فتحی در گفت‌وگو با ایلنا: اهانت پژمانفر به صادقی به بهانه سوال از وزیر دادگستری تاسف‌برانگیز است/اجازه ندهیم حیثیت نمایندگی مجلس به تاراج برو د

 

عضو کمیته حقوقی فراکسیون امید در مجلس با انتقاد از اهانت‌های نماینده مشهد از محمود صادقی که در جریان سوال از وزیر دادگستری صورت گرفت، گفت: چنین اظهارنظرهایی اولاً جنبه شعاری دارد و درثانی وقت مجلس برای نطق یک نماینده، هدر می‌دهد حال آنکه هریک دقیقه برگزاری جلسات علنی مجلس حدود ۳۰میلیون تومان هزینه دربردارد.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به طرح سوال روز گذشته پژمانفر نماینده عضو جبهه پایداری مشهد از وزیر دادگستری در رابطه با شوراهای حل اختلاف، گفت: به نظر می‌رسد نماینده سوال‌کننده صرفاً آمده بود که به نفع رییس قوه قضاییه نطق و سخنرانی کند و سوالش اساساً ارتباطی به حیطه اختیارات وزیر دادگستری نداشت.

ایراد آیین‌نامه‌ای سوال از وزرا در کمیسیون‌های مجلس

او گفت: درخصوص سوال نمایندگان این ایراد در آیین‌نامه وجود دارد که پس از طرح سوال از وزرا، در کمیسیون رای‌گیری صورت نمی‌گیرد. 

عضو هیات رییسه کمیته حقوقی فراکسیون امید اعلام کرد: این ایرادی است که در آیین‎‌نامه داخلی مجلس وجود دارد و بهتر است پس از توضیحات وزیر در جلسه کمیسیون اجازه رای‌گیری داده شود تا زمام امور صرفاً به‌دست نماینده سوال‌کننده نباشد. 

سوال پژمانفر از پورمحمدی خارج از حیطه اختیارات وزارت دادگستری بود

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم با تاکید بر این‌که سوال روز گذشته پژمانفر از پورمحمدی در حیطه اختیارات وزیر دادگستری نبوده، ادامه داد: از ابتدای مجلس دهم بجز سوالی که درباره قاچاق کالا و ارز مطرح شد، هیچ‌کدام از سوالاتی که در کمیسیون قضایی و حقوقی از وزیر دادگستری شده در حیطه اختیارات و وظایف این وزارتخانه نبوده و سوال نماینده مشهد درباره شورای حل‌اختلاف که روز گذشته در صحن مطرح شد نیز ارتباطی به وظایف حجت‌الاسلام پورمحمدی ندارد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: این مسائل مربوط به قوه قضاییه است و وزیر دادگستری هیچ شان و مقامی برای پاسخگویی در این رابطه ندارد. به بیان دیگر هیات‌رییسه نباید اجازه دهد مسائلی که در حیطه صلاحیت وزیر نیست، در صحن علنی مطرح شود اما متاسفانه آیین‌نامه این اجازه را داده که درصورتی قانع نشدن نماینده در کمیسیون، سوال باید در صحن علنی مطرح شود و ایراد دوم این است که هیات رییسه باید بررسی کند که آیا سوالی که مطرح می‌شود، در حیطه اختیارات وزیر مربوطه هست یا خیر که این اتفاق نیز نمی‌افتد.

عضو هیات رییسه کمیته سیاست داخلی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درست نیست وقت مجلس تلف شود تا نماینده‌ای در صحن علنی نطق و خطابه کند در حالی که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان می‌توانند در وقت نطق میان‌دستور این مسائل را مطرح کنند.

اجازه ندهیم حیثیت نمایندگی مجلس به تاراج برود  

او در واکنش به اهانت‌هایی که در جریان سوال پژمانفر از وزیر دادگستری به محمود صادقی شد، گفت: این مسائل نیز قابل تذکر است. مردم هرگونه رفتار و حرکات ما را رصد می‌کنند و به نظر می‌رسد شان نمایندگانی به گونه‌ای است که نباید آن‌را به چوب حراج بگذاریم. 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم تصریح کرد: نباید اجازه دهیم شان، کرامت و حیثیت نمایندگی و مجلس به تاراج رود. این نوع عملکردها بسیار مهم است. مردم فرهیخته ما هنگامی که این نطق‌ها را می‌شوند، متاسف می‌شوند که جایی که قرار است عصاره فضائل ملت باشد، در راس امور قرار داشته باشد و امور ملت را تدبیر کند، این‌گونه مورد سوءاستفاده قرار گیرد و چنین مسائلی در آن مطرح شود.

هر دقیقه برگزاری جلسات علنی ۳۰ میلیون تومان هزینه دربردارد

او گفت: باید با ملاحظه بیشتری صحبت کنیم و به نظر می‌رسد چنین اظهارنظرهایی اولاً جنبه شعاری دارد و درثانی وقت مجلس  هدر می‌رود. به روشنی مشخص است این نماینده پیشاپیش قانع شده و قصد دارد از این فرصت، برای نطق کردن استفاده کند. این درحالی است که هر یک دقیقه برگزاری جلسات علنی مجلس حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه دربر دارد.

فتحی تصریح کرد: متاسفانه نماینده سوال‌کننده پس از توضیحات وزیر نیز صرفاً با این دلیل که با حجت‌الاسلام پورمحمدی هم‌لباس است، قانع شد حال انکه این دلیل قانع‌کننده‌ای نیست و مشخص نیست چه منطقی پشت چنین اظهارنظری بود و به نظرم چنین رویکردی تاسف‌برانگیز است.

به گزارش ایلنا، در جریان نشست علنی روز گذشته مجلس که به سوال نصرالله پژمانفر نماینده عضو جبهه پایداری مشهد از مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری اختصاص داشت، نماینده سوال‌کننده بجای طرح سوال به دفاع از قوه قضاییه پرداخت و در بخشی از نطق خود با اشاره به طرح سوال محمود صادقی از وزیر اقتصاد درباره حساب‌های قوه قضاییه از عبارت «لجن‌خواری» برای اقدام این نماینده مجلس به‌‌کار برد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *