رضا مهدوی: ادعای کمک ده‌ها میلیارد‌ تومانی قالیباف به خانه‌موسیقی عجیب است/خانه موسیقی پاسخ دهد

 

مناظره نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت فرهنگ درحالی شب گذشته برگزار شد که در حوزه موسیقی هیچ چشم‌اندازی برای برون‌رفت اهالی موسیقی از بن‌بست‌ها و مشکلاتشان بیان نشد.

رضا مهدوی (موزیسین و مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب که در دومین مناظره انتخاباتی هیچ چشم‌اندازی برای برون‌رفت اهالی موسیقی از مشکلات موجود ارایه نشد، گفت: نامزدهای انتخاباتی در هر دوره می‌آیند و بر موضوعات مختلف و به‌خصوص هنر و ویژه‌تر موسیقی را که حساسیت دارد؛ انگشت می‌گذارند و تا حدی که خط قرمزها را رعایت کرده و مجاز باشند، با اشاره کوچکی، از آن عبور می‌کنند.

مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه افزود: ما در این مناظره دیدیم که سه نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اصلا درمورد موسیقی صحبتی نکردند و سه نفر دیگر (حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف) هم که در این‌باره سخن گفتند نتوانستند دفاع جانانه‌ای از حقانیت و مظلومیت موسیقی و موسیقیدانان ایرانی انجام بدهند. البته صحبت آقای جهانگیری درباره موسیقی با اینکه بسیار کوتاه و در حد اشاره بود، بهتر از دیگر نامزدها بود؛ چراکه ایشان بحث قانون را پیش کشید که کاملا درست است. اگر قرار است قانونی در مملکت باشد اما این قانون توسط هر مقامی رعایت نشود که سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و اصطلاحا یک الگوی نادرست برای آیندگان به یادگار خواهد گذاشت.

وی درباره ادعای کمک ده‌ها میلیارد تومانی شهرداری به خانه موسیقی نیز گفت: اینکه شهرداری ادعا می‌کند ده‌ها میلیارد تومان برای موسیقی خرج کرده به نظرم باید از همین امروز خانه موسیقی بیاید و بگوید که این حرف تا چه حد واقعیت دارد؟ و اگر اصل حرف درست است به هر حال بگوید چنین مبلغی صرف چه کارهایی شده است؟ این گفته آقای قالیباف برای ما که همواره می‌شنیدیم خانه موسیقی از بی پولی رنج می‌برد، بسیار جای تعجب دارد.

وی افزود: صحبت‌های نامزدها درباره موسیقی بسیار شبیه به "سند چشم‌انداز موسیقی" است که قرار است به تصویب برسد. به‌طور کلی هنر و فرهنگ جزو "اسناد پایین دستی" محسوب می‌شوند و حتی دست سوم هستند؛ دلیلش هم اینکه موضوع مهمی مانند موسیقی برای اولین بار قرار است برایش سند نوشته شود و این کار را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده‌اند که مصوباتش ضمانت اجرایی ندارد.

مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از انقلاب تشکیل شد و به حق هم بود اما به مصوباتش حتی دانشگاه‌ها و رواسای دانشگاه‌ها هم اقبالی نشان نمی‌دهند. همین که سند بالادستی موسیقی را به نهادی داده‌اند که پایین‌دستی برخورد می‌کند و ضمانت اجرایی ندارد، نشان می‌دهد که می‌خواهند صرفا بگویند ما این مسئله را می‌خواهیم حل کنیم.

رضا مهدوی گفت: من به عنوان یکی از افراد جامعه موسیقی ایران به تصویب این سند خوش‌بین نیستم و حتی اگر این سند تصویب هم بشود تاثیر جدی نخواهد داشت؛ چراکه قانون‌گذار ما قوه مقننه است. همانطور که قبلا گفتم باید پارلمان یا همان مجلس شورای اسلامی باید در مورد موسیقی قانون بگذارد. اگر لایحه موسیقی از طرف دولت به مجلس برود و در آنجا تصویب شود، آن موقع ضمانت اجرایی پیدا می‌کند. قانونی را که قوه مقننه تصویب می‌کند ضمانت اجرایی هم خواهد داشت. افرادی که در کمیسیون هنر شورای انقلاب فرهنگی حضور دارند آدم‌های ذی‌نفوذ و قدرتمندی نیستند که سندی را تصویب کنند تا آن حتما به اجرا درآید.

این نوازنده سنتور گفت: نامزدها باید به بخش خصوصی اعتماد کنند و تصدی‌گری را از وزارت ارشاد بگیرند و بگذارند موسیقیدانان کار خودشان را انجام بدهند. چون جامعه موسیقی ما فرهیخته و دانشمند هستند و خودشان به نوعی در کارشان مجتهد محسوب می‌شوند. دولت‌ها از موسیقی به عنوان یک ابزار در راستای اهداف انتخاباتی خودشان استفاده می‌کنند و این خوشایند نیست. ما هیچ وقت ندیدیم ارزش معنوی و حرمتی که موسیقی دارد برایش لحاظ شود؛ متاسفانه تنها از موسیقی بهره‌برداری تبلیغاتی می‌شود.

وی افزود: امیدوارم دولت دوزادهم در انتخاب مدیران هنری‌اش دقت بیشتری به خرج بدهد و از خرد جمعی بیشتری بهرمند شود چراکه انتخاب ناشایست و نادرست برخی مدیران هنری باعث لطماتی شده که اصلا انتظار نمی‌رفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *