سرانه یک متر فضای مطالعه برای هر ۱۰۰کتابخوان در شهرستان تربت حیدریه

تربت حیدریه – ایرنا- رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تربت حیدریه گفت: با وجود هفت باب کتابخانه در این شهرستان ۲۲۵ هزار نفری، سرانه فضای مطالعه برای هر یک صد نفر فقط یک متر است.

مهدی اولیایی روز شنبه به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اهمیت موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که مسوولان و افراد خیر بدانند یکی از این کتابخانه ها که اجاره بهای آن توسط فرزندان خیر مرحوم 'علی اکبر عبداللهی' تامین می شد، در آستانه تعطیل شدن قرار گرفته است.
وی گفت: ۳۰ سال قبل مرحوم عبداللهی ملکی را در اختیار این نهاد قرار داده بود که از چهار سال قبل ملک در طرح اجرای بافت فرسوده قرار گرفت و فرزندان مرحوم قول تامین اجاره مکان دیگری را به نهاد کتابخانه ها دادند.
اولیایی افزود: اما به تازگی فرزندان آن مرحوم بنا به دلایل موجهی اعلام داشتند تنها تا پایان مهلت قرارداد (اواسط دیماه امسال) قادر به پرداخت مبلغ اجاره بها هستند و اگر تا آن زمان نتوانیم خیر دیگری را جایگزین کنیم، این کتابخانه تعطیل خواهد شد.
وی مجموع کتاب های موجود در کتابخانه های شهرستان را افزون بر ۱۳۰ هزار جلد عنوان و اظهار کرد: بر این اساس و به نسبت جمعیت شهرستان، سهم هر نفر ۶ دهم جلد کتاب است.
اولیایی با بیان اینکه اکنون این مجموعه فرهنگی با ۱۶ نفر نیرو مشغول خدمت رسانی است، گفت: در ماه ۳۰۰ جلد کتاب به این نهاد اهدا و همین میزان نیز ما به کتابخانه های مدارس کتاب اهدا می کنیم.
وی شمار کنونی اعضای کتابخانه های عمومی در تربت حیدریه را هفت هزار نفر عنوان کرد و گفت: پارسال از محل نیم درصد درآمدهای شهرداری مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بابت بدهی سال ۹۴ این نهاد دریافت کردیم که با کمی بیشتر از این مبلغ از محل منابع استانی اقدام به تجهیز کتابخانه ها و نیز رفع ریشه ای مشکلات سرمایشی و گرمایشی کردیم.
اولیایی اظهار کرد: البته شهرداری بابت بدهی یاد شده خود مربوط به سال های ۹۵ و ۹۶ هنوز مبلغ به نهاد کتابخانه ها پرداخت نکرده است.
از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۴ آبان، روز کتاب و کتاب خوانی نامگذاری شده است.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *