رییس‌جمهور در مراسم تنفیذ:خدایا مرا کمک کن تا در دیدن کاستی‌ها بینا، در شنیدن صدای مردم شنوا و در کنار زدن پرده‌های تزویر توانا باشم


حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: آداب ارادت به امام رضا به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست. همه برابر حضرت خاضعیم و افتخار خادمی او را داریم و او ضامن استقلال کشورمان بوده و هست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: خدای بزرگ را سپاسگذارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقدر فرمود.

امام رضا(ع)، فخر همه ایرانیان است 

او افزود: در دوران حیات پر برکت ثامن الائمه امام رضا(ع)، شیعه دوباره متولد شد. امام رضا(ع)، فخر همه ایرانیان از شیعه تا سنی، از فارس تا آذری، از کرد تا لر، از عرب تا بلوچ و ترکمن است و همه رو به این آستان دارند و خاضعانه و عاشقانه می‌گویند: السلام علیک یا مولا یا علی بن موسی الرضا(ع). 

آداب ارادت به امام رضا به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست

رییس‌جمهور با بیان اینکه آداب ارادت به امام رضا به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست، اظهار داشت: همه برابر آن حضرت خاضعیم و افتخار خادمی او را داریم و او ضامن استقلال کشورمان بوده و هست. اگر امروز ایران کشوری مستقل در جهان اسلام است و با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و تاریخی دارد، یکی از عوامل برجسته آن، وجود بارگاه شریف آن حضرت، در این سرزمین است چرا که مزار آن امام، همچون پرچم برافراشته‌ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است.

آنچه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر که نور نبوت و امامت بود 

روحانی با بیان اینکه ایران با همه عظمت و شوکت تاریخی‌اش، در برابر اسلام از سر ادب و اعتقاد تسلیم شد و به شوق برابر انسان‌ها در برابر خداوند و حکومت قانون پیام وحی را به جان پذیرفت، تصریح کرد: آنچه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر که نور نبوت و امامت بود که اینک هزاران سال پس از ورود اسلام به این سرزمین آن را چنان با حکمت محمدی(ص) آمیخته که جدایی آنها از هم ناممکن است.

امام رضا(ع) به ما سیاست را آموخت

او اضافه کرد: ما ایرانی هستیم و مسلمان و دوستدار اهل بیت. ما امامت را از امام علی(ع)، شهامت را از امام حسین(ع) و شریعت را امام صادق(ع) گرفتیم؛ اما امام رضا(ع) به ما سیاست را آموخت. به ما آموخت چطور می‌توان در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است، عظمت شیعه را احیا کرد. چون می‌توان در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است، با تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه امام رضا(ره) با اکراه نیابت در حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان مذهب سیاسی اجتماعی احیا کند و ارکان سلطنت عباسی را که خود را وارث حکومت می‌خواندند به لرزه بیاندازد، گفت: امامی که با سرانگشت تدبیر فرصتی برای گسترش اندیشه بدل کرد. امام مهربانی که با رفتار خود درس مدارا و محبت را به ما آموخت. امام دانش‌گستری که آیین احتجاج و گفت‌وگو با پیروان مکاتب و مذاهب دیگر را به ما یاد داد و نشان داد چطور باید با دیگران با منطق و زبان آنها سخن گفت تا عرصه‌ای برای پیروزی اهل علم ایمان شود.

روحانی عنوان کرد: حمد و سپاس خدایی را که حیات ما را در عصر انقلاب اسلامی قرار داد تا شاهد ظهور انقلاب اسلامی در سقوط طاغوت و صعود حق باشیم. انقلابی که حاصل مجاهدت امام و ملت بود. امامی که پس از مبارزه، خودباوری و عزت را به ملت ارزانی داشت و ملتی که از  میان همه نظام‌های حکومتی، جمهوری اسلامی را به عنوان تنها مسیر درست برای حراست از استقلال و آزادی برگزیده و اولین دستاورد آن تصویب قانون اساسی بود تا پشتیبان اسلامیت و جمهوریت نظام باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه قرن شمسی حاضر که رو به پایان است، دوران تجربه‌اندوزی برای مواجهه هوشمندانه با جهان مدرن بود، اظهار داشت: در چهار دهه گذشته درس‌ها و عبرت‌های زیادی را آموخته‌ایم و همه آن‌ها را توشه راه‌مان قرار می‌دهیم. آموخته‌ایم جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای در هم آمیخته از جمهوریت و اسلامیت است و نمی‌توان هیچ کدام را نادیده گرفت.

او افزود: آموخته‌ایم ایران اسلامی مجموعه‌ای از تنوع و تکثر است و زنان و مردان و جوانان و اقوام و مذاهب ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و تجربه یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند و باید این تنوع را پاس داشت و به رسمیت شناخت. چه آنکه همه آن‌ها اعضای مام وطن هستند و حق دارند توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… متوازن و یکسانی از کشور داشته باشند.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه باور کرده‌ایم علیرغم گام‌های بلند هنوز به نقطه مطلوب و تاثیرگذار فاصله داریم، تصریح کرد: می‌دانیم تحولات مربوط بر جهان بر حال و آینده کشور تاثیر دارد و اذعان داریم برای ساختن کشور و آینده‌ نیازمند بر تکیه و استفاده از توانمندی‌های مردمان هستیم. پس از چهار دهه، همه گروه‌ها و جریان‌های به این مهم رسیده‌اند که فرا‌تر از شعارهای رنگارنگ چاره‌ای جز ساختن جامعه عادلانه و معتدل نداریم.

روحانی اضافه کرد: هدف عدالت و اعتدال ساختن جامعه به دور از فساد، ایجاد پیشرفت، بالا‌تر بردن آستانه انتقاد و تحمل دیگری است. تلاش دولت بر آن است مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه‌کن شدن فقر و رشد اقتصاد حق مردم است. سربلند شدن ایران و مردم در مجامع بین‌المللی حق مردم است. دستیابی به بازارهای منطقه‌ای حق مردم است. رشد فضای مجاری حق مردم است. آسانی دسترسی به اطلاعات حق مردم است. عدالت و برابری در برابر قانون حق مردم است. داشتن آینده‌ای مطمئن حق مردم است. اظهارنظر، ‌گفت‌وگو، دانستن و در جریان امور کشور قرار کرفتن حق مردم است.

او با بیان اینکه احقاق حقوق مردم جز با تکیه بر اعتدال، دوری از افراط و حاکیمت قانون و قانونمداری حاضل نمی‌شود، تصریح کرد: پس از ۳۹ سال از حیات جمهوری اسلامی ایران همه مردم و جریان‌های سیاسی اتفاق نظر دارند که در جمهوری اسلامی ایران، میزان رای ملت است و ملت از طریق صندوق‌های رای نظر خود را اعلام می‌کنند و نظام امین رای مردم است و رای مردم را حق‌الناس می‌داند و بر این اساس، اعتماد شهروندان را به صندوق‌های رای جلب می‌کند.

روحانی در ادامه با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابت ۲۹ اردیبشهت عنوان کرد: مردم در این انتخابات با تمام وجود به میدان آمدند تا دوباره با رهبری، دولت و منتخب خود تجدید پیمان کنند.

او تاکید کرد: دوباره آمده‌ایم برای برای اعتلای اسلام، برای سربلندی ایران، اقتدار نظام و خدمت به ایرانیان؛ صدای مردم را بار دیگر شنیده‌ایم و باید به امید و اعتماد آنان با همه وجود توجه کنیم، ما برکات بزرگ این مردم‌سالاری دینی را مشاهده کرده‌ایم.

رئیس قوه مجریه در ادامه تشریح کرد: نخستین برکت آن است که مردم می‌بیننند علایق و خواسته‌هایشان از طریق نامزدهای مختلف مطرح می‌شود و سپس از طریق نامزد مورد نظر خود احساس می‌کنند در تعیین سرنوشان مشارکت دارند، این فرآیند سبب می‌شود که دلبستگی مردم به نظام افزایش یابد.

او افزود: مردم سالاری باعث شده است که نظام جمهوری اسلامی بر خلاف نظام‌های پیشین در ایران نظام عاریتی نباشد، امروز این نظام در عواطف و قلوب مردم ریشه دارد.

روحانی در ادامه بیان کرد: دومین برکت مردم سالاری آن است چون نظام جمهوری اسلامی ایران برخاسته از آرای مردم است به انجماد و بن بست دچار نمی‌شود. در نظام‌های دیکتاتوری چون حکومت خود را فارغ از خواسته مردم می‌داند و اصولا در پی فهم و اطلاع از آن نیست، امکان انطباق حکومت با تحولات اجتماعی از بین می‌رود.

او تاکید کرد: با یک انقلاب و شورش حاکمان گویی ناگهان از خواب بیدار می‌شوند و تازه صدای مردم را می‌شنوند اما نگاه حکیمانه امام سبب شده با تحولات شتابان اجتماعی خود را بازسازی کند.

او ادامه داد: سومین برکت مردم سالاری دینی آن است که در یک جامعه ۸۰ میلیونی به حکم طبیعت انسانی در مورد موضوعات مختلف، سلایق سیاسی، ‌فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و البته پذیرفته‌ایم برای اداره کشور در ‌‌نهایت این رای مردم است که از بین دیدگاه‌های مختلف، دیدگاه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

روحانی به نقش رای مردم در اداره کشور اشاره کرد و گفت: اینکه همه به نقش تعیین کننده صندوق‌ها گردن نهاده‌ایم بیان‌گر بلوغ، ر شد و نیروهای سیاسی کشور است.

او تاکید کرد: بدون شک این دستاورد بزرگ مردم سالاری ما مدیون راهبری امام و مقام معظم رهبری است که با یک نگاه راهبردی و مشی پدرانه و سعه صدر ، بستر رشد و نمو برای فرزندان انقلاب برای سلایق سیاسی مختلف فراهم کرده است.

رئیس قوه مجریه با اشاره به دستاورهای انقلاب خاطرنشان کرد: در کنار دستاوردهای آزادی، استقلال، مردم‌سالاری و امنیت دستاوردهای مهمی نیز در حوزه رفع فقر داشته‌ایم.

او افزرود: عدالت اجتماعی و رفع نابرابری از جمله آرمان‌هایی بود که از ابتدای انقلاب تاکنون دولت و دیگر نهادهای نظام خدمات گسترده‌ای را ارائه کرده‌اند تا رفاه عمومی به صورت پیشرفت در تمام کشور گسترده است.  نتیجه خدمات در نظام جمهوری اسلامی باعث شد نسبت ده درصد غنی به درصد فقیر از حدود ۲۵ برابر در سال ۵۶ به ۱۴برابر در سال ۹۴ کاهش دهد.

حسن روحانی افزود: دولت یازدهم از طریق بازگرداندن ثبات به اقتصاد کاهش تورم و طرح تحول قدم‌های مهمی در این راستا برداشته است. هنوز وضعیت فقر و نابرابری زیبنده نظام و مردم نیست. همانطور که در زمان انتخابات وعده دادند یکی از اهداف، ریشه کن کردن فقر مطلق و ایجاد نظام تامین اجتماعی است. امیدوارم در پایان دولت دوازدهم کارنامه درخشانی در کاهش نابرابری‌ها ارائه دهم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دستیابی به عدالت اجتماعی باید به همراه ایجاد ثروت باشد والا به جای رفع فقر توزیع فقر می‌شود. رفع فقر لازمه‌اش ایجاد اشتغال است. امروز با موج افراد جویای شغل مواجه هستیم. باید فضا برای اشتغال این افراد مهیا شود رشد شغل مستلزم سرمایه‌گذاری و استفاده از آنها است.

او افزود: دولت افزایش تولید و اشتغال در برنامه اقتصادی‌اش را بر اساس سیاست‌های کلی نظام و اصل ۴۴ قانون اساسی تهیه کرده و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی برنامه‌ریزی کرده است. امروز که جامعه جهانی به مانند مللی در هم تنیده در همسایگی هم قرار دارد، نمی‌توان توسعه پایدار را بدون تعامل با جهان میسر ساخت. گذر از دشوار‌ترین تحریم‌ها با ترکیب قدرت دیپلماسی و برخورداری از توان بازدارنده دفاعی میسر شد که اولین قدم ما برای تعامل است. نظام با عزتمندی هزینه استقلال را می‌دهد اما تسلیم خواست بدخواهان نخواهد شد. برجام نشانه حسن نیت ایران و تعامل بوده و اکنون با اعتماد به نفس و پشتوانه رای مردم در چارچوب قانون اساسی با جهان تعامل می‌کنیم.

حسن روحانی عنوان کرد: در این محفل اعلام می‌کنم که بعد از پایان انتخابات فصل همدلی آغاز شده است وقت آن است که در سایه اسلام با استفاده از تمام توان خود کارآمدی نظام را ارتقا دهیم تا رضایت مردم را به دست آوریم. دستانم را به سوی کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند دراز می‌کنم و از آن‌ها کمک می‌طلبم از خدای بزرگ عظمت روزافزون مردم را مسالت می‌کنم. خدایا این ملت که بهترینشان را در راه تو هدیه کرده‌اند و آماده هستند هدیه کنند شایسته بهترین‌ها هستند از تو می‌خواهم که بهترین را به این مسالت کنی.

او افزود: اکنون که ملت مرا را برای خدمت به خود برگزیدند، پرتو عنایت خود را بتابان و مرا شایسته خدمت قرار ده.‌ ای آغازگر هستی یاری‌ام کن که در مقابل ظلم و جور صبور باشم در دیدن کاستی‌ها بینا باشم در فروریختن دیوار‌های حسد توانا باشم در کنار زدن پرده‌های تزویر توانا باشم. در شنیدن صدای مردم و جوانان شنوا باشم.‌ ای خداوند زیبایی و پوشاننده زشتی‌ها از تو عزت و کرامت می‌خواهم نه خودپسندی از تو شرافت می‌خواهم از تو می‌خواهم حسادت را به همکاری، بدبینی را به همدلی بدل فرمایی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *