موج امید با روحانی از همدان و کرمانشاه گذشت چند درصدید که ‌فکر می‌کنید قیم مردم‌ هستید

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری که عصر دیروز در ورزشگاه پنج‌هزارنفری امام خمینی کرمانشاه در جمع حامیانش سخن می‌گفت، با تصریح اینکه یک عده از پیشرفت ایران و آزادی جوانان نگران هستند، خطاب به رقبای انتخاباتی‌خود گفت: «چرا حرف‌های دلتان را به جوانان نمی‌گویید و چرا حرف‌هایی را که در جلسه خصوصی می‌گویید، بلند نمی‌گویید که جوانان فرصت نیستند؛ تهدیدند. می‌خواهید ایران در حصر و محاصره باقی بماند و ارتباط جوان ایرانی با دنیا قطع شود. روحانی در این چهار سال در مقابل شما ایستاد و من با کمک شما (مردم) آماده‌ام چهار سال دیگر هم بایستم».به گزارش «ایسنا» او افزود: «آنها از اینکه مردم ایران می‌توانند با مردم دنیا در ارتباط باشند، نگران هستند. گفتند ما با خانواده شهدا و ایثارگران هستیم؛ ولی من می‌پرسم در هشت سال قبل مطالبات خانواده‌های شهدا و ایثارگران را دادید؟ مردم بدانید که همه مطالبات خانواده‌های شهدا و ایثارگران در دولت یازدهم پرداخت شد».روحانی گفت: «ما اهل شعار نیستیم؛ بلکه اهل عمل هستیم. مردم بدانید قدرت دفاعی در دولت یازدهم افزایش یافته است. ما با سلاح مخالف نیستیم؛ ولی بدانید با کسانی که می‌خواهند دل مردم ایران و مردم منطقه را بهراسانند، مخالفیم. قدرت ایران برای آن است که با تجاوز مقابله کنیم. ما در برابر هر نوع متجاوزی می‌ایستیم و مقاومت می‌کنیم؛ ولی اجازه نمی‌دهیم بداخلاقی‌های شما ادامه پیدا کند. دوران خشونت پایان یافته است. شما می‌خواهید آزادی را از مردم بگیرید و مردم در مقابل شما می‌ایستند».او با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم گفت: «آنهایی که شعار می‌دادند که از محرومان حمایت می‌کنند، گندم کشاورزان را به چه قیمتی می‌خریدند؟ آنها که مدعی حمایت از کشاورزان هستند، گندم را بیش از قیمت جهانی خریداری می‌کردند یا گندم را از خارج وارد می‌کردند؟ امروز که گندم را کیلویی هزارو ٣٠٠ تومان خریداری می‌کنیم، برخی نگران هستند».روحانی افزود: «می‌پرسم آن روز که برای انتقال پول‌مان از صراف استفاده می‌شد و در بانک‌های‌مان بسته شده بود، برای ایران عزت داشت و بهتر بود یا امروز که در تعامل با جهان باز شده است. شما می‌خواهید ملت ایران را در فشار و انزوا قرار دهید. ملت ایران اجازه نمی‌دهد راه هشت سال گذشته را به ایران باز‌گردانید».
شما چند درصد مردم هستید که احساس می‌کنید قیّم مردم هستید
رئیس‌جمهوری ادامه داد: «می‌گویند ما می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم. من از شما می‌پرسم چهار سال دولت در دست ما بوده است؛ ولی شما در ٣٨‌سالی که وظیفه‌تان نظارت بود، جلوی فساد را گرفتید؟ مردم می‌خواهند بفهمند سه میلیارد‌و ٨٠٠ میلیون تومان ملت ایران کجا رفته است؟ آنهایی که پشت تریبون‌ها می‌روند و می‌خواهند به مردم گزارش دهند مردم سؤال‌شان از آنها این است که چه کسی اجازه داد این سه‌میلیارد‌و ٨٠٠ میلیون برود؟».او گفت: «چرا به مردم گزارش نمی‌دهید اموال ملت ایران را چه کسانی تاراج کردند؟ آنهایی که دو میلیارد پول ما را به حلقوم آمریکا ریختند، چرا این کار را کردند؟ در سال ٨۶ و ٨٧، ١٠ ماه فرصت بود این پول و اوراق از آمریکا به ایران بازگردد؛ ولی چرا این کار را نکردید؟».روحانی سپس با اشاره به مخالفانی که قصد برهم‌زدن آرامش مراسم‌های حامیان روحانی را داشته‌اند، گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم یک اقلیت با بلندگوهای بلند بخواهند اکثریت را منزوی کنند. شما چند درصد مردم هستید که احساس می‌کنید قیم مردم هستید؟! ما در ٢٩ اردیبهشت به این اقلیت پاسخ می‌دهیم. روحانی در چهار سال آینده اجازه نمی‌دهد بلندگوها در دست اقلیت‌ها باقی بماند. ما قانون اساسی را اجرا خواهیم کرد».
چرا قوه قضائیه درباره املاک نجومی اقدامی نکرد؟
او با بیان اینکه «ما اجازه نمی‌دهیم خون شهید بهشتی و شهدایمان پایمال شود» گفت: «بهشتی حامی مردم ایران بود. بهشتی نویسنده قانون اساسی بود. شما حاضرید قانون اساسی را اجرا کنید؟ یک بنده‌خدا نامه بازرسی کل کشور را راجع به املاک نجومی در سایتش منتشر کرد، همین، چرا گرفتید به انفرادی بردید؟ درباره حقوق نجومی خودمان مطرح کردیم و آن را به بیت‌المال بازگردانیدم؛ ولی املاک نجومی را چه کردید؟ چرا قوه قضائیه در‌این‌باره اقدامی نکرد؟ ما ٢٩ اردیبهشت برای عدالت و مبارزه با فساد می‌خواهیم رأی دهیم».روحانی افزود: «ما اجازه نمی‌دهیم مردم را قطعه‌قطعه کنید؛ چون ما ملت صددرصد هستیم. دولت یازدهم دولت صددرصدی بود و دولت دوازدهم هم دولت صددرصدی است. مردم به شما اجازه فریب را نمی‌دهند. می‌گویند پول پخش می‌کنند؛ ولی این پول را از کجا می‌آورید. از حقوق معلمان کم می‌کنید؟ از پول کشاورزان کم می‌کنید؟ یا جیب دیگری دارید؟ شما می‌خواهید تورم تک‌رقمی را به تورم ۴۵‌درصدی بازگردانید. این مردم تلاش کردند در سراسر ایران بنگاه‌های اقتصادی را آباد کنند. دوباره می‌خواهید بنگاه‌ها را ببندید؟».
او با تاکید بر ضرورت توجه به جایگاه زنان در جامعه گفت: «می‌خواهید زنان را به خانه بفرستید؟ ملت ایران و قانون اساسی این اجازه را به شما نمی‌دهد. ما امروز اعلام می‌کنیم ٢٩ اردیبهشت باز هم آزادی می‌خواهیم. ما از دروغ و فریب آنها که سال‌ها دیدیم خسته شده‌ایم».روحانی گفت: «ما از طریق گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اجرای اقتصاد مقاومتی ایران را آباد خواهیم کرد. مردم ایران می‌خواهند ممنوعیت‌ها تمام شود. بر چه مبنایی عکس بزرگان ایران را ممنوع می‌کنید؟ با چه قانونی؟ آن قانون را اعلام کنید. ادعا کردید شورای‌عالی امنیت ملی این کار را کرده است؛ ولی من به صراحت گفتم دروغ است، دروغ است».او تصریح کرد: «ما حرف‌مان را در صندوق آرا خواهیم زد. مردم در روز انتخابات به صندوق آرا نشاط و امید را بگویید، نگذارید تندروها و افراطی‌ها بازگردند. ملت ایران به افراطی‌ها اجازه بازگشت نمی‌دهند».
ما ملت صد در  صدی هستیم
رئیس‌جمهوری پیش از ظهر دیروز در همدان گفت: «ما در انتخابات آمده‌ایم تا به بداخلاقی پایان بدهیم و به خشونت‌ورزان و افراطیون بگوییم دوره شما تمام شده است. شما هشت سال در این کشور بودید و مردم دیدند که در این کشور چه کردید».به گزارش ایسنا، حسن روحانی عنوان کرد: «ما دنبال آزادی هستیم و حتی در سالن سخنرانی‌مان بداخلاق‌ها را راه می‌دهیم. اینجا روزی است که باید برای روزهای آینده تصمیم بگیریم. منطق شما ممنوع‌کردن است و چیز دیگری ندارید. منطق شما هوچی‌بازی است و چیز دیگری ندارید. جوانان غیور ما راه آزادی را انتخاب کرده‌اند، شما در این چهار سال در همه جلسات آمدید تا همه شبکه‌های اجتماعی را ببندید. شما در مسیر پیشرفت و آزادی جوانان ما نخواهید بود».او افزود: «من از شما سؤال می‌کنم چه شده که برای عده‌ای از کاسبان تحریم غصه ایجاد شده است؟ هرچقدر ناراحت و غصه‌دار باشید، بدانید که این مردم در روز انتخابات پاسخ شما را خواهند داد».روحانی با بیان اینکه ملت ما در انتخابات خرداد ٩٢ اعلام کرد خشونت را قبول ندارد، عنوان کرد: «ملت ما خرداد ٩٢ اعلام کرد راه حصر و انزوای ایران را نمی‌پذیرد. ملت ایران یک بار دیگر هم اعلام کرد مسیرش مسیر آزادی است و آن اسفند ٩۴ بود، اردیبهشت ٩۶ هم یک بار دیگر مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی را که در ٣٨ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند، قبول ندارند.».رئیس‌جمهوری ادامه داد: «من به همه دوستان و همه آنهایی که این روزها از پول بیت‌المال و پولی که به‌‌خاطر امنیت به آنها داده شده است، به روستاها و شهرها می‌روند تا مردم را ناامید کنند می‌پرسم چه چیزی موجب هراس شما شده است؟».روحانی گفت: «آن روزی که ٧۵٠ میلیارد پول نفت در دست‌تان بود، برای مردم ایران چه کردید؟ چه شده که سخنگوی یک نهاد در این دو، سه هفته سیاه‌نمایی دولت را یاد گرفته است؟ اجازه نمی‌دهم خانه‌ای که باید خانه عدالت باشد، به خانه اتهام و دروغ تبدیل شود. البته شما نمی‌خواهید روحانی این مسیر را ادامه دهد، ما نمی‌گذاریم درصد درست کنید، ما ملت صد درصدی هستیم. ملت ایران با حقوق شهروندی واحد راهمان را ادامه می‌دهیم».
تنها به پای صندوق رأی نروید
او گفت: «پای صندوق رأی بروید؛ اما تنها نروید، هر نفر همراه ١١ نفر دیگر پای صندوق برود؛ یعنی ١٢‌نفره به پای صندوق آرا بروید. ما برای پیشرفت و اشتغال زنان به پای صندوق رأی خواهیم رفت. آنها در هشت سال ٨۶٠ هزار خانم را بی‌کار کردند؛ اما در دولت یازدهم ٧۵٠ هزار بانو سر کار رفتند. اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده‌روهای ما هم دیوار خواهد بود. شما آنها را نمی‌شناسید من آنها را می‌شناسم، آنها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند در تهران و در پیاده‌رو دیوار بکشند؛ آنها می‌خواستند پیاده‌روی زنانه و مردانه ایجاد کنند، همان‌طور که در محل کارشان بخش‌نامه تفکیک جنسیتی را ایجاد کردند».روحانی افزود: «ما باید برای اشتغال جوانان قدم برداریم؛ اما نه با حرف. آن کسی می‌تواند برای اشتغال حرف بزند که در سال ٩۵، ۶۵٠ هزار اشتغال ایجاد کرد. دولت در بهمن ٩۵ طرح کارورزی و اشتغال آنها را تصویب کرده است؛ ولی عده‌ای همان طرح را به‌صورت ناقص به مردم وعده می‌دهند».
با چه قانونی عزیزان ما را خانه‌نشین می‌کنید؟
رئیس دولت یازدهم گفت: «من از شما می‌پرسم آیا می‌خواهیم مظلومیت‌ها در این کشور ادامه یابد؟ آیا می‌خواهیم باز چهره‌هایی که مرحوم هاشمی را مخدوش کردند به کارشان ادامه دهند؟ آیا می‌خواهیم جامعه ما از بیانات خاتمی عزیز استفاده نکند. چرا عزیزان و چهره‌های عزیز ما و آنهایی را که به ملت خدمت کردند و گفت‌وگوی میان ملت‌ها را به ارمغان آوردند و چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دادند، خانه‌نشین می‌کنید؟ با چه قانونی؟».روحانی ادامه داد: «ما ٢٩ اردیبهشت پای صندوق می‌رویم تا بزرگان‌مان را به جامعه برگردانیم. ما ٢٩ اردیببهشت پای صندوق می‌رویم تا شرایط امنیتی به دانشگاه بازنگردد. ما نمی‌خواهیم ١۶ آذر سخنرانی در دانشگاه ممنوع باشد».او افزود: «ما نمی‌خواهیم بازار صادرات کشورمان را به دیگران بسپاریم، نفت صادراتی شما را چه کسانی گرفته بودند؟ آیا در‌اختیار‌گذاشتن بازار صادراتی ملت ایران به دیگران افتخار دارد؟ شما به کشورهای همسایه خیلی کمک کردید. آنها دل‌شان می‌خواهد شما مجددا برگردید، چون کشتی‌رانی ما تحریم بود، برای هر کانتینر باید ٧٠٠ دلار اضافه‌تر می‌دادیم. با اجازه چه کسی شعار دادید. از یک تکه تاریخی سخنرانی کردید؛ ولی از همان تکه تاریخی سه بار علیه فلسطین در سازمان ملل قطع‌نامه گرفتید».روحانی گفت: «ما عزت را در عمل و نه در شعار می‌خواهیم. مردم عزیز ٢٩ اردیبهشت بداخلاق‌ها را مأیوس کنید و آزادی بیشتر ملت ایران را رقم بزنید. دانشگاه‌ها را آزادتر کنیم و دروغ را در این کشور ریشه‌کن کنیم و اخلاق را به این کشور برگردانیم».

————————————–

حاشیه‌های سخنرانی روحانی در کرمانشاه

 ١۵ نفری در گیت اول بازرسی بانوان در ورودی محوطه ورزشگاه مشغول به کارند، می‌گویند علاوه بر آنکه کیف‌ها را نمی‌شود داخل برد، همراه داشتن شال و دستبند بنفش و کاغذها و بنرهایی که رویشان شعار نوشته شده هم ممنوع است. فقط پوسترهای تبلیغاتی‌ای که در سالن توزیع می‌شود مجاز است. محافظت مجموعه ورزشی امام خمینی، برای سخنرانی تبلیغاتی حسن روحانی را مجموعه‌ای غیر از نهاد ریاست‌جمهوری بر عهده دارد. به گیت دوم و ورودی سالن اصلی که می‌رسی، بازهم ١۵ نفر دیگر که مبادا در گیت اول شالی یا روبانی از قلم افتاده باشد. آنچه وظیفه آنها و به قول خودشان «دستور» بوده، انجام داده‌اند. بالاخره می‌شود داخل شد؛ با وجود این، داخل که می‌شوی، سالن یکسره بنفش است. به‌نظر می‌رسد آنها که زودتر توفیق داشته‌اند داخل بروند، بیشتر هم توفیق همراه بردن اقلام تبلیغاتی بنفش را داشته‌اند. از ساعت ۱۵، یعنی دو ساعت پیش از وعده‌ موعود رئیس‌جمهور با مردم، تقریبا نیمی از سالن پر شده است. خانمی با دستبندهای بنفش می‌گوید: «همین دستنبدها را هم در لباسم قایم کردم و آوردم؛ نمی‌گذاشتند حتی یک روبان بنفش هم با خودم بیاورم». علاوه بر بنفش‌ها؛ سبزها یکسره ممنوع است. با‌این‌همه، داخل سالن پوسترهای تبلیغاتی سال‌های پیش را می‌شود دید؛ از چروک‌بودن و خیس‌شدنش معلوم می‌شود در و آن هوای نیمه‌گرم زیر لباس پنهان شده است…چهره‌ها را می‌شود دید و نام‌ها را با صدای بلند و هماهنگ سالن می‌شود شنید. سخنرانی شروع شده، جماعت یک‌صدا شعار می‌دهند. اما به نظر می‌رسد میانه‌ سالن عده اندکی به ‌قصد آشوب آمده‌اند. هم کم بودند و هم صدایشان نارسا؛ عده‌ کمی از پیش سازماندهی شده آمده‌ بودند تا با شعارهای ضد‌دولت و دروغ‌گو خطاب کردن روحانی، صدای این شش ‌هزار نفر بنفش‌پوش را قطع کنند. شعارهایشان را دادند، مردم نیز پاسخ دادند. رئیس‌جمهور هم در جوابشان گفت: «مردم می‌خواهند محدودیت‌ها تمام شود، بر چه مبنایی عکس بزرگان نظام را ممنوع می‌کنید؟ بر اساس کدام قانون و مصوبه؟ ادعا کردید شورای امنیت ملی این کار را کرده، من به‌صراحت گفتم دروغ است …» جمعیت یک‌صدا پاسخ دادند: «دروغ است دروغ است». معلوم نیست این جماعت اندک با آن‌همه بازرسی‌های پی‌درپی؛ بنر ضد روحانی را چگونه آورده‌اند. وقتی می‌بینند مجالی نیست خود به سوی خروجی سالن می‌روند. به هم سرسلامتی می‌دهند و به نشانه پیروزی دست‌هایشان را دوبه‌دو به‌هم می‌کوبند، گویی پاسخ رسای رئیس‌جمهوری را نشنیده‌اند: «نگذاریم بداخلاق‌ها بر کشور مسلط شوند. نگذاریم افراطی‌ها بر کشور مسلط شوند. جوانان ما اجازه این کار را به یک اقلیت نخواهند داد». بسیار بیش از شش هزار نفر در سالن حضور دارند؛ حالا افراطی‌ها هم رفته‌اند. اما بسیارانی از مشتاقان روحانی پشت در مانده‌اند و نمی‌توانند داخل شوند. ناگهان در باز می‌شود؛ یکی از مسئولان حفاظت سالن که از سوی ستاد روحانی آمده با فریاد می‌گوید: «چرا در باز کرده‌اید تا جمعیت له شود؟»
با عصبانیت و استیصال رو به جمعیت می‌گوید: «مأموران با ما لج کرده و می‌گوید همه را می‌فرستیم داخل هرچه می‌خواهد بشود، بشود. به ما چه اگر زیر دست‌وپا بمانند». در گشوده می‌شود و عده زیادی هجوم می‌آورند؛ رئیس‌جمهور در حال سخنرانی است، مسلط است و سخنانش را قطع نمی‌کند. جماعت حاضر می‌کوشند تا سالن را تعدیل کنند؛ عده‌ای به اختیار خود از سالن خارج می‌شوند تا راه را برای آن منتظران باز کنند. سالن آرام‌تر می‌شود. حالا روحانی جان کلامش را می‌گوید: «دوران خشونت‌طلبان پایان یافته است؛ این مردم ما در برابر شما می‌ایستند». درود بر مردم پرشور می‌فرستد و می‌رود، با تشویق جمعیت یک‌بار در آستانه رفتن باز می‌گردد، لبخند می‌زند دست تکان می‌دهد و دوباره «به راهش ادامه می‌دهد»…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *