رئیس دادگستری تهران خبر داد: پرونده تازه«حیدری‌فر» قاضی کهریزک

 
 

گروه سیاست: استفاده غیرقانونی از اموال دولت، ارتشا، استفاده از سلاح و درگیری در حوزه‌های مختلف و اتهامات متعدد دیگر که به علت عدم اثبات آنها فعلا امکان انتشارشان وجود ندارد اما عجالتا متهم بابت همان اتهام‌های ثابت‌شده به ١۵ سال حبس محکوم شده است. خواندن این توصیفات احتمالا یک خلاف‌کار سابقه‌دار را در ذهن شما تصویر می‌کند، درحالی‌که توضیحات رئیس دادگستری استان تهران است درباره قاضی و دادیار سابق دادگاه انقلاب اسلامی، مشاور سعید مرتضوی، مشاور سابق در اداره کل امنیتی انتظامی استانداری تهران (زمان احمدی‌نژاد)، مشاور اسبق حقوقی بانک رفاه و نماینده پارلمانی سابق اتحادیه قهوه‌خانه‌داران تهران. گفته می‌شود «علی‌اکبر حیدری‌فر» هم‌اکنون در بند هشت زندان اوین نگهداری می‌شود. نخستین‌بار خبر را برخی زندانیانی که به وسیله این قاضی مورد بازپرسی و اتهام قرار گرفته بودند و اکنون ساکن همین بند هستند، به بیرون مخابره کردند.            

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران دیروز به تشریح اتهامات یکی از قضات پرونده بازداشتگاه کهریزک پرداخت و در پاسخ به این سؤال که «حیدری‌فر» یکی از قضات پرونده کهریزک دارای چه اتهاماتی بوده که به ۱۵ سال حبس محکوم شده است؟ گفت: البته این فرد دارای یک پرونده دیگر هم هست که در حال بررسی است و چون اتهامات هنوز اثبات نشده است، من از بیان آن اتهامات معذورم.
سخنگوی قوه قضائیه هم ماه گذشته گفته بود حیدری‌فر دو پرونده قضائی دارد و به دلیل سه اتهام در یکی از پرونده‌ها به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. به گزارش ایرنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت حیدری‌فر به اتهام «اختلاس» گفته بود او دو پرونده قضائی دارد که یکی از آنها «به نتیجه قطعی نرسیده است». به گفته محسنی‌اژه‌ای، معاون سابق سعید مرتضوی در پرونده دیگری که حکم آن صادر شده است «سه اتهام و نسبت به هر اتهام، محکومیت سنگین» داشته که در نهایت «اشد مجازات» یکی از اتهام‌ها که ۱۵ سال زندان بوده، درباره او اعمال شده است. شهریورماه سال گذشته خبر رسید که علی‌اکبر حیدری‌فر، معاون امنیتی قاضی سعید مرتضوی، در زندان اوین محبوس است. اتهامات متعدد و عجیبی درباره او در فضای رسانه‌های غیررسمی منتشر شد. گفته شده بود حیدری‌فر، پیش‌تر نیز در بهمن‌ماه ۱۳۹۴، مدتی در بند چهار زندان اوین بوده اما با قرار وثیقه آزاد شده بود. علی‌اکبر حیدری‌فر، به همراه حسن حداددهنوی (معروف به قاضی حداد) و سعید مرتضوی (دادستان سابق تهران)، در جریان رسیدگی به جنایت کهریزک در سال ٨٨ با دستور دادگاه انتظامی قضات در سال ٨٩ از سمت‌های خود تعلیق شدند و هم‌زمان مصونیت قضائی آنها نیز لغو شد. در ماجراهای آن سال، محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی بعد از انتقال به بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک در روز ١٨ تیر بر اثر ضرب‌وشتم بر نسوج نرم بدن جان‌باختند. حیدری‌فر دادیاری بود که دستور انتقال بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک را داده بود و بعدا در ماجرای دادگاه کیفری کهریزک هم همه اتهامات را برعهده گرفت تا سعید مرتضوی را تبرئه کند. حیدری‌فر که از او با نام عصای دست مرتضوی نیز یاد می‌شد، سال ٩٠ در نامه‌ای که به مطبوعات فرستاده بود، همه بازداشت‌شدگان کهریزک را از دسته اراذل و اوباش خوانده بود و با مقصردانستن مطبوعات در پررنگ‌کردن جنایات رخ‌داده، خواستار تقدیر از کار خوب خود در شرایط فتنه شده بود.
نخستین‌بار سال ٩١ بود که خبر دستگیری حیدری‌فر منتشر شد آن هم بعد از اینکه خبر هفت‌تیرکشی او در پمپ بنزینی در حاشیه اصفهان رسانه‌ای شد. آن زمان او یک قاضی تعلیقی بود. حیدری‌فر معمولا در جلسات رسیدگی به دادگاه کیفری کهریزک شرکت نمی‌کرد اما در سومین جلسه  حاضر شد و گفت: «سعید مرتضوی در حوادث کهریزک «دخیل نبوده» و «من دستور اعزام به کهریزک را صادر کردم». حیدری‌فر همچنین با بیان اینکه «از اتفاقات داخل بازداشتگاه بی‌خبر بودم» گفت «کهریزک دسته‌گل اصلاحات است». به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر حیدری‌فر پیش از آغاز سومین جلسه دادگاه قضات کهریزک در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه «آیا شما هم ادعای مرتضوی مبنی بر اینکه وی مرخصی بوده را تأیید می‌کنید؟» گفت: «بله ولی من مرخصی نبودم و از ابتدا تا انتهای حوادث حضور داشتم». او افزود: «در زمان حادثه ۱۸ تیر ۸۸، پلیس اطلاعات جرم را مشکوک دانست و افراد را دستگیر کرد و من از حدود ۸۰۰ متهم که روز ۱۸ تیر دستگیر شده بودند پس از پالایش اولیه ۳۰۰ نفر را آزاد کردم». او ادامه داد: «روز ۱۹ تیرماه به همراه دو همکار قضائی که بازپرس امنیت بودند، تحقیقات قضائی را آغاز کردیم و نسبت به صدور قرار اقدام کردیم». این قاضی تعلیقی این‌گونه توضیح داد که «من به صورت مستقل و نسبت به مسئولیت قضائی که برعهده داشتم با این موضوع برخورد کردم. ما تقصیری نداشته‌ایم که بخواهیم مسئولیت آن را بپذیریم و هر اقدامی که انجام داده‌ایم بر اساس مسئولیت قضائی بوده است». دست آخر هم گفت: «تمامی اتفاقاتی که در این بازداشتگاه رخ داده، یک عمل خودسرانه بوده است».
ببخشید، نمی‌بخشیم 
سعید مرتضوی که این روزها کمتر از او سخن به میان می‌آید، در ماجرای کهریزک از آنهایی است که نامش هیچ‌گاه از یاد و خاطره مردم پاک نخواهد شد. سال پیش وقتی او در نامه‌ای از خانواده جان‌باختگان حلالیت طلبید و خواست که او را ببخشند، خانواده کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک هم در پاسخ درخواست او مبنی بر «ببخشید»، گفتند «نمی‌بخشیم».
آن روزها خواهر محمد کامرانی از جان‌باختگان در کهریزک خطاب به سعید مرتضوی نوشت «این داغی نیست که با عذرخواهی فراموش شود» و «عذرخواهی شما درمان ناله‌های جان‌سوز مادرم و بغض‌های پدرم نیست. آنها برای فرزند عزیزشان آرزوهای بزرگی داشتند؛ اما شما با حکم خود همه آن آرزوها را نابود کردید». هشت سال می‌شود که محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر و محسن ‌روح‌الامینی، در بازداشتگاهی که نامش کهریزک بود، جان‌باختند و سعید مرتضوی همان فردی که دستور انتقال بازداشت‌شده‌ها را به کهریزک صادر کرد و سال‌ها منکر دست‌‌داشتن در این حادثه فجیع شد، عذرخواهی می‌کند، اما آصفه کامرانی، خواهر محمد کامرانی، گفته است «کابوس کهریزک تمام‌شدنی نیست و لکه ننگش هم پاک نمی‌شود؛ حتی با عذرخواهی شما آقای مرتضوی، آن هم بعد از هفت ‌سال».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *