مدیر مرکز تحقیقات ایدز ایران خبرداد: افزایش تعداد بانوان مبتلا به ایدز در کشور/ ۲۷هزار بیمار مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده است

ایلنا: مدیر مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به روند افزایشی تعداد بانوان مبتلا به ایدز در کشور بر لزوم توسعه برنامه های پیشگیرانه آموزشی برای جلوگیری از ابتلای افراد به این ویروس تاکید کرد.

به گزارش ایلنا در البرز، زهرا بیات جوزانی امروز، در همایش روز جهانی ایدز در کرج با بیان اینکه تعداد بانوان مبتلا به این بیماری در حال افزایش است با اشاره به لزوم پیشگیری از این بیماری گفت: در این خصوص مراکز مشاوره ای در سطح کشور فعال شده اند که به این افراد به صورت رایگان خدمات مشاوره، آموزش و دارو به متلایان به این بیماری ارائه می دهند.

وی با تاکید بر نقش آموزش در جلوگیری از شیوع ویروس ایدز افزود: آموزش عمومی و اطلاع رسانی سبب می شود که علاوه بر شناسایی و کمک به مبتلایان و افراد در معرض خطر دیگر بخش های کشور نیز آسیب نبینند.

جوزانی خاطرنشان کرد: افراد داوطلب آموزش و پیشگیری این بیماری، باید به یکی از مراکز معتبر آموزشی مراجعه و به مدت شش ماه در این مراکز آموزش های لازم را دیده باشند تا بتوانند به خوبی آموزش های خود را منتقل نمایند.

این مسئول درمانی کشور با بیان این که در حال حاضر تعدادی از مبتلایان به این ویروس به دلایل مختلف ، بیماری آنان هنوز پنهان مانده است گفت: یکی از راه های پیشگیری از این بیماری آموزش همسانی است که این آموزش از طریق دانش آموزان، معلمان و بانوان خانه دار و… به گروه های هم سن و سال یا همکار آموزش داده می شود.

وی با بیان این که بیشترین راه انتقال این بیماری از طریق معتادان تزریقی ست گفت: ارائه آموزش ها و آگاهی های لازم به همسران افراد معتاد، در خصوص رابطه جنسی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

بیات با اشاره به تشویق افراد معتاد به مواد مخدر به ترک اعتیاد افزود: این افراد با مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد و دیگر مراکز می توانند نسبت به مبتلا بودن به ویروس ایدز آگاهی یابند.

مدیر مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه خوشبختانه در ایران انتقال ایدز از طریق فرآورده های خونی وجود ندارد خاطرنشان کرد: به منظور فرزند آوری افراد مبتلا به ویروس ایدز مرکز تحقیقات ایدز این توانایی را دارد که شستشوی اسپرم را به سادگی انجام دهد که در این خصوص، سال گذشته برای نخستین بار جنین دوقلو از والدین مبتلا به ایدز در کشور متولد شدند.

وی در پایان، با اشاره به لزوم آگاهی و آموزش زنان مرتکب جنسی نسبت به این بیماری تصریح کرد: در خصوص زنان خیابانی که واقعیت انکار ناپذیر جامعه هستند و نمی توان گفت که وجود ندارد نیز ابتدا باید اعتماد آنان را جلب کنیم که ما قصد زندانی یا ضربه زدن به آنها را نداریم بلکه نیازمند آزمایش و آموزش هستید چرا که ممکن است جامعه را آلوده کنند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *