روحانی در برنامه گفت‌وگوی بی‌واسطه با ایران: /مشروح/ لحن مسوولان قبل از ۹۲ لحن تقابل و جنگ بود/افراط و تفریط نتوانسته موجب خوشبختی هیچ ملتی شود/ مردم دیگر بخاطر انتقاد ازدولت دستگیر نمی‌شوند


رییس‌‌جمهور به وضعیت کشور پیش از سال ۹۲ اشاره کردو گفت: مردم در آن زمان احساس امنیت نمی‌کردند و نسبت به سال‌های آینده خود اطمینانی نداشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگوی بی‌واسطه با ایران که از رادیو ایران پخش شد، گفت: امیدوارم این ایام که روزهای سرنوشت‌سازی برای ملت است، روزهای خوبی باشد.

افراط و تفریط نتوانسته موجب خوشبختی هیچ ملتی شود

او ادامه داد: چهار سال قبل که برای اعتماد ملت ایران برنامه‌ام را ارائه کردم، به وضوح گفتم کشور در صورتی از مشکلات فاصله می‌گیرد که مسیر ما، مسیر اعتدال باشد. افراط و تفریط و خشونت نتوانسته است موجب خوشبختی و پیشرفت هیچ ملتی باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اسلام رحمانیت و اعتدال اساس و پایه برای حرکت ملت ماست، اظهار داشت: من در آن ایام گفتم که صاحب این کشور، ملت است. ما باید در چارچوب قانون اساسی، قوانین مصوب و خواست مردم مدیریت جامعه را برعهده بگیریم.

روحانی با اشاره به مشکلات خود در ابتدای ریاست ‌جمهوری‌اش تصریح کرد: در سال ۹۲ که باهم کار را شروع کردیم ما با مشکلات فراوانی مواجهه بودیم ولی امیدهای زیادی نیز داشتیم. از آغاز معتقدم بود با امید و تلاش‌ و همبستگی‌ می‌توان از مشکلات عبور کرد.

 در گذشته برای اشتغال جوانان کار زیادی نشد

او افزود: در آن زمان بیکاری رنج‌آوری را نسبت به جوانان خود روبرو بودیم در حالی که در هشت سال گذشته می‌شد کاری کرد که همه جوانان که متولدین ۶۰ بودند به اشتغال برسند. متاسفانه در آن زمان، در رابطه با زمینه شغل جوانان کار زیادی نشده بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شرایط کشور در آن زمان درخصوص تورم نگران‌کننده بود و مردم با تورم ساعتی و روزانه روبه‌رو بودند، خاطرنشان کرد: مردم هر روز در این فکر بودند که اجناسی را خریده و انبار کنند چون احساس می‌کردند که کالا گرانتر خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: تولید کشور دچار رکود شده بود و کارخانه‌‌ها از تولید بازمانده بودند و قدرت خرید مردم کاهش یافته بود. اگر در سال ۸۶ درآمد یک فرد یک میلیون تومان بود، قدرت خریدشان در سال ۹۲ به ۸۰۰ هزار تومان رسیده بود. روستایی‌ها شرایط سخت‌تری را پشت سر می‌گذارند و قدرت خریدشان به ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.

مردم احساس امنیت نمی‌کردند

او با یادآوری قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران بیان کرد: مردم در آن زمان احساس امنیت نمی‌کردند. قطعنامه‌هایی به ویژه قطعنامه ۱۹۲۹ بر سر مردم بود که شرایط را بحرانی کرده بود و مردم نسبت به سال‌های آینده خود اطمینانی نداشتند. به همین خاطر در آغاز امر لازم بود در ۵ مورد به تصمیم‌گیری و عمل برسیم.

بدنبال شکست حصر ایران و زنجیره تحریم‌ها بودیم

رئیس دولت یازدهم یادآور شد: مورد اول، مذاکرات هسته‌ای بود که باید با دنیا وارد گفت‌وگو می‌شدیم تا آن شرایط متوقف شود. در شرایطی که ایران در حصر قرار گرفته بود، این حصر را بشکنیم و زنجیره تحریم‌ها شکسته شود. اقدام دوم، در این باره بود که درخصوص تورم افسارگسیخته تدبیری اندیشه شود و در گام سوم، کشور از رکود خارج شود. اقدام چهارم این بود که قدرت خرید مردم افزوده شود و مردم قدرت بیشتری را پیدا کنند و بالاخره در اقدام پنجم، مردم ارتباط راحت‌تری را با دنیا داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه درخصوص هر ۵ موضوع در ماه‌های اولیه تصمیماتی اتخاذ شد، عنوان کرد: در سه موضوع اول به دلیل اهمیت، مدیریتشان را شخصا برعهده گرفتم. حداقل سه جلسه در هفته درخصوص پرونده هسته‌ای جلسه داشتیم. دو جلسه درخصوص مسائل اقتصادی، کاهش تورم و رونق برگزار می‌شد. مسئله چهارم به شورای عالی اقتصادی و ارتباطات با دنیا را به وزارت ارتباطات سپردم تا مردم برای تماس با دیگران و جهان و به دست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند.

روحانی افزود: خوشبختانه در سال ۹۲ در همان ماه‌های اولیه و صد روز اول قدم های اولیه در تمام زمینه ها برداشته شد و من در آذر ۹۲ گزارشی را به اطلاع مردم رساندم. در آن زمان به توافق موقتی در زمینه هسته‌ای رسیدیم که بر آن اساس تحریم ها افزوده نشده و در برخی موارد نیز به طور کامل برداشته شد و ایران به همراه شش کشور بزرگ به ادامه مذاکرات پرداخت و شرایط برای فعالیت اقتصادی آماده شد.

نگرانی‌های موجود برای اشتغال جوانان به حق است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه نگرانی‌های موجود در مورد اشتغال جوانان را به حق دانست و تصریح کرد: از روز اول می دانستم مساله اشتغال تا چه حد پیچیده است. ما در این زمینه برنامه‌های خوبی داریم و در سال ۹۴ و ۹۵ توانستیم در سال ۳۴۵ هزار اشتغال پایدار ایجاد کنیم اما در واقعیت اگر هشت سال قبل سالی ششصد هزار شغل هم ایجاد می شد اکنون مشکل اشتغال نداشتیم.

روحانی ملت را مخاطب قرار داد و گفت: مسایل و مشکلات پیچیده با حرف و شعار حل نمی‌شود. اولین قدم برای اشتغال افزایش سرمایه گذاری است. پول باید از سمت دلالی به سمت سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی برود. با حرف شغل ایجاد نمی شود بلکه برای سرمایه گذاری نیاز به امنیت داریم و مردم باید از فردای کشور مطمئن باشند.

لحن مسوولان قبل از ۹۲ لحن تقابل و جنگ بود

او افزود: قبل از سال ۹۲ سرمایه گذاری در کشور متوقف شده بود چرا که مردم مطمئن نبودند تا دو ماه بعد با چه تحریم و یا مشکل جدیدی برخورد خواهند کرد. لحن مسوولان قبل از ۹۲ لحن تقابل و جنگ بود و در نتیجه دنیا هم با ما همینطور حرف می زد.

روحانی ادامه داد: از زمان شروع این دولت سعی کردیم به آنها بفهمانیم ملت ایران باید به زبان تکریم سخن بگویند نه به زبان تحقیر و تضعیف و زمانی که این مساله برایشان جا افتاد، مسیر گفت‌وگو هسته‌ای در مسیر درست خود قرار گرفت. نباید فراموش کرد برای ایجاد اشتغال باید شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شود. مردم به سادگی به کار تولیدی و سرمایه گذاری رو نمی کنند بلکه به سمت دلالی می روند تا دو هفته ای نتیجه بگیرند و به سود برسند. سرمایه گذاری به معنای اعتماد بلند مدت است و در سال ۹۲ مردم داخل و خارجی‌ها  این اعتماد را نداشتند.

اعتماد مردم و جهان بازیابی شده است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مردم ایران امروز پس از سه سال و نیم دوباره اعتماد خود را به دست آورده اند گفت: اکنون در داخل کشور و جهان اعتماد مردم بازیابی شده است برای مثال در هنگام خرید هواپیما شرکت سرمایه گذاری که برای تامین اعتبار و فاینانس در ایران سرمایه گذاری کرد اقساط پرداخت موکول به اقساط ۱۸ ماهه کرد این یعنی اعتمادجهان به ایران.

برخی از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید

روحانی افزود: زمانی که به هر استان سفر می کردم کارآفرینانان داخلی و بومی همه در جلسه اعلام می کردند آمادگی سرمایه گذاری‌های بزرگی دارند و بعضی از این قول‌ها اجرا شد اما برخی هستند که از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید. این که ما در هر استان وارد شده و دهها پروژه بزرگ را افتتاح می‌کنیم نتیجه تصمیمات دیروزمان نیست ما برای این کار چهارسال برنامه ریزی کرده ایم. برای مثال ورزشگاهی در شیراز افتتاح شد که از شروع کلنگ خوردن آن ۱۶ سال گذشته بود و ۸۰ میلیارد هزینه آن شده بود و به یکی از معضلات این شهر تبدیل گشته بود اما ما بالاخره توانستیم با اعتبار ۶۸ میلیارد تومانی این ورزشگاه را افتتاح کنیم .

افزایش درآمدهای پتروشیمی به بیش از ۵۰ میلیارد

او اقتصاد را به معنای سرمایه گذاری ، اعتبار مردم و مسیر رشد توسعه دانست وتصریح کرد: در این چهارسال کارخانه های متعدد پتروشیمی افتتاح شد و محصولات پتروشیمی ۶ میلیون تن افزایش داد و پنجاه و نیم میلیارد به درآمدهای صادرات پتروشیمی اضافه گشت.

روحانی دومین مساله برای حل معضل اشتغال فناوری دانست و گفت: اکنون برخی بنگاهها نیمه تعطیل هستند و ما تصمیمی برای راه اندازی آنها نداریم چرا که دارای تجهیزات قدیمی بوده و توانایی ارایه محصول رقابتی و پایدار را ندارد هر چند ما در سال ۹۵ ، ۲۴ هزار و واحد تولیدی کوچک و متوسط را از طریق تسهیلات بانکی حمایت کردیم واحدهای تولیدی که ۷۰ درصد آنها در دولت قبل تعطیل شده بودند  محصول باید رقابتی باشد تا پایدار مانده و بتواند دربازار با بقیه محصولات رقابت کند ما به افتتاح پایدار نیاز داریم جوانان ما نمی توانندوارد یک بنگاه اقتصادی شده و دوسال بعد پس از تعطیل شدن باز وارد خیل بیکاران شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در سال پیشرفت شرکت های دانش بنیان ادامه داد: اکنون ۳ هزار شرکت دانش بنیان مورد اعتماد ما بوده صدور مجوز گرفته و شروع به کار کردند و در سال گذشته توانسته اند ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدداشته باشند این امر نشان از اهمیت فناوری و اینترنت است .

ایجاد ۱۰۰ هزار شغل از طریق اینترنت

او خطاب به کسانی که با اینترنت و شبکه های اجتماعی ارتباط و میانه خوبی ندارند گفت: بدانید تاکنون ۱۰۰ هزار شغل از طریق اینترنت به وجود آمده و روستاییان توانسته اند از طریق شبکه اجتماعی گردشگر جذب کرده و صنایع دستی خود را صادر کند در این دولت ۲۷ هزار روستا به اینترنت مجهز شده است .

روحانی با اشاره به مشکلات موجود در روستاها افزود: کارهای بزرگی باید برای روستاها انجام شود با این حال هیچ روستای ۱۰ خانواری وجود ندارد مگر آنکه برق داشته و برای ابرسانی آن تلاش شده باشد. اکثر روستاها از نعمت گاز بهره مندند تاکنون ۹ هزار و تا پایان دولت ۱۰ هزار روستا از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

او شرایط اشتغال را فناوری ، مدیریت و بازار دانست و تصریح کرد: در سال ۹۴ محصولات در انبار مانده بود و مردم قدرت خرید نداشتند باید قدرت خرید مردم را افزود وبازار صادرات در دنیا را بهبود بخشید برای بهبود صادرات باید با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم .

او ادامه داد: ۴ سال پیش من قول نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان رادادم برای افزایش اشتغال نیاز به برنامه داریم از سال گذشته برنامه های خوبی در این زمینه به اجرا درآمده از بهمن ۹۵ در شورای اشتغال طرحی به اسم کاروزی تصویب شد که اکنون در دو استان به صورت نمونه در حال انجام است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در این طرح، جوانان ما برای کارآموزی و کارورزی دعوت می‌شوند و جوانان از ۴ تا ۶ ماه آموزش داده می‌شوند و همزمان در بنگاه‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند و اگر این بنگاه‌ها از کار آن افراد پسند کنند، آن افراد را جذب خواهند کرد. تجربه ما در این دو استان نشان می‌دهد که هفتاد درصد افراد جذب بنگاه‌ها شده‌اند.

روحانی با بیان اینکه طرح کارورزی اولین اقدام دولت دوازدهم خواهد بود، اظهار داشت: برای آیین‌نامه این طرح، برنامه‌ریزی کردیم و اولین اقدام مهمی است که مردم در دولت دوازدهم شاهدش خواهند بود. مردم باید بدانند نیازمند سرمایه‌ و جذب آن هستیم.

او با بیان اینکه به درآمد کشور در سایه برجام از امسال از نفت و سایر محصولات وابسته به نفت که در حال صادراتش هستیم ۲۰ میلیارد دلار افزوده می‌شود، تصریح کرد: تصمیم‌گیری برای اشتغال سرمایه‌ می‌خواهد. از این ۲۰ میلیارد،  سالی ۱۵ میلیارد دلار را به صندوق توسعه ملی خواهیم ریخت و این یعنی در چهار سال دولت دوازدهم، ۶۰ میلیارد به صندوق توسعه ملی ریخت می‌شود. این پول باید اهرمی برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها و دولت می‌شود و در این صورت سرمایه‌گذاری صورت می‌‌گیرد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه می‌توان ۱۴۰ میلیارد دلار به کشور وارد کرد و این سرمایه موجب اشتغال می‌شود، خاطرنشان کرد: برای اشتغال در دو زمینه باید بیشتر کار کرد. نخست، افزایش صادرات غیرنفتی است که در این مسئله در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است. تصمیم ما این است که در دولت بعدی صادرات غیرنفتی را به دو برابر افزایش دهیم. امروز این صادرات حدود ۵۰ میلیارد دلار است. من در سفر اخیرم به آسیای دور دیدم کشورهایی مانند ویتنام، اندونزی و مالزی صادرات‌شان حدود ۲۰۰ میلیارد و واردات‌شان ۲۰۰ است. چرا کشور ما این گونه نباشد. این توان در کشور وجود دارد.

اگر مخالفان دولت بجای پاشیدن بذر یاس، کمک می‌کردند وضعیت بهتر می‌شد

روحانی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد توسعه لازم بود دولت فضا را آماده کرده و مردم را امیدوار بکند، ابراز داشت: اگر همه کمک می‌کردند و آنهایی که مخالف دولت هستند، به خاطر کشور و مردم کمک می‌کردند و بذر یاس در میان مردم نمی‌پاشیدند، شاید وضعیت بهتر از اکنون بود.

او ادامه داد: مگر می‌شود مردم به دولت منتخب خود امید نداشته باشند ولی به نظام امیدوار باشند؟ اگر مردم را از دولت منتخب‌شان مایوس می‌کنیم معنایش این است که آنها را از نظام مایوس می‌کنیم. مگر می‌شود همه چیز را بست و جوانان دارای نشاط باشند؟ مگر می‌شود زیرساخت‌های اینترنتی را تقویت نکرد؟ علیرغم فشارهایی که به این دولت وارد بود، دولت زیرساخت‌ها را فراهم کردیم و فیبر نوری را به اقصی نقاط کشور رساند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مگر می‌شود به فکر تولید بود در حالی که فضا برای اقتصاد، رقابتی نشده باشد؟ نباید کارآفرینان را نامید کرد و افراد را از سرمایه‌گذاری بترسانیم. نمی‌شود یک بنگاه اقتصادی پشتوانه سیاسی و امنیتی داشته باشد و دیگران را دعوت کنیم در اقتصاد حضور داشته باشند. رقابت باید سالم باشد. دستگاه‌های سیاسی و امنیتی در نقاط مرزی کار کنند و مراکز را برای حضور مردم و جوانان باز بگذارند.

روحانی با بیان اینکه مگر می‌شود بر مردم سخت‌گیری کرد و کشور از نظر اشتغال و تولید از همه کشورها برتر باشد، عنوان کرد: خوشحالم امروز درباره تورم کمتر بحث می‌شود و ملت امیدوار به آینده است و به همین خاطر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه خوشحالم امروز جریان‌های سیاسی ما امروز کاملا آگاه شده‌اند که عده‌ای نباید از مقدسات کشور، دفاع مقدس و دین از حزب و دینشان و گروه استفاده کند، بیان کرد: دین فرای احزاب است. انقلاب فرای احزاب است. رهبری فرای احزاب است. چگونه می‌توان اشتغال ایجاد کرد؟ برای حزب و جناح خودمان شغل ایجاد کنیم یا اشتغال گسترده؟ فقط برای مردها شغل ایجاد کرد یا برای خانم‌ها نیز؟ فقط شهری‌‌ها یا روستایی نیز باشند؟

صنعت گردشگری را باید توسعه داد

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما در پی اشتغال گسترده در کشور هستیم، یادآور شد: برای اشتغال گسترده باید صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم. برای این مسئله باید صنعت توریسم را توسعه داد. باید سالانه یک میلیون نفر بر حجم گردشگری کشور افزوده شود که این مسئله در دولت یازدهم ۱۲ درصد رشد کرده است. اگر گردشگران خارجی را جذب کنیم، مشاهده می‌کنید چقدر برای مردم شغل ایجاد شده و به اشتغال افزوده می‌شود.

۱۶۰ لوکومتیو خریداری کردیم

روحانی ادامه داد: ما زیربنای گردشگری را فراهم کردیم. هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره ساخته شده است. راه آهن را نوسازی کردیم. باید ناوگان حمل و نقل ما نوسازی می‌شد. ما قطارها را نوسازی کردیم و به همین خاطر، ۱۶۰ لوکومتیو خریداری کردیم.

رشد سه برابری دریافتی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

او با بیان اینکه اشتغال در سایه گردشگری به وجود می‌آید، گفت: در زمینه تولید و اشتغال، قدم‌های خوبی برداشتیم. امروز باید فعالیت خود را ادامه دهیم تا فقر در جامعه کاسته شود و قدرت خرید خانواده‌ها را افزایش دهیم و آنها معیشت بهتری داشته باشند. به همین خاطر تلاش کردیم حقوق‌شان را افزایش دهیم. ما در آغاز سال ۹۶ دریافتی خانواده‌هایی که مشمول بهزیستی و کمیته امداد بودند، نسبت به سال ۹۲ سه برابر رشد داشته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز حقوق کارمندان بیش از دو برابر افزایش یافته است. حقوق بازنشستگان رشد داشته است و کمترین دریافتی آنها به بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رشد پیدا کرده است. قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهیم و این مسیر ادامه می‌یابد.

روحانی با بیان اینکه در کنار اقتصاد ما باید در جامعه آرامش لازم را ایجاد کنیم، اظهار داشت: مردم باید احساس کنند که به امنیت کامل می‌رساند و آرامش کاملی در جامعه وجود دارد. اگر بخواهیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم باید دغدغه‌های داخلی را کم کرده و فاصله‌ها را کاهش دهیم و همه اقوام و مذاهب احساس آسودگی کنند و بدانند کشور به همه آنها تعلق دارد.

دانشگاه‌ها امن اما نباید امنیتی باشد

او با یادآوری فضای دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر تصریح کرد: باید دانشگاه‌ها امن باشند ولی فضای آن امنیتی نباشند. خوشحالم امروز برای ۱۶ آذر کسی بحث نمی‌کند که اجتماع و جلسه و تظاهراتی وجود دارد. همه می‌دانند که در دانشگاه‌ها در ۱۶ آذر، اجتماع وجود دارد. امروز همه تفکرات، مطلب خود را بیان می‌کنند.

نقد دولت و رییس‌جمهور آزاد است

رئیس جمهور با بیان اینکه آزادی برای رشد ملت ما و برای رشد جامعه لازم است، خاطرنشان کرد: مردم باید احساس آزادی را در همه زمینه‌ها کنند. امروز مردم احساس می‌کنند در شرایط آرامتری زندگی می‌کنند. امروز نقد دولت و رئیس جمهور آزاد است و حتی عده‌ای فکر می‌کنند به این خاطر جایزه هم می‌گیرند.

روحانی با بیان اینکه مردم احساس نمی‌کنند به دلیل انتقاد از مسئولان و بیان مشکلات جامعه فردا احضار یا دستگیر می‌شوند، ابراز داشت: من به وزارت کشور و اطلاعات از روز اول برای آزادی مردم دستور دادم. در شرایطی که فردی جرم داشته باشد با او باید برخورد کرد. کسی حق دخالت در زندگی شخصی افراد را ندارد. پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی در صد روز اول را تدوین کردیم و آن را در اختیار مردم قرار دادیم و سال قبل، این پیش‌نویس نهایی شد و به همه دستگاه‌های اجرایی آن را ابلاغ کردم و لایحه‌ای را برای نهاد ملی حقوق شهروندی تدوین خواهیم کرد تا مردم از حقوق خود مطلع و احساس کنند که دارای کرامت و عزت هستند.

ایرانیان امروز احساس عزت بیشتری می‌کنند

او با بیان اینکه عزت ملی مهمترین مسئله است، عنوان کرد: ایرانیان داخل و خارج از کشور، امروز احساس عزت بیشتری می‌کنند. آنهایی که علیه ایران سخن می‌گفتند و اسلام‌هراسی، ایرانی‌هراسی و ایران‌هراسی را راه انداختند، زبان‌شان کند و حربه‌شان غیرکارامد شده است چون همه می‌دانند که ایران پرچمدار مبارزه با خشونت و تروریسم است. این ایران بود که در سازمان ملل قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را به تصویب رساند و این پرچم را بر دوش گرفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: هیات‌های خارجی و سران کشورها به ایران سفر کرده‌اند، برخی برای اولین بار و برخی پس از ۱۵ سال به ایران آمده‌اند. سرمایه‌گذاری‌هایی در کشور شروع شده است. البته به قول مقام معظم رهبری، امیدمان به خداست. ما امیدوار به لطف و رحمت خداوندیم و امیدمان به دستان ایرانیان و جوانان ماست.

روحانی یادآور شد: به دنیا ثابت کردیم که قدرت جذب سرمایه خارجی را داریم و با خارجی‌ها در ایران باهم تولید کنیم و ۳۰ درصد را از محصولات تولیدی به خارج صادر کنیم. امروز ۳۰ درصد خودروهای تولید شده با سرمایه‌گذاری خارجی به خارج از کشور صادر می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه شهرها و استا‌ن‌های مرزی باید به استان‌های صادراتی تبدیل شوند، بیان کرد: اگر می‌خواهیم با قاچاق کالا مبازره کنیم – که باید با آن مبارزه کنیم – باید استان‌ها و شهرهای مرزی ما به استان‌های صادراتی تبدیل شوند. در ابتدای این دولت قاچاق کالا ۲۵ میلیارد تومان بود ولی این مقدار امروز به ۱۲.۵ میلیارد یعنی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه از مردم، فرهنگیان، دانشگاهیان، بانوان، جوانان، روستاییان و شهری‌ها می‌خواهیم همه دست به دست بدهیم و به آینده‌مان امیدوار باشیم، گفت: در سه سال و نیم گذشته ثابت کردیم که مشکلات هر چقدر هم بزرگ باشند، می‌توان آن را حل کرد. ادعا نمی‌کنیم همه مسائل حل شده ولی کاسته شده است و امیدواریم آن مشکلات ریشه‌کن شود.

روحانی با بیان اینکه باید امیدمان را افزایش دهیم، اظهار داشت: مهمترین سرمایه ما سرمایه‌ اجتماعی است. دولت به مردم اعتماد دارد و ان‌شاالله مردم هم به دولت اعتماد داشته باشند. این اعتماد آینده کشور را می‌سازد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *