رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه خبر داد: ساخت نخستین فیلم سینمای ایران با موضوع زعفران در تربت حیدریه

تربت حیدریه – ایرنا – رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه از ساخت نخستین فیلم سینمایی ایرانی با نام 'گنج سرخ' و با موضوع زعفران ایرانی در تربت حیدریه خبر داد.

محمد حسن زاده روز دوشنfه در حاشیه انجام تست بازیگری ویژه فیلم یاد شده به خبرنگار ایرنا گفت: نویسنده و کارگردان فیلم امید عشقی و تهیه کننده آن هایده رزم آرا است.
وی با بیان اینکه تیم سازنده ۲ روز است وارد تربت حیدریه شده اند و مدت اقامت آن ها نیز ۴۵ روز خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه برخی از بازیگران بومی تربت حیدریه هستند، امروز از تعدادی متقاضی تست بازیگری گرفته شد.
حسن زاده در خصوص موضوع فیلم نیز گفت: موضوع اجتماعی و چکیده داستان از این قرار است که تعدادی گردشگر خارجی وارد تربت حیدریه شده و گروهی دلال زعفران فضایی را به وجود می آورند تا این گردشگران منطقه را ترک کنند.
زمین های زعفران خیر منطقه ترتب حیدریه تاکنون میزبان یک گروه ساخت فیلم داستانی با موضع زغفران نیز بوده و علاوه بر این فیلم های صنم و کویر نیز در این شهر فیلمبرداری شده اند.
مجموع ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار به کشت زعفران اختصاص دارد.
در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.
اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه بین ۳٫۸ تا ۴٫۱ کیلوگرم در هکتار است که در سال تولید ۳۲ تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری و شهرستان ۸۰ هزار نفری زاوه در ۱۶۷ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارند.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار: علی اصغرافتاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *