مدت برپایی این جشنواره ملی، فقدان یک ستاد خبری که بتواند اخبار این رویداد را تولید و در اختیار رسانه ها بگذارد، مشهود بود.
* برخی خبرنگاران محلی حاضر در جشنواره معتقد بودند که اختلاف سلیقه در نحوه مدیریت جشنواره، بین اهالی تربت حیدریه و زاوه بسیار محسوس بوده است. 
* ظفر توپرانچی، عکاس اهل ترکیه که در جشنواره حضور داشت از آنچه که سخنرانی های متعدد و طولانی مسئولان خواند گلایه کرده و آنرا بسیار خسته کننده خواند و گفت اگر قرار است دوره های بعدی این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود حتما باید در این نحوه برگزاری تجدید نظر شود.
* آی چین بایرکتاک و آسمون اگولی، ۲ زن عکاس که از ترکیه در آیین پایانی جشنواره شرکت کرده بودند از نحوه و کیفیت برگزاری جشنواره رضایت داشتند.
* مهران چراغچی، عکاس تبریزی که وظیفه مترجمی عکاسان ترک را نیز بر عهده داشت، مشکلات اسکان و نیز تغذیه را از کمبودهای جشنواره دانست و تاکید داشت که مسئولان برگزاری باید در سال های آینده، ذائقه مهمانان خارجی نیز را در نظر بگیرند.
* حسن قربانی، بخشدار مرکزی تربت حیدریه از اینکه مراسم پایانی جشنواره در زاوه و ضیافت شام مهمانان در تربت حیدریه، در فاصله ۲۸ کیلومتری برپا شد، گلایه کرده و با اشاره به ۲ طرفه و حادثه خیزی این محور، بروز نکردن مشکلی برای مهمانان را از سر خوش شانسی دانست.
* حمید بلوچ قرایی، کشاورز زعفران کار زاوه ای از اینکه اعلام شده بود جوایز نفرات برتر جشنواره توسط کشاورزان اهدا می شود، اما در عمل چنین نشده بود، انتقاد کرد و گفت که در این مراسم تنها اسامی شرکت ها و دلالان زعفران زیاد تکرار می شد.
* دبیر جشنواره، اهداکنندگان جوایز عکاسان برتر جشنواره را حامیان مالی این رویداد معرفی کرد که جوایز را تهیه کرده و قرار بود خود نیز آنرا به دست نفرات برتر برسانند. 
محمدی، دلیل انتقال مهمانان برای صرف شام از زاوه به تربت حیدریه را گنجایش نداشتن سالن غذاخوری کارخانه سیمان زاوه، محل برگزاری آیین پایانی جشنواره عنوان کرد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد، و مرکز شهرستان ۷۲ هزار نفری زاوه در ۱۷۶ کیلومتری مرکز خراسان رضوی قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 
۶۱۲۱/۵۱۳۲

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *