استاندار خراسان رضوی: ممانعت از سخنرانی نایب رئیس مجلس اقدامی ناشایست بود

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: ممانعت از برگزاری مراسم اربعین در مشهد با سخنرانی نایب رئیس مجلس که خود فرزند یکی از مفاخر استان است آن هم توسط مقام قضایی به صرف یک گزارش تایید نشده و با عنوان پیشگیری از وقوع جرم، بدون هماهنگی با سایر دستگاههای مدیریتی استان اقدامی ناشایست و مذموم بود.

علیرضا رشیدیان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این مراسم صرفا برنامه عزاداری با دعوت مداح و تدارک آش نذری برای میهمانان بود و هیچ مشکلی به لحاظ قانونی و اخذ مجوز نداشت.
وی ادامه داد: دستگاههای امنیتی نیز نظر و یا پیش بینی مبنی بر بروز مساله و تخلف خاصی که مستلزم تعطیلی مراسم باشد نداشتند.
استاندار خراسان رضوی گفت: همزمان با اطلاع از ابلاغیه دادستان مرکز استان به نیروی انتظامی مبنی بر ممانعت از برگزاری مراسم در تالار رازی مشهد، معاون سیاسی استانداری به عنوان دبیر شورای تامین خراسان رضوی برای رفع مشکل تلاش زیادی برای تماس با دادستان انجام داد اما هیچگونه پاسخی از طرف دادستان مشهد دریافت نشد. 
وی افزود: با توجه به تاکید وزیر کشور بر حل مشکل موضوع را شخصا پیگیری کرده و طی تماس تلفنی با رئیس کل دادگستری خراسان رضوی وی عنوان کرد که دادستان بر اساس مکاتبه اطلاعات سپاه مبنی بر احتمال بروز برخی تخلفات حکم به لغو جلسه داده است.
رشیدیان ادامه داد: با این حال قرار شد رئیس کل دادگستری موضوع را دوباره با دادستان مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را اعلام کند.
وی گفت: در عین حال تاکید شد که مشکل خاص و احتمال بروز تخلف در این برنامه وجود ندارد اما بعد از این تماس دیگر هیچ ارتباطی از سوی وی دریافت نکردیم و تماسی حاصل نشد. 
استاندار خراسان رضوی افزود: پیرو این امر همان شب طی تماس و گفت و گویی با دادستان کل کشور موضوع به وی اطلاع رسانی و حساسیت آن تشریح شد و پس از عدم پاسخ دستگاه قضائی در استان با روسای قوای قضائیه و مقننه نیز موضوع را طرح کردم.
وی ادامه داد: انتظار می رود با توجه به نظرات و سیاستهای آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه مبنی بر عدم برخورد سلیقه ای با موضوعات مرتبط با حق الناس و با پیگیری و بررسی این موضوع شرایطی فراهم شود تا شاهد تکرار موارد مشابه نباشیم. 
رشیدیان گفت: مبنای عمل دادستانی مرکز استان، نامه واصله از همکاران اطلاعات سپاه بوده است. اما با توجه به گزارشات اخذ شده از اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی استان و نامه معاون اطلاعات سپاه که به استانداری خراسان رضوی نیز ارسال شده بود وقوع هیچ حادثه و جرمی در این مراسم عزاداری پیش بینی نشده بود و درخواستی مبنی عدم برگزاری یا لغو مراسم در آن درج نشده بود.
وی همچنین گفت: تلاش برای بهره برداری از این رخداد توسط رسانه های بیگانه به منظور ایجاد اختلاف و تنش و حتی نسبت دادن آن به نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اشتباه است. استاندار خراسان رضوی افزود: آیت الله علم الهدی از برگزاری این مراسم مطلع نبوده و هیچگونه ارتباطی با موضوع حکم دادستانی نداشت. 

* برخوردهای سلبی با مسائل فرهنگی زیبنده نیست 
وی گفت: برخوردهای سلبی با مباحث فرهنگی از جمله مشابه آنچه در این موضوع رخ داد زیبنده نظام و به ویژه مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی کشور و میزبان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی نیست. 
رشیدیان به برگزاری جلساتی از این قبیل در آستانه انتخابات سال آتی ریاست جمهوری اشاره و بیان کرد: در موارد مشابه، به جای حذف اصل برگزاری اینگونه نشستها و پاک کردن صورت مساله باید با اقدامات پیشگیرانه از زمینه های آسیب و بروز تخلف جلوگیری شود و نه از اصل تجمعات قانونی دارای مجوز. 
وی ادامه داد: همچنین باید موضوع وصول گزارشهایی از این قبیل به دستگاه قضایی، به شورای تامین شهرستانها منعکس شود تا با دعوت مسئولان برگزارکننده و طرح تخلف احتمالی با همکاری خود آنها از بروز و وقوع تخلف احتمالی پیشگیری و از آسیب به اصل آزادی جلسات دارای مجوز قانونی، جلوگیری شود. 
استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به مذاکراتی که با آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه صورت گرفت انتظار است با تاکیدات و رهنمودهای وی از این پس شاهد بروز چنین حوادثی در کل کشور و به ویژه مشهد مقدس نباشیم.
وی افزود: همچنین با توجه به انتظار عمومی در خصوص رسیدگی به این حرکت مبهم، مخل اعتماد اجتماعی و با توجه به تاکیدات رئیس جمهوری، رئیس قوه مقننه و ماموریت خاص وزرای کشور و دادگستری نتایج رسیدگی در اسرع وقت به اطلاع عموم رسانده می شود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی** منتشر کننده: حسین کریم زاده 
۱۹۰۶/۱۸۵۸

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *