تربت حیدریه – ایرنا – رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: در بهار امسال یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون ریال برای مرمت بناها و مستند سازی بافت تاریخی این شهرستان هزینه شده است

 

 

علی محمدی، دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این مقطع زمانی بخشی از ایوان مزار قطب الدین حیدر و نیز حمام حاج رئیس با صرف ۷۵۵ میلیون ریال مرمت و استحکام بخشی شد.
وی با اشاره به مرمت آب انبار قدیمی روستای سیوکی و نیز رباط علیا به صورت مشارکتی، افزود:تهیه طرح مطالعاتی و مستندسازی بافت تاریخی شهر تربت حیدریه نیز با ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در بهار امسال آغاز شد.
محمدی، اهدای ۱۴ قلم اشیای تاریخی به موزه مردم شناسی، تهیه پرونده ثبتی برخی بناها و محوطه های تاریخی برای ثبت ملی و فعال کردن انجمن های میراث فرهنگی روستایی را از دیگر فعالیت های این اداره در این مقطع زمانی برشمرد.
وی در خصوص اقدامات این اداره در حوزه صنایع دستی، به برگزاری کلاس های آموزش تراش سنگ هی قیمتی، تبدیل بناهای تاریخی به مرکز آموزش و تولید صنایع دستی، تدوین اطلاعات هنرمندان در بانک اطلاعاتی، تمدید پروانه های تولید انفرادی در رشته های ابریشم کشی، فرت بافی و کاشی معرق اشاره کرد.
محمدی از حمایت تسهیلاتی از هنرمندان با اعتباری افزون بر ۶۰۰ میلیون ریال در حوزه مشاغل خانگی خبر داد و گفت: ۲۵ تن از ابریشم کشان روستای بسک بخش بایگ نیز برای دریافت ۲٫۵ میلیارد ریال وام از صندوق کارآفرینی معرفی شده اند.
وی افتتاح اقامتگاه بوم گردی در روستای 'رزگ' و پیگیری برای ایجاد هشت اقامتگاه در دیگر روستاهای گردشگرپذیر شهرستان را از جمله اقدامات در حوزه گردشگری این اداره ذکر کرد.
تربت حیدریه افزون بر ۲۰۰ اثر تاریخی و جاذبه‌ گردشگری دارد که تاکنون حدود ۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شاخص ترین این آثار مجموعه تاریخی و فرهنگی قطب الدین حیدر، کاروانسرای طبسی، کاروانسرای لاری، حمام حاجی رئیس، مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی، رباط کامه، رباط کسکک، مزار بوری آباد، مزار شیخ ابوالقاسم گورکانی، آب انبارها،‌ سراها و بازارهای سنتی و بیش از ۴۰ خانه تاریخی است.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *