یک گام به سمت توسعه گردشگری؛ گناباد مهیای جشن ثبت جهانی قنات قصبه می شود

قنات1

 

 

گناباد ـ جشن ملی ثبت جهانی قنات قصبه در ۱۴ بهمن ماه برگزار خواهد شد و مردم و مسئولان گناباد با شور فراوان مهیای این جشن شده اند.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان ها: روزشمار برگزاری جشن ملی ثبت قنات قصبه دارد به سرانجام می رسد و ۱۴ بهمن ماه را مردم گناباد از یاد نخواهند برد. ۱۴۴ بهمن مراسم جشن ثبت جهانی قنات های ایران با محوریت قنات قصبه گناباد با حضور معاون رئیس جمهور و مسئولین کشوری و استانی در شهرستان گناباد برگزار خواهد شد. این روز ها مردم و مسئولین گنابادی حال و هوایی دیگری دارند و به هر کوچه و بازار که بنگری صحبت از قنات است و یا پوستر برگزاری مراسم ثبت جهانی قنات قصبه را بر در دیوار مشاهده می شود.

قنات قصبه شناسنامه و هویت گناباد

برای جویا شدن حال و هوای مردم خبرنگار مهر با آنها هم صحبت شد ، ابراهیمی پیرمردی که دوچرخه قدیمی اش را در دست  گرفته است و در حال گذر، از او در خصوص قنات می پرسیم و پیرمرد با دست های پینه بسته خود به آسمان اشاره می کند و می گوید اگر او نخواهد قطره ای از قنات ها بیرون نمی آید.

وی نفسی می کشد و ادامه می دهد ما در گناباد قنات های زیادی داریم که به دلیل کم شدن باران تعدادی از آنها خشک شده است ولی قنات قصبه با وجود خشکسالی در آب آن تغییری ایجاد نشده است.

از پیرمرد خداحافظی می کنم و به سمت مغازه ای می روم که پوستر مراسم قنات بر شیشه آن نقش بسته است، احوال پرسی می کنم و از او سوال می کنم که چرا پوستر قنات را پشت شیشه زده است، با حس خاصی از غرور می گوید قنات قصبه شناسنامه و هویت گناباد شده است.

برای جشن و پذیرایی از گردشگران سنگ تمام خواهیم گذاشت

این مرد میان سال به ما می گوید: قنات قصبه افتخار مردم گناباد است و آن را بی حد و حصر دوست داریم و برای جشن آن و پذیرایی از گردشگران سنگ تمام خواهیم گذاشت.

او با خوشحالی می افزاید: می دانید از وقتی قنات ثبت شده است تعداد گردشگرانی که به گناباد می آیند چند برابر شده است و ما تلاش می کنیم با گردشگران و بازدیدکنندگان قنات بهترین برخورد را داشته باشیم.

برای مطلع شدن از فضای کاری متولیان مربوطه سری به قنات می زنم ماشین آلات سنگین شهرداری در حال آماده سازی راهی به سمت میله چاه های قنات هستند و در گوشه ای رسول صنوبری مسئول پایگاه ثبت جهانی قنات دیده می شود که با لباس های خاک آلود در حال انجام کار میدانی است.

تعدادی از علاقه مندان به قنات را مشاهده می کنم که در حال کمک هستند به سمت آنها می روم و خداقوتی می دهم، محمد نجفی از شهروندان دوست دار قنات می گوید الان دو هفته است که  در کنار دیگر همشهری هایم درگیر برگزاری جشن قنات هستیم و از صبح  تا شب برای آماده سازی و میزبانی مناسب، درگیر موضوع قناتیم.

او می گوید جشن قنات باید به خوبی برگزار شود زیرا این جشن، آبروی گناباد است و می تواند گردشگران بیشتری را جذب کند و قنات را به خوبی برای مردم و دوست داران آثار تاریخی، معرفی کند.

خورشید در حال غروب است و آسمان تاریک می شود، برای کسب اطلاعات بیشتر به اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گناباد می روم، در آنجا هم تکاپویی کم نظیر دیده می شود، علیرضا شناسایی، رئیس اداره با یک فنجان چای در دست به سمتم می آید و خوش آمد گویی می کند خسته نباشیدی می گوید و از برنامه ها سئوال می کند، بلافاصله شروع می کند: صبح پنجشنبه ۱۴ بهمن ساعت ۹ در محل مرقد علامه محمدتقی بهلول گنابادی از میهمانان مراسم ثبت جهانی قنات استقبال خواهیم کرد و پس از آن برای بازدید از روستای گردشگری «ریاب» به آنجا خواهیم رفت و در روستای ریاب اولین اقامتگاه بوم گردی رسمی خراسان رضوی افتتاح خواهد شد و در انتها برای برگزاری مراسم اصلی در محل سالن کوثر دانشگاه علوم پزشکی گناباد گرد هم خواهیم آمد.

قنات در این چند روز نقل همه محافل شده است به طوری که محمدعلی نبی پور، فرماندار گناباد در جلسه شورای فرهنگی گناباد به آن اشاره کرده و از رسانه ها خواست برای معرفی قنات و آشنایی گردشگران با این میراث تلاش کنند.

در همین ارتباط حجت الاسلام حسن صادقی نسب، امام جمعه گناباد در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اهمیت گردشگری در شهرستان بیان کرد: مسئولین و مردم گناباد برای برگزاری جشن قنات تمام تلاش خود را انجام دهند و حتی با لایه روبی دیگر قنوات به مانند ثبت جهانی قنات قصبه امید را به مردم گناباد برگردانند.

با این شور و حال گناباد مهیای معرفی یکی از آثار تاریخی و البته جهانی خود شده است تا پای گردشگران و دوست داران تاریخ این مرز و بوم را به این دیار کهن بگشاید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *