تاکید بر رفتار عقلانی در عرصه بین‌المللی

آرمان- سارا خوشنویس: زمانی که در سال ۹۲ کشور درگیر مشکلات سیاسی و اقتصادی هشت سال  مدیریت اصولگرایان بود، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان تنها راه‌حل آن کشور را در یک ائتلاف دیدند. ائتلافی که نتیجه آن پیروزی حسن روحانی بود. این پیروزی از آن جهت اهمیت داشت که پایانی بود بر رفتارهایی که در مسیر پیشرفت کشور نبود و انتخابات مجلس دهم هم این رویه را کامل کرد. با این حال ایجاد فضای اعتدالی چندان به مذاق طیف مخالف روحانی خوش نیامد و آنها بارها اعلام کردند که روحانی اولین رئیس جمهور تک دوره‌ای تاریخ خواهد شد. اعلام این موضوع در دنیای سیاست طبیعی است اما آنچه غیر طبیعی و در واقع غیرحرفه‌ای و غیرسیاسی می‌نماید، هجمه‌ها و تخریب‌هایی است که مخالفان روحانی ماه‌هاست آغاز کرده‌اند و هرچه به موعد برگزاری انتخابات نزدیک می‌شود، بر شدت آن می‌افزایند. نکته قابل تامل دیگر اینکه آنها در این مسیر غیر اخلاقی خود چشم‌ بر مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم می‌بندند و برجام را توافقی بدون دستاورد می‌نامند. این درحالی است که توافق هسته‌ای امروز به عنوان مظهری از صلح و همکاری در جهان شناخته می‌شود و تاکنون افرادی چون نتانیاهو با برجام مخالفت می‌کردند و به تازگی نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به مخالفان برجام اضافه شده است. با این حال مخالفان داخلی برجام هم در اعمال فشار به روحانی کم نمی‌گذارند.

عده‌ای از دعوا، خشونت و لشکرکشی خوششان می‌آید

حسن روحانی صبح دیروز در مراسم جایزه کتاب سال در تالار وحدت، گفت: عده‌ای از دعوا، خشونت و لشکرکشی خوششان می‌آید در حالی که ما یک ملت هستیم که یک انقلاب، قانون اساسی، رهبری، دولت، فرهنگ و هویت داریم و ایرانی هستیم. پس چرا باید رو درروی هم باشیم؟ وی در ادامه افزود: چقدر انتخابات ارزش دارد که از حالا معصیت خدا را شروع می‌کنیم؟ تا شب احیا که خیلی مانده، لااقل معصیت خدا را چند شب قبل از احیا آغاز کنیم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بگذاریم همه با آزادی به صحنه بیایند. اسلام برای ما جمهوریت، صندوق آرا و حاکمیت ملی آورده است و جمهوریت هم برای ما تقویت فرهنگ اسلامی را در بردارد. ما دولت بدون فرهنگ نمی‌خواهیم؛ دولت بدون فرهنگ بی‌ارزش است. فرهنگ هم باید در چارچوب قانون باشد تا ما به اهداف بلند انقلاب برسیم. رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه نظر امام (ره) این بود که دین از سیاست جدا نیست، گفت: بعضی این نظریه را نمی‌پسندیدند و فکر می‌کردند که اساسا جنس سیاست با دین سازگار نیست، زیرا دین و صداقت، معنویت و وفا به عهد استوار است اما جنس سیاست فریب، دروغگویی، کلاه سر هم گذاشتن و دورویی است. در حالی که سیاست به معنای اداره صحیح جامعه، ارتباط با سایر کشورها و حفظ منافع، امنیت و مصالح ملی عین دیانت است.روحانی افزود: مگر پیامبر (ص) با دیگران معاهده صلح نداشت و آیا در مدینه مسلمانان و غیرمسلمانان با هم در چارچوبی زندگی نمی‌کردند؟ معنای اسلام این نیست که سایر افکار و ادیان را حذف کرد. دین اسلام کمال یافته همه ادیان گذشته است اما سایر ادیان هم جای خود را دارند.وی ادامه داد: امام (ره) با این تفکر که دین از سیاست جدا نیست و اگر سیاستی هویت مردم را بر باد داد، دین باید قیام کند، راه و رسم درست را در جامعه استقرار بخشید و اگر این نظریه نبود چیزی از نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نداشتیم.

یک ملت با یک صدا در برابر هر قدرتی پیروز می‌شود

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه نظریه دوم امام (ره) این بود که یک ملت با یک صدا و در کنار هم می‌توانند در برابر هر قدرتی پیروز شوند، افزود: این نظریه را هم خیلی‌ها نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند نمی‌شود با دست خالی کاری کرد. روحانی در ادامه گفت: چرا ما در مذاکرات هسته‌ای در برابر ۶ قدرت موفق شدیم؟ پایه توافق هسته‌ای رأی مردم در خرداد ۹۲ بود. رهبری در این سال تأکید کردند که رأی مردم حق‌الناس است و من هم یک رأی دارم و کسی از آن خبر ندارد. نظریه دیگر ایشان نیز نرمش قهرمانانه بود که این دو نظریه ما را پیروز کرد. در واقع همین تأکید رهبری بر حق‌الناس بودن رأی مردم، موجب حضور مردم پای صندوق‌های رأی شد. در آغاز مذاکرات هم عده‌ای می‌گفتند نباید با ۶ قدرت مذاکره کرد زیرا آنها کلاه گشادی سر ما می‌گذارند و ما هم گفتیم ما عمامه داریم و کلاه سرمان نمی‌رود. با این وجود با طرح نظریه نرمش قهرمانانه و با تکیه بر قدرت ملی و با منطق و استدلال ما مذاکرات را به جایی رساندیم که رئیس جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند این توافق را تحمل کند و می‌گوید این بدترین توافقی است که در تاریخ آمریکا امضا شده است.رئیس دولت یازدهم افزود: این در حالی است که این توافق به نفع همه و برد- برد است. می‌بینیم که پس از توافق هسته‌ای مذاکرات قزاقستان- آستانه به وجود آمد و مذاکرات هسته‌ای می‌تواند الگویی برای مذاکراتی باشد که به ثبات و امنیت منطقه کمک کند.روحانی تأکید کرد: اگر نظریه تشویق مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی و نرمش قهرمانانه نبود ما موفق نمی‌شدیم. ما با فکر، نظریه و اندیشه و کتاب می‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *