رییس حوزه علمیه احناف خواف: جهان اسلام تشنه پرداختن به مشترکات است

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس حوزه علمیه احناف خواف گفت: ما مسلمانان از هر فرقه و مذهبی که باشیم، آنقدر دارای مشترکات هستیم که اگر تنها به آن ها بپردازیم دیگر فرصتی برای پرداختن به موارد اختلاف انگیز نمی ماند.

به گزارش ایرنا مولوی حبیب الرحمن مطهری، دوشنبه در گردهمایی بزرگ علمای اهل سنت و شیعه شهرستان خواف که با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد، افزود: البته امروز آن وحدتی که زمانی بین ملل اسلامی وجود داشت، مشاهده نمی شود و این دسیسه استکبار است.
وی گفت: راه برون رفت از این معضل همان چیزی است که قرآن و پیامبر (ص) بر آن تاکید داشتند و در عصر کنونی امام خمینی(ره) و جانشین برحقش رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند و آن تنها وحدت بین مذاهب اسلامی است.

* وحدت ریشه در فطرت انسان دارد
نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وحدت موضوعی نیست که به امروز و دیروز مرتبط باشد، بلکه مربوط به فطرت انسان و زمینه ساز رشد و تعالی انسان است. 
به گزارش ایرنا محمود نگهبان سلامی با بیان اینکه امروز نیز ما به دنبال تحقق و تقویت وحدت هستیم، افزود: برای تحقق این ایده آل نیازمند نقشه راه هستیم که این نقشه راه دارای سه وجه است.
وی از وجود اصول اعتقادی مشترک، قرآن، بعد سیاسی و اجتماعی وحدت و نیز قدرت اجتماعی و جامعه مدنی به عنوان سه ضلع این نقشه راه یاد کرد و گفت: این سه راه رسیدن به وحدت هستند.

* وحدت لازمه جامعه الگوی اسلامی است
فرماندار خواف نیز گفت: تنها راه برای ساختن جامعه الگوی اسلامی داشتن وحدت ، انسجام و همگرایی میان پیروان مذاهب اسلامی است و خوشبختانه این مهم در این شهرستان بخوبی محقق شده است.
محمدرضا پهلوان نژاد افزود: غالب جلسات فرمانداری در حوزه های فرهنگی و اعتقادی با حضور علمای شیعه و سنی برگزار می شود زیرا معتقدیم در سایه همگرایی و نیز وحدت بهتر می توان مشکلات منطقه را برطرف کرد.

* حضرت امام (ره) بهانه اختلاف را به عامل وحدت بدل کرد
امام جمعه خواف نیز گفت: نامگذاری هفته وحدت هنر جاودانه حضرت امام (ره) است که از روایت متفاوت پیروان ۲ مذهب اسلامی مبنی بر ولادت حضرت رسول (ص) در ۱۲ یا ۱۷ ربیع الاول، که نزدیک بود بهانه ای برای اختلاف شود، عاملی برای ایجاد وحدت ساخت.
حجت الاسلام حسن رمضان پور افزود: پیامبر در مدت ۲۳ سال دوران نبوت خود تلاش زیادی برای تحقق وحدت بین مسلمانان و تشکیل امت واحده کرد، اما متاسفانه این امت واحده امروز ضربه های بزرگی از سوی استعمار متحمل شده است. 
وی گفت: نمونه این ضربه ها را در سوریه، یمن و عراق شاهد هستیم و باید با عبرت از این کشورها جلوی هرگونه تفرقه و اختلاف بین خود را بگیریم.

* باید افراط را از جامعه خود دور کنیم
امام جمعه اهل سنت چابهار نیز با بیان اینکه نباید افراط را بین خود راه بدهیم، گفت: مسلمانان با سعه صدر می توانند بر اختلافات جزیی خود فایق آیند و تحقق این مهم وقتی میسر می شود که به جای پرداختن به نقاط اختلاف روی مواضع مشترک متمرکز شویم.
مولوی عبدالواحد بزرگ زاده افزود: باید توجه داشته باشیم که جوانان را از فضاهای مجازی دور نگه داریم زیرا حضور مستمر در این فضاها گاه بر بنیان اعتقادی مسلمانان تاثیر منفی می گذارد. 
شهرستان ۱۳۰ هزار نفری خواف در ۲۷۳ کیلومتری مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *