رئیس‌جمهوری در مشهد: چه خاصیتی دارد که صبح تا شب همه چیز را حرام کنیم


«حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری که روز چهارشنبه به مناسبت شهادت امام رضا (ع) راهی مشهد شده بود، روز پنجشنبه از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه کشور در این شهر، بهره‌برداری کرد. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری در این مراسم، گفت: «باید امور کشور را با روحیه بالا، نشاط و تلاش مضاعف پیش برد؛ زیرا با حرف و بحث راه به جایی نمی‌بریم». او با بیان اینکه امروز باید مشکلات مردم در حوزه‌های بهداشت، آموزش‌و‌پروش، آب‌و‌فاضلاب و معیشت حل شود، افزود: «مردم باید آینده خوبی داشته باشند». او با تأکید بر رفع معضل اشتغال، گفت: «امروز برخی به جای باران رحمت، از دست و زبانشان ممانعت می‌بارد». رئیس‌جمهوری گفت: «چه خاصیتی دارد که صبح تا شب همه چیز را حرام کنیم، قرآن می‌فرماید این همه طیبات، زینت و چیزهای حلال برای شما گذاشتیم، چرا حرام می‌کنید». روحانی افزود: «نباید مردم را آزار داد. باید به آنها کمک کرد. مردم ما متدین هستند و می‌دانند در عزاداری باید چه انجام دهند و در شادی چگونه اقدام کنند». رئیس‌جمهوری ادامه داد: «در اربعین و روزهای پایانی صفر، بدون آنکه به مردم بگویید چه کاری انجام دهند، دیدیم که چه تجلیل عظیمی از پیامبر اکرم‌(ص) و امامان معصوم‌(ع) به منصه‌ظهور رساندند». او تأکید کرد: «مشکلات مردم قابل حل است و همه باید برای حل مشکلات کمک کنند».  همچنین رئیس‌جمهوری در صفحه توییتری خود نوشت: «برخی به جای اینکه برای مردم باران رحمت باشند، ممانعت از دست و زبانشان می‌بارد و از نظرشان هر چیزی اشکال دارد و حرام است». در پایان این توییت، هشتگ (برچسب) «مشهد» خودنمایی می‌کرد. 
همه کشورهای نفت‌خیز  دچار  مشکل شدند
او در ادامه این مراسم، افزود: «در دو سال گذشته، قیمت نفت به پایین‌ترین نرخ در تاریخ ایران رسید؛ به‌گونه‌ای‌که در  چند ماه، قیمت آن از ١٢٠ دلار در هر بشکه به ٣٠ دلار کاهش یافت». 
رئیس‌جمهوری ادامه داد: «در این شرایط، همه کشورهای نفت‌خیز دچار مشکل شدند و عربستان با تولید ١٠,۵‌ میلیون بشکه در روز، سال گذشته نزدیک به صد میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود برای اداره کشورش برداشت کرد. ولی ایران برای اولین بار در تاریخ این کشور، نه‌تنها برداشتی از ذخایر خود برای اداره کشور نداشته، بلکه امسال و پارسال ٢٠ درصد از درآمد نفتی خود را نیز به صندوق توسعه ملی واریز کرد». روحانی گفت: «این اقدام بیانگر قدرت ملت و دولت ایران است و با وجود اینکه هیچ وقت در رادیو و تلویزیون گفته نشده است که همه کشورهای تولید‌کننده نفت به‌جز ایران برای اداره کشور از ذخایر خود برداشت می‌کنند، اعلام می‌کنم ما تنها کشوری هستیم که در این شرایط، بخشی از درآمد نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز و با سختی کشور را اداره کردیم».  او افزود: «در شروع کار دولت، یک‌ میلیون بشکه نفت و ٣٠٠‌ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌شد که این رقم، اکنون به دو میلیون بشکه نفت و ۵٠٠‌ هزار بشکه میعانات گازی رسیده است». 
٣ روز ذخیره گندم داشتیم
رئیس‌جمهوری با اشاره به پروژه‌های جدید که هفته گذشته در مناطق آزادگان و یادآوران به بهره‌برداری رسید، گفت: «در آغاز فعالیت دولت یازدهم، روزانه ۴۵‌ هزار بشکه نفت در این مناطق تولید می‌شد که این رقم با افتتاح این پروژه‌ها، به ٣٠٠‌ هزار بشکه در روز رسیده که حرکتی بزرگ و ارزشمند می‌باشد». او گفت: «در حوزه گاز شیرین نیز اقدامات خوبی در سه سال اخیر انجام شد و با وجود سرمای بی‌سابقه هفته‌های اخیر، هیچ مشکلی ایجاد نشد که بیانگر تلاش گسترده در این بخش‌هاست».  او با بیان اینکه موفقیت‌های بسیار خوبی در ماه‌های گذشته در حوزه‌های اقتصادی و دیگر حوزه‌ها در کشور داشته‌ایم، افزود: «از جمله آنها خودکفایی گندم در سایه تلاش کشاورزان است که مایه مباهات و افتخار ماست».  روحانی گفت: «در آغاز فعالیت دولت، در برخی استان‌ها ذخیره گندم فقط برای سه روز وجود داشت و در خراسان‌رضوی نیز این ذخیره برای حدود ١٠ روز بود؛ ولی امروز در این استان بیش از ٢٠ ماه ذخیره گندم وجود دارد».  او با اشاره به اهمیت ساماندهی حاشیه شهرها، افزود: «امروز ساماندهی حاشیه شهرها در حوزه‌های مختلف نظیر اجتماعی و زیست‌محیطی، بار سنگینی بر دوش ماست و به عنوان یک وظیفه اسلامی، انقلابی و ملی، باید تمام توان و تلاش خود را در این بخش به کار گیریم».  روحانی افزود: «مشکلات فراوانی در این مسیر وجود دارد؛ اما می‌توان از آنها عبور کرد و در برابر انواع پیچیدگی‌ها، در سایه ایمان و استعداد موجود در کشور، با تلاشی جهادگونه همه این امور را سامان داد».  او با بیان اینکه وجود حاشیه‌نشینی در مشهد به عنوان شهر معنوی با ٢٧‌ میلیون زائر در سال، شرایط نامناسبی است، گفت: «باید این وضعیت سامان داده شود که البته در دو، سه سال اخیر، حرکت و تلاش خوبی در حاشیه این کلان‌شهر آغاز شده است». 
رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدامات مختلف در این مناطق در قالب احداث مدارس، تأمین مسکن، اصلاح ساخت‌وسازها، تأمین نیازهای بهداشتی، درمانی و اقدامات خدماتی، افزود: «ساماندهی مناطق حاشیه شهر باید با جدیت پیگیری شود».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *