موج حمایت از بیضایی به راه افتاد هجمه‌ کیهان به خالق«روز واقعه»

 

 

images-1

آرمان: اساتید هنر ایران همواره مورد هجمه آنانی هستند که درصددند برای نیل به خواسته‌ها و اهداف سیاسی خود از هر آنچه در نزد ملت گرامی و مورد اقبال است عبور کنند. برای آنان هنر راهی برای تخریب دولت، تضعیف رقیب و بهانه جویی است.کیهان اخیرا اتهاماتی را متوجه بهرام بیضایی کارگردان قدیمی و شناخته شده کشور کرد و بدون رعایت چارچوب اخلاقی و حرفه‌ای هر آنچه عاری از حقیقت و سرشار از بغض سیاسی بوده را بر روی ورق آورده است. این اتهام‌زنی‌ها به بیضایی را می‌توان در تقابل به توجه ویژه دولت و شخص رئیس‌جمهور به هنر و هنرمندان قرار داد. متر کیهان برای سنجش میزان اعتقادات و توجه به چارچوب‌ها سالهاست که نم کشیده، چرا که اگر این متر صحیح بود در دولت قبل هم می‌توانست معیار خوبی برای پر کردن صفحات باشد. آنچه کیهان درباره بیضایی نوشته بیش از هر موضوعی به یک فکاهی شبیه است. بخشی از متن آن چنین است: «در حالی برای نخستین‌بار جشنواره تئا‌تری به نام بهرام بیضایی، کارگردان فراری توسط یکی از مراکز فرهنگ و هنر علمی کاربردی کشور برگزار می‌شود که این فرد به غیر از تمامی فعالیت‌هایی که در طول اقامتش در آمریکا علیه ایران و ارزش‌ها و باورها و اعتقادات مردم این سرزمین انجام داده، چندی پیش در اجرای تئاتر با خواننده هتاک فراری (م. ن) همکاری داشت و اخیرا نیز با اجرای تئاتر مبتذلی به نام «طربنامه» در کالیفرنیا به مضحکه و مسخره ارزش‌های اسلامی جامعه ایران پرداخت. گفته می‌شود جشنواره فوق به معرفی بر‌ترین نمایشنامه‌های اقتباسی، پژوهش ‌و مقالات بر‌تر درباره آثار و اندیشه‌های بیضایی می‌پردازد. سوال اینجاست که برگزاری جشنواره فوق با استفاده از امکانات و هزینه بیت‌المال قرار است کدام اندیشه بیضایی را مورد تجلیل قرار داده و جایزه بدهد؟ درحالی که بیضایی طبق برخی اسناد تاریخی از خانواده‌ای بهایی بوده و در نهایت به قول خودش فردی لائیک و غیرمذهبی است.»

بس کنید!

این نوشتار کیهان البته بی پاسخ نماند، چنان که بسیاری از سینماگران متعهد بر این نوشتار تاسف خوردند. پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:« آقای شریعتمداری! شما می‌دانید راجع به چه کسی حرف می‌زنید؟ واقعا چگونه به خودتان اجازه می‌دهید که در مورد استاد مسلم عرصه ادبیات و نمایش و مدافع فرهنگ پارسی، استاد بهرام بیضایی حرفی بزنید؟

شما بهتره به همان کار اصلی خودتان بپردازید. بس کنید. شما با اسم بردن ازاستاد بیضایی بزرگ نمی‌شوید وبنده هم قرارنیست، ایشان را به کسی بشناسانم. چون همه ملت ایران،چه مردم عوام، وچه فرهنگیان و اهل ادب و نمایش، وکسانی که دلشان برای ایران زمین می‌تپد، اورا خوب می‌شناسند. فقط به شما یادآورمی‌شوم و از یک اثر از ستاد نام می‌برم، فیلمنامه، فیلم سینمایی (روزواقعه)غیر از سینما، یکی از افتخارات صداوسیمای ایران است،که هرساله در ایام دهه محرم، به‌مناسبت شهادت امام حسین(ع)نشان می‌دهد. استاد بیضایی هر مرام مسلکی دارد، بدانید از شما بهتر اسلام را می‌شناسد. ازخدای بزرگ خواهانم که سایه استاد بیضایی را از سر فرهنگ و هنر ایران زمین کم نکند.» پاکروان بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما نیز به نوشته کیهان درباره بهرام بیضایی واکنش نشان داد. پاکروان در این باره نوشت:«حمله به یک استاد و اسطوره صداى خفته در حنجره‌مان را فریاد مى کند. چه کسى از ایران فرار کرده که شما چنین گستاخانه و بى محابا از فرار مى‌گویید؟ کسى که بیش از همه دلش براى ایران و ایرانى و زبان پارسى تپید و بیش از شمارگان سن شما تعداد آثارش است که یکى از یکى بیشتر ایرانى است و عاشق این مرز و بوم. اینکه او امروز اینجا نیست از بى‌عرضگى کسانى است که تا بود به چوب تهمت و افترا زدندش و چون رفت دو پاره شدند. کسانى که به فحاشى و تهمت ادامه دادند (مطابق معمول همیشه) و کسان دیگرى به دست و پایش افتادند که برگرد و بساز، آن‌هم نه از سر عشق به استاد و این سینما، بلکه بیشتر به‌دنبال ستاره‌اى بر دوششان بودند نشان پیروزى در قدرت بازگرداندن او به وطنش که هنوز و همیشه دلش برایش بیش از ما و شما مى‌زند. افتخار کنید هنوز«روز واقعه» بهترین اثر عاشورایى است.» علیرضا داود نژاد کارگردان مطرح سینما،یادداشتی را درباره بهرام بیضایی منتشر کرد که به این شرح است:«بیضایى درخت تناورى است که زیرسنگینىِ شاخه‌هاى پر بار خود خم شده بود؛ خوشبختانه اینک فرصتى فراهم شده تا این شاخه‌ها تکانده شود و میوه‌هایش کام اهل دانایى را شیرین کند. آن‌ها که طعم میوه این درخت را چشیده‌اند و یا در سایه شاخسار ان لحظاتى آرمیده اند و یا در طوفان‌هاى ریشه کن استوارى آن را آزموده اند، به تعلق ریشه‌هاى سترگ آن به خاک این سرزمین تردیدى ندارند.» دیروز در صفحات مجازی به‌ویژه تلگرام غوغایی در حمایت از بیضایی به پا بود، چنان که کاربران با انتشار جملاتی از این کارگردان به نوعی اعتراض خود به کیهان را نشان دادند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *