بزرگداشت دکتر منصوره اتحادیه ، اولین زن ناشر ایران در سرای کتاب

 

سرویس فرهنگی، هنری: مراسم گرامیداشت دکتر منصوره اتحادیه عصر دیروز در موسسه خانه کتاب برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در ادامه سلسله برنامه‌های عصر کتاب یازدهمین دوره این مراسم به گرامیداشت دکتر منصوره اتحادیه اختصاص داشت. دکتر اتحادیه از جمله محققان و نویسندگان حوزه تاریخ است که از سال ۱۳۶۲ با تأسیس انتشارات «تاریخ ایران» فعالیت علمی خود را در این حوزه گسترش داد. وی متولد ۱۳۱۲ شمسی است. تحصیلات عالی خود را در اسکاتلند گذراند و در سال ۱۳۳۵ موفق به اخذ درجه فوق لیسانس از دانشگاه ادینبورگ شد و دکتری خود را نیز سال‌های بعد از همین دانشگاه اخذ کرد. تألیف و انتشار ده‌ها اثر تاریخی حاصل سال‌های فعالیت علمی دکتر اتحادیه است.
مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه‌کتاب در این آیین گفت: در بسیاری موارد تلاش‌های یک پژوهشگر در جامعه ناشران ما ناشناخته است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد ایشان به‌عنوان اولین زن ناشر در ایران فعالیت کند دغدغه جدی‌ وی در حوزه نشر تاریخ بود.‌ وی ادامه داد: منصوره اتحادیه ثابت‌قدم به‌دنبال پخش کتاب‌ها، آثار و پژوهش‌هایی بود که از نظر ایشان بایسته و درست بوده‌اند هرچند از نظر بسیاری این‌طور نبود. ایشان از کسوت استادی قدم به عرصه‌ نشر گذاشت؛ نشر پرباری که امروز جامعه ما به‌ویژه جامعه تاریخ‌پژوهان مدیون تلاش‌های سالیانه منصوره اتحادیه است.‌
مدیرعامل خانه‌کتاب بیان کرد: ایشان در مدت فعالیت در حوزه نشر حدود ۲۰۰ اثر ارزشمند راهی بازار نشر کرد که این آثار پژوهشی آن چنان در جامعه ما با استقبال روبه‌رو شد که حدود یک‌ سوم آثار به چاپ مجدد رسیدند. بیش از ۹۵ درصد آثار را در نشر خودشان منتشر کرده که این نشان از عزم راسخ منصوره اتحادیه در این راه دارد.‌
غلامی جلیسه ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان ، شاگردپروری است و نسل جدیدی از پژوهشگران به‌ویژه بانوان از شاگردان ایشان هستند. تمامی این ویژگی‌ها باعث می‌شود انسان به‌احترام این همه تلاش ایشان برای ادای دین به تاریخ این مملکت تمام قد بایستد. منصوره اتحادیه ثابت کرد که کار سترگ را خانم‌ها خیلی بهتر از آقایان می‌توانند انجام دهند. حداقل در حوزه تخصصی‌ ایشان این موضوع ثابت شده است.
وی افزود: اگر تلاش‌های ایشان در نقش پژوهشگر، استاد، راهنما و ناشر نبود ، بسیاری از اتفاقات تاریخ ما در گوشه کتابخانه‌ها باقی می‌ماند. به یُمن تلاش شبانه‌روزی ایشان اطلاعات بسیار ارزشمندی از دل تاریخ در اختیار داریم که می‌تواند مبنای پژوهش‌های بسیاری باشد.
در ادامه این مراسم دکتر کاوه بیات سخنانی ایراد کرد و گفت: درباره کارنامه دکتر اتحادیه از جنبه‌های مختلف می‌توان صحبت کرد و من بر جایگاه نشر تاریخ ایران که مهمترین هدف ایشان است تأکید دارم. خانم اتحادیه از جمله چهره‌هایی هستند که در دوره جدید تاریخ پژوهی در ایران فعال شدند. خانم اتحادیه از جمله چهره‌هایی هستند که در مقاطع مختلف فراز و نشیب ایران به خصوص بعد از انقلاب دوام آوردند و فعالیت خود را ادامه دادند. ایشان میل به آگاهی و توجه به تاریخ معاصر را جدی دانستند و در حوزه دانشگاه فعال شدند.‌دکتر بیات افزود: نشر «تاریخ ایران» در طی سی‌سال فعالیت خود به خصوصیات عشق و علاقه شخصی کمتر بها داد و به علمی بودن اثر و مضامین کار نشده بیشتر توجه کردند.
دکتر غلامرضا امیرخانی نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های علمی دکتر اتحادیه گفت: ایشان کتابی دارند با عنوان زندگی باید کرد که رمانی درباره نسل هایی از زنان ایران است. من معتقدم هرکس این کتاب را بخواند دغدغه‌های خانم دکتر یعنی تاریخ معاصر ایران و زن بودن و قدرتمندی زنان برای اثبات این موضوع را می‌تواند مشاهده کند. همچنین در این اثر شهر تهران به عنوان زادگاهشان به شکلی دقیق و علمی و زیبا شرح داده شده است.
دکتر علی قیصری پیامی برای این مراسم فرستاد. در بخشی از این پیام آمده است: برای پژوهندگان تاریخ معاصر ایران دکتر اتحادیه نامی آشناست. ایشان زمانی که دولت مدرن در ایران شکل نگرفته بود اسناد مهمی درباره دوران تاریخ متأخر ایران را منتشر کردند. گستردگی زمینه و اسنادی که دکتر اتحادیه منتشر کردند گوشه‌هایی از روابط درونی تاریخ ایران را آشکار می‌کنند.
سیدعلی آل داوود نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: بنده نزدیک به ۳۵ سال است که ایشان را می شناسم. نشر تاریخ ایران به دلیل دامنه وسیعی که داشت توانست آثار مهمی را منتشر کند.‌دکتر اتحادیه در این زمینه بسیار فعال هستند و عمده آثار ایشان مربوط به خاندان وی و یا منسوب به وی است. اما ایشان در هر زمینه که گرایش و علاقه پیدا کنند تحقیق می‌کنند. کارنامه علمی ایشان درخشان است که حوزه‌های مهمی را در بر می‌گیرد.
همچنین پس از مراسم تقدیر و تجلیل از دکتر اتحادیه و اهدای لوح تقدیر و هدایایی به ایشان، دکتر اتحادیه سخنانی ایراد کرد و گفت: از همه کسانی که در این مراسم شرکت کردند تشکر می‌کنم. در نشر «تاریخ ایران» همگی با هم کار می‌کردیم. وی در ادامه گفت: هر جامعه‌ای نیاز به تاریخ دارد و دانستن تاریخ لازم و ضروری است. من در طی این سالها در حوزه‌های هیجان‌انگیزی با اشخاص مهمی روبه‌رو شدم. در واقع می‌توانم بگویم تاریخ را احساس کردم. اما هدف ما از انتشار اسناد تخصصی شناخت هرچه بیشتر روابط درونی تاریخ معاصر ایران بود.
دکتر کریم مجتهدی، دکتر نجفقلی حبیبی و سید محمود دعایی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *