جهانگیری در برنامه گفت وگوی ویژه خبری: می‌خواهند دل مردم را خالی کنند

 
 

«اسحاق جهانگیری»، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که روز گذشته به مردم توصیه کرده بود حتما برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری را ببینند، چون حرف‌های مهمی دارد، برخلاف انتظار حرفی از انصراف و کناره‌گیری به نفع روحانی نزد. به مردم اطمینان داد بعد از این انتخابات با اجماع و همدلی با هم کار  می‌کنیم و مشکلات را از پیش‌ِروی مردم برمی‌داریم. از طرفی چند بار از شعارها و وعده‌های رقبای دولت انتقاد کرد و از مردم خواست فریب شعارهای دروغین را نخورند. اگرچه برنامه دیشب کاملا اقتصادی بود؛ اما جهانگیری گریزی هم به فرصت‌طلبی مخالفان دولت روحانی از طرح مسئله سند ٢٠٣٠ یونسکو زد و تأکید کرد دولت هیچ اقدامی که خلاف مسائل ارزشی باشد انجام نمی‌دهد. با تأکید گفت هرجای این بیانیه مغایر با مقررات و ارزش‌ها و حتی برنامه‌های توسعه‌ای باشد، انجام نخواهد شد.  بخش عمده گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته اقتصادی بود. مجری برنامه از ضرورت ایجاد شغل پایدار شروع کرد و جهانگیر در پاسخ به وعده‌های مختلف دیگر نامزدها در زمینه ایجاد شغل پرداخت. او گفت با وجود این وعده‌ووعیدها برنامه عملیاتی‌ای در این خصوص ندیده است.جهانگیری افزود: «از دولت گذشته انباشت بی‌کاری داریم و خالص شغل ایجاد‌شده بسیار کم است. یک مجموعه متقاضی شغل نیز هر روز اضافه می‌شود. در دو سال اخیر در دولت یازدهم ۶٨٠ تا ٧٠٠ هزار شغل ایجاد شده؛ اما نسبت به تعداد بی‌کاران کسری داریم. در برنامه ششم تأکید شده که باید سالی ٩۵٠ هزار شغل ایجاد کنیم. این مستلزم سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر است. برنامه کاملی برای دولت دوازدهم تهیه کرده‌ایم. اگر هدف همان ٩۵٠ هزار شغل باشد باید اول الزامات آن را رعایت کنیم. مقام معظم رهبری نیز در ابتدای سال به این الزامات از جمله امنیت سرمایه‌گذاری اشاره کردند».او حمایت از تولید را از جمله اولویت‌های ایجاد شغل و مبارزه با قاچاق را بسیار مهم و ایجاد زمینه مناسب برای صادرات را وظیفه یک دیپلماسی فعال دانست. او گفت: «وصول منابع خارجی نیازمند تعامل با دنیاست و نمی‌شود با شعارهایی که روابط با خارج را به هم می‌زند، شغل ایجاد کرد».
برنامه برای خانه‌اولی‌ها
مسکن دومین محور گفت‌وگوی ویژه خبری بود و جهانگیری با تأکید بر اینکه «مهم‌ترین مشکل ما در این بخش تولید مسکن نیست»، گفت: «براساس گزارش‌هایی که در دو هفته اخیر به دولت ارائه شده است، بیش از ۶٠٠ هزار خانه با ارزش ٢۵٠ میلیارد دلار خالی مانده و  قیمت مسکن تقریبا ١٠ برابر شده است».او تأمین مسکن برای خانه‌اولی‌ها را نخستین اولویت دولت آینده خواند و گفت: «صندوق سپرده‌گذاری بانک مسکن در این حوزه فعالیت خواهد کرد تا خانه‌اولی‌ها مسکن مورد نیازشان را تهیه کنند». او در ادامه به تشریح برنامه دولت بعدی در ارتباط با بافت‌های فرسوده و ایجاد مسکن در حاشیه شهرهای بزرگ پرداخت و گفت پیش‌بینی شده سالی ٢۵ هزار مسکن در بخش فرسوده تأمین شود. همچنین سالی ٢٠٠ هزار واحد مسکونی روستایی پیش‌بینی شده است.جهانگیری به همکاری دولت با نهادهایی مثل کمیته امداد، بهزیستی و خیرین نیز در جهت تأمین مسکن کسانی که حتی قادر به استفاده از وام نیستند اشاره کرد و گفت: «افرادی که دو معلول در خانه دارند از سال گذشته یک خانه گرفته‌اند. امیدواریم از سال بعد افرادی که یک معلول دارند هم خانه‌دار شوند».
رکود تورمی را کنترل کردیم
معاون‌اول دولت تدبیر و امید حجم نقدینگی را از یک سو اهرمی برای توسعه کشور و از سوی دیگر یک تهدید دانست.به گفته او، نقدینگی همواره می‌تواند کمک‌کننده برای توسعه کشور باشد و در‌عین‌حال اگر خوب مدیریت نشود یک تهدید جدی خواهد بود.جهانگیری افزود: «یکی از بهترین نقاطی که می‌تواند نقدینگی را جذب کند، بازار سرمایه است. حتما یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم حمایت جدی از بازار سرمایه است. اگر صاحبان نقدینگی به سیاست‌گذاران اعتماد خود را از دست بدهند، نقدینگی مثل یک بهمن هر چندوقت به سمت یکی از کالاها می‌رود. فراموش نکرده‌ایم که در سال ٩٠ یا ٩١ در مدت کوتاهی قیمت ارز سه‌برابر شد».او درباره رکود تورمی نیز توضیح داد: «اقتصاد ایران در۴٠ سال اخیر در مقاطعی با تورم بالای ۴٠ درصد مواجه شده است. در دورانی که تورم داشته، رشد اقتصادی مثبت نیز بوده است. در مواقعی نیز رشد اقتصادی منفی و تورم منفی بوده است. در دورانی که رشد اقتصادی منفی اما تورم مثبت است، رکود تورمی داریم. این در سال‌های ٩٠ و ٩١ اتفاق افتاد. دولت در ۵٠ سال پیش از آن با چنین شرایطی مواجه نشده، اما با سیاست‌گذاری‌های خوبی که شد به سمت رونق رفتیم».
ضرورت تعامل با قوه قضائیه برای مبارزه با قاچاق
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره مالیات نیز گفت: «مالیات در ایران جزء مالیات های پایین در دنیا است. بنگاه‌هایی که فعالیت می‌کنند ٢۵ درصد سود خود را مالیات می‌دهند درحالی‌که در بسیاری از کشورها این رقم بالای ۴٠ درصد است. ما به دنبال این هستیم که به مالیات‌دهندگان خرد مثل اصناف اعتماد کنیم و بر اساس اظهار خود آنها عمل کنیم و روی مالیات‌دهندگان بزرگ که اغلب فرار مالیاتی دارند تمرکز کنیم».مجری در ادامه برنامه از جهانگیری پرسید که آیا قاچاق گسترده از مبادی رسمی را قبول دارد یا خیر و چه برنامه‌ای برای آن دارد؟ پاسخ جهانگیری این بود که «قاچاق از بدترین اتفاقاتی است که به تولید کشور آسیب جدی می‌زند. روزی که مبارزه با قاچاق را شروع کردیم، میزان قاچاق را کاهش دادیم، خوشبختانه گمرک ایران به سامانه‌های خوبی مجهز شده تا مشخص شود این کالا از کجا آمده و به کجا می‌رود. ان‌شاءلله به‌سرعت این بخش از دغدغه‌های کشور را برطرف می‌کنیم».گفت‌وگوی ویژه خبری با صحبت درباره تحریم ادامه یافت و جهانگیری گفت: «تحریم حتما نقش عمده‌ای در مشکلات کشور داشته است. در دوره‌ای به بهانه تحریم مشکلات بسیاری در کشور بود به نحوی که هیچ‌کس قادر به پیش‌بینی نرخ ارز و سکه برای روز بعد بود. این یعنی سوءمدیریت با تحریم همراه شده بود اما در دولت یازدهم بیشترین تحریم را گذراندیم و با مدیریت خوب این موضوع را برطرف کردیم».وقتی حرف به فساد رسید، جهانگیری یک‌ بار دیگر از عبارت «فساد سیستمی» استفاده و تأکید کرد که  دولت آینده حتما ضد فساد است و هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارد. او به ضرورت دسترسی آزاد به اطلاعات، رصد مسئولان در اتاق‌های شیشه‌ای و نقش فضای مجازی پرداخت و گفت: «یک جوان در فضای مجازی توانست املاک نجومی که در برخی نهادها داده می‌شد، را پیدا کند». او همچنین تأکید کرد که تعامل با قوه قضائیه در مسیر مبارزه با فساد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. او در ادامه برنامه از اقتصاد درون‌زا به معنی استفاده از تمام ظرفیت‌ها و از اقتصاد برون‌نگر به معنی تعامل با دنیا سخن گفت و افزود: «ما از اقتصاد دنیا سرمایه، بازار و تکنولوژی می‌خواهیم. رئیس‌جمهور و تیم دیپلماسی باید بتواند این سه نیاز را تأمین کند». جهانگیری ادامه داد: «مهم‌ترین موضوع درون‌زایی نیز استفاده از تمام ظرفیت‌کشور است. روستاها ظرفیت بسیار بالایی برای اقتصاد کشور دارد».
نظام سلامت بهترین خدمت به طبقات ضعیف
او سپس به اقدامات دولت در حوزه کشاورزی، گردشگری، صنعتی و روستایی اشاره کرد و گفت: «طرح نظام سلامت از بهترین خدمات دولت به روستایی‌ها و مردم بود. ما تشخیص دادیم باید درمان مردم را سامان دهیم، بیش از ١٠ میلیون نفر را بیمه کردیم». جهانگیری همچنین آماری از عملکرد دولت یازدهم در حوزه آب‌رسانی، برق‌رسانی و رساندن اینترنت به روستاها ارائه کرد.معاون اول دولت در بخش پایانی برنامه این که گاهی گفته می‌شود دولت یازدهم به طبقات ضعیف توجه ندارد را ظلم به دولت تعبیر کرد و از طرح نظام سلامت به‌عنوان بهترین خدمت به این طبقات نام برد. جهانگیری افزود: «ما تشخیص دادیم باید درمان مردم را سامان دهیم. بیش از ١٠ میلیون نفر را بیمه کردیم». او همچنین ادامه داد: «یکی از ظرفیت‌هایی که در رسیدگی به محرومین وجود دارد بحث سهام عدالت است. خوشبختانه طبق قانون مجلس از سال٩۶ باید برای مردم تعیین تکلیف می‌کردیم که صاحب کارخانه‌ای هستند یا نه، تا شهریور تمام مردم تعیین‌تکلیف می‌شوند و همه مردم سهام‌دار می‌شوند».نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه «با برخی شایعات می‌خواهند دل مردم را خالی کنند»، خطاب به مردم گفت: «مردم عزیز دولت نسبت به حل مشکلات طبقات ضعیت مصمم است، مصمم است تا دغدغه شما را برطرف کند».او در ارتباط با ایجاد شغل برای افراد تحصیل‌کرده، به طرح کاروزی که از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح شد، اشاره کرد و گفت: «علاوه بر طرح کارورزی در حوزه زیربنایی آی‌تی برنامه‌های خوبی فراهم شده است».جهانگیری درباره بازار سرمایه ایران نیز گفت: «همان‌طور که اشاره کردم ما یک بازار سرمایه سهام  بزرگ خواهیم داشت. باید سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که آسیبی به آنها نرسد. نقدینگی که قبلا درباره آن بحث کردیم می‌تواند در این حوزه وارد شود و موفقیت ایجاد کند».او با اشاره به حوزه کشاورزی به تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: «سیاست دولت این است که طبق اصل ۴۴ نقش تعاونی‌ها را بیشتر کند و واسطه‌ها را به حداقل برساند، البته این حلقه به‌صورت کامل ایجاد نشده است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *