راغفر در گفتگو با ایلنا: آمریکا با بحران‌سازی ارزش دلار را بالا می‌برد/ حضور ترامپ تاثیری بر برجام نداردساختار اقتصادی امریکا بر تولید سلاح و اسلحه و فروش آن استوار است


راغفر افزود: ساختار اقتصادی آمریکا به نحوی است که تغییر در کلیات آن چندان راحت نیست و به نظر می‌رسد صحبت‌هایی که آقای ترامپ می‌کند به دنبال یک نوع ملی‌گرایی اقتصادی باشد.

حسین راغفر در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که وضعیت برجام را با روی کار آمدن ترامپ چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: تغییر چندانی در جهت‌گیری سیاست‌های خارجی آمریکا صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: ساختار اقتصادی آمریکا به نحوی است که تغییر در کلیات آن چندان راحت نیست و به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال یک نوع ملی‌گرایی اقتصادی باشد.

 تصریح کرد: آمریکاییها و صاحبان سرمایه‌های بزرگ در آمریکا اصلی‌ترین منتفعین این نظام اقتصادی هستند و آنها هستند که سرمایه‌هایشان را به چین و کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا منتقل می‌کنندتا بتوانند سود مناسب‌تری بدست آورند .

وی ادامه داد: البته ترامپ مدعی است که می‌تواند این منابع را به آمریکا برگرداند و به نیروی کار در آنجا یارانه دهد اما به نظر نمی‌رسد این موضوع امکان پذیر باشد ضمن آنکه حل مسئله به آن نحوی که ایشان مدعی هستند امکان پذیر نیست.

برجام تغییر خیلی جدی نخواهد داشت

وی خاطر نشان کرد: برجام هم تغییر خیلی جدی نخواهد داشت علت آن هم این است که ساختار اقتصادی آمریکا در سیاست خارجی در بخش نظامی‌گری است و صاحبان سرمایه‌های نظامی و اسلحه سازی عمدتا سیاست‌های خارجی را رقم می‌زنند.

راغفر گفت: آمریکاییها همواره گفتمان‌هایی را می‌سازند و بایدها و نبایدهایی را می‌سازند و بر اساس آن روایتها درآمدهای بزرگی را هم کسب می‌کنند، مانند آنکه می‌گویند ایران محور شرارت است و با امینتی ایران برای منطقه صدها میلیارد دلار اسلحه از سوی آمریکا به کشورهای منطقه به فروش می رسانند.

وی افزود: منابع شرکتهای اسلحه‌سازی عمدتا اصلی‌ترین محور سیاست خارجی امریکا است ضمن آنکه بخش قابل توجهی از ارزش دلار به بحران هایی برمی‌گردد که امریکا در دنیا ایجاد می‌کند و بعد به تبع آن خود برای واسطه گری به عنوان حل این مسائل حاضر می‌شود و یا از ظرفیت این بحران‌ها برای منافع اقتصادی خود استفاده می کند به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که این جهت گیری تغییر جدی در این دوران داشته باشد زیرا ساختار اقتصاد امریکا مبتنی بر همین قراردادهاست.

 صحبتهای ترامپ خلاف سیاستهای سنتی آمریکاست

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات با اروپایی‌ها نهایی خواهد شد یا خیر؟ نیز تصریح کرد: پیش بینی این موضوع خیلی زود است و وابسته به خیلی از مسائل است زیرا ترامپ یکسری صحبت هایی در حوزه اقتصادی داشته که خلاف سیاست های سنتی امریکاست، مانند این که برای براندازی رژیم ها سرمایه گذاری کنیم در حالی که نکته بسیار درستی است، زیرساخت امریکا به شدت آسیب خورده و تحلیل رفته و نیازمند یک سرمایه گذاری بسیار گسترده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم منابعی وجود ندارد بنابراین امکان حضور امریکا در دنیا در بخش نظامی‌گری خیلی از ظرفیت های این کشور را محدود می‌کند البته به یک معنا اعتراف به این موضوع است که ما توانایی براندازی نظام ها و حکومت های دنیا را نداریم و نمی‌خواهیم مداخله مستقیم داشته باشیم زیرا برای ما بسیار پر هزینه است.

ساختار اقتصادی امریکا بر تولید سلاح و اسلحه و فروش آن استوار است

 راغفر افزود: به تعبیر دیگر پایان عصر لشگر کشی امریکا به سایر کشورهاست اما از سوی دیگر اگر چنین اتفاقی رخ دهد به این مسئله هم باید توجه شودکه ایران کشوری است که ظرفیت های اقتصادی بزرگی دارد و سرمایه ها و تکنولوژی امریکایی می‌تواند به اقتصاد امریکا کمک کند.

وی با بیان اینکه ایران کشوری است که فرصت‌های سرمایه گذاری و سوداوری بزرگی برای اقتصاد امریکا دارد، گفت: مشخص نیست که واقعا برجام تحقق پیدا کند یا خیر زیرا ساختار اقتصادی امریکا بر تولید سلاح و اسلحه و فروش آن استوار است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *