اهدای ۱۴ قلم اشیای قدیمی به موزه تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: همزمان با ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی موزه، ۱۴ قلم اشیای قدیمی و تاریخی به موزه مردم شناسی این شهرستان اهدا شد.

علی محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اشیا شامل ابزارآلات آرایشی، اشیای سفالی، پیه سوز و برخی اقلام مردم شناسی است که توسط برخی از شهروندان فرهنگ دوست این شهرستان به موزه اهدا شده تا
با نمایش آن، بخشی از تاریخ و سبک و سیاق زندگی مردم این خطه در معرض دید بازدید کنندگان قرار گیرد.
وی افزود: پیش از این نیز ۲۰ قلم اشیای تاریخی به این مرکز فرهنگی اهدا شده بود.
موزه مردم شناسی تربت حیدریه واقع در بنای قدیمی کاروانسرای طبسی این شهر افزون بر ۲۰۰ قطعه اشیای قدیمی و تاریخی را در خود جای داده که قدمت برخی از آن ها به دوران سلجوقیان و تیموریان می رسد اما بیشتر آنها قدمت دوران قاجار و پهلوی اول را دارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه با اشاره به هفته میراث فرهنگی، از برنامه اداره متبوع خود برای حفظ و احیای رشته های سنتی خبر داد و گفت: با این هدف در چند ماه اخیر رشته سنتی فرت بافی در شهرستان تربت حیدریه به بیش از ۲۰ هنرجو آموزش داده شد.
محمدی افزود: در سالهای اخیر با معرفی بیش از ۱۴ نفر از هنرمندان این رشته به بانکهای عامل در قالب تسهیلات مشاغل خانگی جمعا به میزان ۷۰۰ میلیون ریال، گامی موثر در احیای این رشته رو به فراموشی برداشته شده است.
وی گفت: با تبدیل رباط طبسی به مرکز آموزش، تولید و عرضه صنایع دستی، هنرمندان شهرستان در زمینه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، چرم دوزی، سفال، شیشه، معرق، فیروزه کوبی و فرت بافی، تولیدات این رشته ها با استقبال خوب مسافران و گردشگران روبه رو شده است.
تربت حیدریه افزون بر ۲۰۰ اثر تاریخی و جاذبه‌ گردشگری وجود که تاکنون حدود ۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شاخص ترین این آثار مجموعه تاریخی و فرهنگی قطب الدین حیدر، کاروانسرای طبسی، کاروانسرای لاری، حمام حاجی رئیس، مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی، رباط کامه، رباط کسکک، مزار بوری آباد، مزار شیخ ابوالقاسم گورکانی، چندین آب انبار،‌ سرا، بازار سنتی و بیش از ۴۰ خانه تاریخی در بافت تاریخی شهر است.
وجود بیش از ۱۳ کاروانسرای تاریخی نشان از موقعیت راهبردی این شهرستان در گذشته دارد و وجود بیش از ۴۰ خانه مربوط به دوران قاجار در بافت داخلی شهر، کاروانسرای شورحصار، میاندشت، ‌کامه و لاری مربوط به دوران صفویه و تیموری از دیگر جاذبه های شاخص تاریخی تربت حیدریه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *