انتقاد تند و بی‌سابقه از اسحاق جهانگیری پس از عذرخواهی فاطمه‌رهبرفشارشبکه‌ها علیه حقانیان

آرمان: در روزهای پس از زلزله تمرکز بر مدیریت بحران و التیام زخم‌های آسیب دیدگان بود اما با گذشت چند روز بررسی عوامل غیرطبیعی و خطاهای انسانی در ایجاد این بحران بیشتر مورد توجه قرار گرفت. یکی از موارد مورد توجه مسئولان آسیب‌های وارده به مسکن مهر بود که بسیاری (و پیش از همه اسحاق جهانگیری) به آن اشاره کردند. در جنجالی‌ترین واکنش سردار وحید حقانیان معاون پیگیری‌های ویژه دفتر رهبری در ویدئویی که به تازگی منتشر شده از انتقاد تند به مسکن مهر با عنوان سیاسی‌کاری یاد کرد.

اولین تخم لق سیاسی

به گزارش عصرایران و رجانیوز، وحید حقانیان در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده و بررسی نحوه امدادرسانی به مردم کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از سازه‌های بتونی ساختمان‌های شخصی کاملا فرود آمده است، درباره مسکن مهر گفت: «در خانه‌های شخصی ساز بتن آرمه کامل آمده پایین، بنابراین هنوز شلوغ‌کاری‌ها و سیاسی‌بازی‌هایشان هست. چیزی که سیاسی بشه همین داستان‌ها در آن پیدا می‌شه متأسفانه. سیاسی‌اش کردند، زود شروع کردند از مسکن مهر… خدا لعنت کند معاون اول رئیس‌جمهور آقای جهانگیری که اولین تخم لق سیاسی را ایشون گذاشت و زود اعلام کرد در جلسه اقتصاد مقاومتی که آقا مسکن مهر..!» او ادامه داد: «اصلا چه ربطی داره مردم گرفتاری دارند و تو شروع کردی از مسکن مهر می‌گویی، چه ارتباطی دارد؟ ۱۲ میلیون ۱۰ میلیون آدم ساکن در مسکن مهر را متزلزل کنند از مسکن مهر. خودم دیدم کارشناسان آمدند ۲۷ نفر از سازمان نظام مهندسی زنجان آمدند. دیدند و گفتند مشکل نداره سازه. نما اون لرزشی که (زلزله) داره ۳/۷ و به عبارتی ۶/۷ خیلی وحشتناکه و این تو خطش که قرار بگیره کن فیکون می‌کنه». وحید حقانیان دیروز اما پس از انتشار این ویدئو به فارس گفت: روز گذشته بنده به منظور بررسی وضعیت زلزله‌زدگان در قصر‌شیرین بودم و در جمع محدودی از جهادگران سخنانی گفتم که علی‌الظاهر به معاون اول محترم رئیس‌جمهور برخورده در حالی که بنده ۲۵ سال با ایشان همکار بودم و قصد توهین و جسارت نداشتم. وی با بیان اینکه آن سخنان در یک جمع خصوصی صورت گرفت و قرار بر انتشار آن نبود، اظهار داشت: البته‌ اینها یک واقعیت است که ما نباید مسائل این‌چنینی را سیاسی کنیم. حقانیان افزود: بخشی از این منطقه از جمله محل مسکن مهر بر روی گسل بوده که بسیاری از خانه‌های بتنی که توسط خود مردم هم ساخته شده کاملا فرو ریخته اما سازه مسکن مهر سالم است. وی خاطرنشان کرد: مردم مشکلات و آلام زیادی دارند که ما باید آنها را کم کنیم نه ‌اینکه طوری صحبت کنیم که ۱۲ میلیون نفر از ساکنان مسکن مهر هم با مشکل مواجه شوند.

سادگی در عبور!

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور از همه دستگاه‌ها و نهادهایی که برای امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان در استان کرمانشاه با تمام توان حضور پیدا کردند قدردانی کرد و گفت: هلال احمر، ارتش، سپاه و همه دستگاه‌های اجرایی مردانه پای کار آمدند و مردم نیز همه آنچه در توان داشتند به صحنه آوردند تا بخشی از آلام مردم زلزله‌زده کاهش پیدا کند. تسنیم نوشت؛ معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بی‌تردید کنار خدمات و اقدامات انجام‌شده، نواقص و ضعف‌هایی نیز وجود دارد، به سفر چندی پیش خود به شهرستان هریس اشاره و خاطرنشان کرد: در این سفر وقتی برای افتتاح یک بیمارستان رفته بودیم، مشاهده کردیم که کنار این بیمارستان یک بیمارستان دیگر در سال ۹۰ افتتاح شده اما در سال ۹۱ بر اثر زلزله تخریب شده بود و ناچار شده بودند که ساختمان دیگری احداث کنند. جهانگیری ادامه داد: وقتی که ساختمانی احداث می‌شود باید از استحکام و ایمنی لازم و استاندارد برخوردار باشد و نباید از کنار این موضوع که ساختمان‌های نوساز دچار آسیب می‌شوند به‌سادگی عبور کنیم. وی اضافه کرد: در این گونه موارد که ساختمان‌های نوساز و یا بناهایی که مستحکم‌سازی شده‌اند، تخریب می‌شوند، بدین معناست که اشکالاتی وجود دارد و باید پیمانکاران و سازندگان این گونه بناها مورد بازخواست قرار گیرند که چرا موارد ایمنی در احداث ساختمان‌ها رعایت نشده است. معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز اینکه ‌ایران کشوری زلزله‌خیز است و استان‌های مختلف کشور همواره متحمل خسارات ناشی از زلزله بوده‌اند، گفت: باید در هر استان ستاد بحران مجهز و قوی وجود داشته باشد و آسیب‌شناسی دقیقی در خصوص ساختمان‌ها و بناها صورت گیرد تا اشکالات و ضعف‌ها برطرف شود. وی همچنین روز دوشنبه در ابتدای جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده‌اند را بررسی کند.

عذرخواهی فاطمه رهبر

فاطمه رهبر نماینده سابق مجلس اخیرا مطلبی را درباره تماس تلفنی استاندار کرمانشاه بامعاون اول روحانی در شب وقوع زلزله کرمانشاه منتشر کرده بود که با تکذیب معاون اطلاع رسانی دولت و استاندار کرمانشاه همراه شد. وی بعد از تکذیب این ادعا و شایعه در پستی در کانال تلگرامی خود نوشت، توییت منتسب به بنده درباره مکالمه جناب جهانگیری و استاندار کرمانشاه اشتباه ادمین صفحه توئیتر بنده بوده و منبع اصلی این توئیت، توئیتر شخص دیگری بوده که ادمین بنده اشتباها این مطلب را از صفحه شخص مذکور برداشته و منتشر کرده است. بنده به هر حال در مقابل چنین اشتباه غیر عمدی احساس مسئولیت می‌کنم و از دولت و به‌خصوص شخص جناب دکتر جهانگیری معذرت خواهی می‌کنم. در صفحه تلگرامی فاطمه رهبر به نقل قولی از بازوند استاندار کرمانشاه اشاره شده و ذکر شده بود:«بازوند استاندار کرمانشاه گفته شب زلزله به جهانگیری زنگ زدم گفت تو جشن تولد رئیس‌جمهور هستیم فردا پیگیر می‌شیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *