اژ‌ه‌ای:‌ برای ستاد انتخاباتی چقدر پول لازم است؟ بگویید از کجا آمده منتظری: دولت نمی‌تواند از برخی حساب‌ها حساب‌کشی کندپاسخ دستگاه قضا

شرق: روز گذشته دو عضو بلندپایه قوه قضائیه، درباره توییت رئیس‌جمهوری با موضوع شفاف‌سازی مالی و همچنین پرونده بابک زنجانی سخن گفتند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون‌اول رئیس قوه قضائیه که در همایش تخصصی معاونین و رؤسای ادارات مبارزه با سرقت پلیس آگاهی سخن می‌گفت، با اشاره به عدم انتشار برخی مطالب به دلیل مسائل امنیتی، عنوان کرد: «اگر می‌خواهیم بگوییم شفافیت، فریب‌کاری نکنیم و با تفکیک‌کردن موضوعات محرمانه و امنیتی برای مردم، موضوعات را شفاف کنیم، اما اگر تنها برای جلب آراست موضوع فرق دارد».به گزارش ایسنا، او به توییت حسن روحانی اشاره کرد و گفت: «من از قول رسانه‌ها شنیدم که رئیس‌جمهور نوشته‌اند حساب‌های قوه قضائیه باید شفاف شود؛ لذا من اینجا به مردم و همه کسانی که دانسته این حرف را می‌زنند می‌گویم این حساب‌ها کاملا شفاف است و جمع کثیری از دولتمردان و نمایندگان مجلس در ٢٠ ساله گذشته در جریان موضوع هستند. تحلیل من این است که از مدتی پیش یک فشار مضاعفی علیه قوه قضائیه بوده و تا انتخابات ادامه می‌دهند؛ چراکه قوه قضائیه با دانه‌درشت‌ها و آقازاده‌ها و صاحب‌منصبان در حال برخورد است و شما ببینید هفته‌های گذشته چه کسانی بازداشت شدند».صحبت‌های سخنگوی قوه قضائیه به توییت سه‌شنبه‌شب رئیس‌جمهوری برمی‌گردد. حسن روحانی، در این توییت نوشته بود: «دولت حاضر است با تشکیل سامانه‌ای، تمام دخل‌وخرج و حساب‌هایش را روشن کند و در مقابل انتظار است قوه قضائیه نیز همه حساب‌های خود را روشن نماید». دو دقیقه بعد از آن هم، رئیس‌جمهور در توییت دیگری نوشت: «هر دستگاه باید در حیطه وظایف و اختیارات خود عمل کند و به افکار عمومی پاسخگو باشد. با فرافکنی و بی‌تدبیری، منافع مردم حراست نمی‌شود».محسنی‌اژه‌ای در حاشیه این همایش، در پاسخ به سؤالی درباره این توییت و اظهارات اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری درباره اعلام آمادگی برای بیان هزینه‌های انتخاباتی به شرط شفاف‌سازی حساب‌های قوه قضائیه، عنوان کرد: «من این خبر را در خبرگزاری دولت دیدم، اما بیان این مسائل و شفاف‌سازی نیازی به شرط ندارد. برخی از نمایندگان مجلس که به‌تازگی وارد مجلس شده و آشنایی به قوانین نداشتند، سخنانی را درباره حساب‌های قوه قضائیه مطرح کردند، اما بیش از ٢٠٠ نماینده موضوع را مشاهده کرده و از واقعیت باخبر شدند، حتی وزیر اقتصاد همین دولت نیز درباره حساب‌های قوه قضائیه صحبت کرد». او افزود: «گفته‌اند ما حاضریم بگوییم که چقدر پول خرج کرده‌ایم و از کجا خرج شده است. گفتن اینکه شرط نمی‌خواهد، بیایند بگویند که مثلا از حساب آن وزیری که من هم شنیده‌ام بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه دارد و در ستاد انتخاباتی نیز مسئولیت داشته، خرج کرده‌اند».در ادامه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در این چند روز کسانی بازداشت شدند که ۶٠٠ میلیارد و هزار میلیارد بدهی داشتند، عنوان کرد: «متأسفانه من نمی‌توانم اسم ببرم، در حالی که باید به مردم معرفی شوند؛ چرا اینها را شفاف‌سازی نمی‌کنید؟ چرا بدهی بانک‌ها به دولت و دولت به بانک مرکزی را شفاف اعلام نمی‌کنند».
می‌خواهند قوه قضائیه را تحت فشار قرار  دهند
سخنگوی قوه قضائیه، گفت: «اینها می‌خواهند قوه را تحت فشار قرار دهند تا دست از مبارزه با دانه‌درشت‌‌ها برداریم؛ شما اگر هزار سارق معمولی را بگیرید صدای هیچ‌کسی درنمی‌آید، ولی وقتی یک بدهکار ۶٠٠ یا هزارمیلیاردی را می‌گیرید، قضیه فرق می‌کند، این فشارها از داخل و خارج بیشتر خواهد شد و احتمالا تا انتخابات ادامه خواهد داشت. شما که گفته‌اید حاضرید یک سامانه برای دخل‌وخرج‌ها راه‌اندازی کنید؛ خب بکنید یا دیگری القا کرده حاضریم منابع اتنخاباتی‌مان را شفاف کنیم به شرط شفاف‌کردن دیگری؛ خب اگر راست می‌گویید چرا شرط می‌گذارید؟ آن وقت معلوم می‌شود پول‌ها از کجا آمده است. از شما می‌پرسم برای ستاد انتخاباتی ریاست‌جمهوری یک نفر چقدر پول لازم است. قطعا بالاتر از ٢٠ میلیارد، خب شما بگویید این پول از کجا آمده است؟». اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی، سه‌شنبه‌شب در گفت‌وگو با سایت جماران، ادعای کمک بابک زنجانی به ستاد روحانی را دروغ خوانده و گفته بود: «ما در ستاد انتخاباتی حساب‌هایمان روشن بود. همان موقع هم اعلام کردیم آمادگی داریم مخارج را اعلام کنیم، هنوز هم این آمادگی را داریم؛ به شرطی که همه کاندیداهای آن دوره بیایند و اعلام کنند از چه کسانی پول گرفتند و کجاها خرج کردند.ترکان به رئیس قوه قضائیه هم پیشنهاد کرده بود: «دستور بفرمایند که بابک زنجانی بگوید به چه کسانی کمک کرده و بروند پول‌ها را پس بگیرند. این پول‌ها برای نفت و دولت و ملت است؛ برای بابک زنجانی نیست و به ستاد انتخاباتی هر کسی رفته باید از آن پس بگیرد». محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم روز سه‌شنبه در واکنش به سؤالی درباره صحبت‌های رئیس قوه قضائیه با موضوع ادعای بابک زنجانی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: «تقاضای ما این است که هر ادعایی که بابک زنجانی مطرح کرده، رسیدگی شود و نتیجه آن اعلام و مطرح شود. ما آمادگی داریم هر نوع اطلاعات را به دستگاه قضا ارائه کنیم. همواره دولت در این پرونده مطالبه‌گر و بر ضرورت پیگیری و برگرداندن اموال و دارایی مردم مصر بوده است. اکنون این پرونده در اختیار قوه قضائیه است و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر رسیدگی و تعیین تکلیف شود». سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود «گفته شده بابک زنجانی مبالغی از پولش را در انتخابات ریاست‌جمهوری هزینه کرده است. البته نگفتند کدام رئیس‌جمهوری بوده است، برای تنویر افکار عمومی و رفع شبهه اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید بیان کنید»، گفته بود: «همان‌طور که اشاره کردید مشخص نشده این هزینه مربوط به کدام نامزد و دوره بوده است، درحال‌حاضر نیز پرونده در قوه قضائیه است و انتظار داریم همه آنها بیان شود. البته بخش مالی انتخابات آقای روحانی در دور گذشته بسیار شفاف و روشن است. قطعا چنین مطلبی نادرست است و امیدواریم قوه قضائیه مشخص کند کدام دوره ریاست‌جمهوری بوده است. البته اگر این ادعا درست باشد».رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه گفته بود: «ما حرمت بعضی‌ها را در این پرونده حفظ کرده‌ایم. بابک زنجانی بسیاری ادعاها را مطرح کرده که ما برای حفظ آبروی عده‌ای و برای تحفظ بر قانون، آنها را علنی نکرده‌ایم. البته ما چون سخنان او را عین واقع نمی‌بینیم، دلیلی ندارد هر آنچه را می‌گوید بپذیریم. البته در وقت خود باید تمام کسانی را که با این موضوع مرتبط بوده‌اند، احضار کنیم، اما در زمان فعلی که مقصود اصلی بازگرداندن اموال است، نمی‌خواستیم «حاشیه‌های فوق متن» درست کنیم.
ما حرفی نداریم و می‌توانیم تمام کسانی را که بابک زنجانی ادعاهایی درباره‌شان مطرح کرده است، احضار و در صورت لزوم بازداشت ‌کنیم تا معلوم شود که قضیه چه بوده است. ده‌ها قلم از این قبیل ادعاها وجود دارد و هیچ اختصاصی هم به دولت سابق ندارد! اما تمرکز ما عمدتا بر بازگرداندن اموال به بیت‌المال است».حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای همچنین درباره شناسایی اموال بابک زنجانی و اعلام آمادگی فردی برای خرید این اموال، گفت: «این اموال با زحمت بسیار از سوی قوه قضائیه شناسایی و ردیابی شد؛ چراکه برخی از این اموال به نام خود فرد نبوده و با اقدامات مختلفی شناسایی شده است. خود این فرد نیز وکالت داده که اگر خواستید اموال من را بفروشید و بدهی‌های شرکت نفت را بدهید. چندنفری برای خرید اموال این فرد اعلام آمادگی کرده‌اند اما شرایطشان به گونه‌ای نبوده که بتوان اموال را به آنان فروخت یا اقساط بلندمدت را مطرح می‌کردند یا شرایط دیگری داشتند. شرکت نفت نیز می‌تواند اگر مشتری پیدا شد، این اموال را بفروشد».
دادستان کل کشور: بگذاریم جامعه در آسایش باشد
همچنین به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضائی در جمع خبرنگاران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری، گفت: «وقتی انسان در مقام سخنرانی قرار می‌گیرد گاهی توجهی به آثار و تبعات سخنان خود ندارد و ما امیدواریم این حرف‌ها در این سطح و کیفیت تمام شود. بگذاریم جامعه در آسایش باشد و هر روز التهاب ایجاد نکنیم. هر کدام از مقامات عالی کشور که در مواردی ابهامی در کار می‌بینند، می‌توانند در جلسات خصوصی خودشان مطرح کنند تا حل‌وفصل شود».روحانی سه‌شنبه در دیدار با اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی گفته بود: «افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در کشور، نیازمند همکاری همه قوا و نهادهاست. با فرافکنی و بی‌تدبیری، منافع مردم حراست نمی‌شود و هر دستگاهی باید در حیطه اختیارات و وظایف خود عمل کند و به افکار عمومی پاسخ دهد. قوه قضائیه هم در این زمینه مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارد و باید پاسخ‌گو باشد».دادستان کل کشور در ادامه درباره نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های قوه قضائیه، عنوان کرد: «بودجه‌های قوه قضائیه دو گونه است؛ یکی بودجه مصوب است که طبق مصوبات قانونی هزینه می‌شود و ذی‌حسابی و دیوان محاسبات از ریال اول تا آخر آن را بررسی می‌کند و بخش دوم وجوهی است که بیشتر مخالفان روی آن مانور می‌کنند. بخش دوم وجوهی است که با اجازه و اذن ولی فقیه برای مواردی که اعتبارات قوه قضائیه آن را تأمین نمی‌کند، هزینه می‌شود و حساب‌های آن هم مشخص است».او افزود: «این اعتبارات و نحوه هزینه‌کرد آن نیز از زمان آیت‌الله یزدی، آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله لاریجانی روشن است و تا حدی که من اطلاع دارم تمام اسناد آن هم وجود دارد. البته این حساب‌ها دولتی نیست که دولت بتواند از آن حساب‌کشی کند ولی قوه قضائیه درباره این حساب‌ها به افکارعمومی، مقام رهبری و هر جا لازم باشد، پاسخ‌گو خواهد بود».
دادستان کشور گفت: «دشمن برای تضعیف و تخریب قوه قضائیه در اتاق‌های فکر خود، برنامه‌ریزی کرده و امروز این قوه در سیبل دشمن است. نشانه‌های زیادی از دخالت دشمن برای تخریب و تضعیف قوه قضائیه وجود دارد و حتی برخی افرادی که داعیه اصلاح و دلسوزی برای قوه قضائیه دارند، حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند».او افزود: «نمی‌گوییم مسئولان قوه قضائیه معصوم هستند اما مسئولان این قوه سالم‌ترین افراد هستند و رئیس قوه قضائیه نیز به‌شدت با فساد و مفسدان برخورد می‌کند».

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *