نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از انقلاب اسلامی بسیاری از خدمات زیرساختی به نواحی روستایی داده شده اما آنچه که همچنان مورد غفلت واقع شده، مقوله توسعه روستایی است

به گزارش ایرنا سعید باستانی، پنجشنبه در جمع اعضای جدید شوراهای اسلامی شهرستان مه ولات اظهار کرد: توسعه روستایی به این مفهوم که شرایطی ایجاد شود که جوانان به عنوان بخش مولد در روستا مانده و کار کنند و از مهاجرت به شهر برای امرار معاش بی نیاز باشند.
وی با اشاره به اینکه دولت در حال ترمیم این شرایط است، افزود: دولت اجازه یافته با برداشت ۱٫۵ میلیارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای توسعه روستایی هزینه کند و شوراهای این دوره باید با شناسایی مزیت نسبی روستای خود و ارائه طرح های مناسب، به فرمانداری و بخشداری‌، در مسیر توسعه روستای خود تلاش کنند.
وی با انتقاد از سهل انگاری برخی اعضای شوراهای روستایی که نسبت به رفع مشکلات روستاهای خود بی اعتنا هستند گفت: بررسی مشکلات روستاهای منطقه مشخص کرد که ۷۵ درصد این مشکلات محصول ناهماهنگی و تنها ۲۰ درصد مشکلات بودجه ای است.
باستانی شورای پنجم را بالغ تر از ادوار پیشین دانست و گفت: چهار دوره از عمر شورای اسلامی گذشته و در هر دوره بلوغی را تجربه کرده ایم و در این ۱۶ سال که به یک بلوغ نسبی رسیده ایم جایگاه شورا نیز مشخص تر شده و مردم هم افراد را با شناخت بهتری برگزیده اند.
وی افزود: هر شورا با شورای قبلی متفاوت است و دولت‌ها و حاکمیت نیز بر اساس پیشرفت مملکت در هر بازه زمانی دستورالعمل و خط ‌مشی‌های جدیدی دارند بنا بر این اگر یک شورا، دهیار، شهردار، فرماندار و یا نماینده مجلس مانند سال های قبل کار کند یقینا به نتیجه ای نخواهد رسید.
این نماینده مجلس گفت: بنا به قانون، اعضای شورا وظایفی دارند که عمده آن پر کردن فاصله بین مردم و مسئولان است و این رسالتی خطیر و تعیین کننده است.
فرماندارمه ولات نیز گفت: فلسفه وجودی شوراها تلاش برای پیشرفت سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی و امور رفاهی است و بر این اساس شورا نباید به باشگاهی سیاسی برای اصولگرایان و یا اصلاح طلبان تبدیل شود.
مسعود رنجبر از اعضای شوراهای شهری و روستایی این شهرستان خواست شهرداران و دهیارانی انتخاب کنند که با دیگر دستگاه ها هماهنگی و همکاری داشته باشند و با پرهیز از اقدامات جزیره ای، مصوبات شورا را در حد امکانات شهرداری و دهیاری اجرا کنند.
فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *