درخواست بنیانگذار دائره المعارف بزرگ اسلامی از مردم اهل فرهنگ برای تکمیل ۱۲ دانشنامه به کمک ایرانیان نیاز داریم

 

 

بنیانگذار مرکز دائـره ‌المعـارف
بزرگ اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای از همه ایرانیان علاقه‌مند به فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی خواست به هر صورتی که می‌توانند به تکمیل دانشنامه‌های ناتمامش کمک کنند. متن اطلاعیه به شرح زیر است: با پیشنهاد برخی اندیشوران ضرورت تدوین یک دائره‌المعارف جامع که بازتابنده فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی باشد احساس شد که در پی آن، مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی که بدون اغراق اکنون مهم‌ترین سازمان پژوهشی ـ فرهنگی کشور است جهت تدوین دائره‌المعارفهای اسلامی، عمومی و تخصصی و نیز تدوین کتابهای مهم علمی که نقش مرجع برای همه استادان و محققین و دانشجویان داخل و خارج باشد در اسفند سال ۱۳۶۲ به صورت یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی زیرنظر یک هیأت امنا تشکیل شد. اکنون دوازده دانشنامه در این مرکز به قرار زیر در حال تدوین است:
۱ـ دائره‌المعارف بزرگ‌ اسلامی به زبان فارسی که تاکنون ۲۲ جلد آن منتشر شده است. ۲ـ دائره‌المعارف بزرگ اسلامی به زبان عربی به نام دائره‌المعارف الاسلامیه الکبری که هشت جلد آن منتشر شده است. ۳ـ دائره‌المعارف بزرگ اسلامی به زبان انگلیسی به نام اسلامیکا که تاکنون پنج جلد آن در هلند توسط انتشاراتی بریل چاپ و منتشر شده است. ۴ـ دانشنامه ایران که یک دائره‌المعارف عمومی و جهانی است که تاکنون چهار جلد آن منتشر شده است. ۵ـ دانشنامه خلیج‌فارس در حال تدوین. ۶ـ دانشنامه حقوق در حال تدوین ۷ـ دانشنامه ادب حماسی ایران در حال تدوین ۸ـ دانشنامه هنر ایران در حال تدوین. ۹ـ دانشنامه ایران باستان در حال تدوین. ۱۰ـ دانشنامه فرهنگ مردم ایران که تاکنون چهار جلد آن منتشر شده است. ۱۱ـ دانشنامه تهران بزرگ که تاکنون دو جلد آن منتشر شده است. ۱۲ـ دانشنامه زبانها و گویشهای ایرانی و ایران در حال تدوین. همچنین تدوین تاریخ جامع ایران که بعد از ۱۴ سال تلاش پیگیر با مشارکت بیش از یکصد و هفتاد استاد برجسته در ۲۰ جلد منتشر شد که اکنون مشغول ویرایش دوم آن هستیم. همچنین تألیف جغرافیای جامع ایران در پنج جلد که در حال ویرایش نهایی است و نیز تدوین فهرستواره کتابهای فارسی که تاکنون دوازده جلد آن منتشر شده است و نیز تدوین فهرست مقاله‌های فارسی که تاکنون یازده جلد آن منتشر شده است. تدوین تاریخ و فرهنگ کردها و تاریخ و فرهنگ آذربایجان و فهرست منابع تاریخ باستان ایران نیز در دست انجام است. همچنین تألیف فهرست کتابهای خطی، تصویری و چاپ سنگی کتابخانه مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در حال تدوین است که تاکنون چند جلد آن منتشر شده است. کتابخانه بزرگ مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی حدود نهصد هزار جلد کتاب و هزاران سند داشته و شایسته ذکر است که تاکنون یکصد و بیست و هفت مجموعه کتابخانه‌ای به مرکز دائره‌المعارف اهدا شده که شاید در تاریخ فعالیتهای فرهنگی بی‌سابقه است. همچنین، مشغول بارگذاری مستمر و دائمی کتابخانه دیجیتالی مرکز و فهرست‌نویسی کتابخانه کاغذی هستیم.
حال که این مرکز در مضایق شدید مالی قرار گرفته است از مردم ایران تقاضا داریم یاری کنند تا بتوانیم بدون انقطاع به فرهنگ ایران خدمت کنیم و این کاروان به راه افتاده را با یاری خداوند متعال به مأمن مطمئن برسانیم. هر ایرانی و هر خانواده ایرانی در صورت احراز برخی شرایط می‌تواند به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) به آدرس تهران، نیاوران، کاشانک، مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی مراجعه کنند و برای تأمین مالی هر یک از برنامه‌های پژوهشی اعلام شده و نیز برای تأمین مالی برای چاپ برخی آثار مربوط به فرهنگ و تمدن ایران و خرید منابع تحقیق و تجهیزات پژوهشی و تعیین جایزه به نام اهدا کننده برای بهترین اثر ادبی و تاریخی یا بهترین رساله یا بهترین ترجمه یا اعطای جایزه به برخی از دانشمندان برتر در رشته‌های تاریخ ایران، فلسفه ایرانی، عرفان ایرانی، هنر ایران، باستان شناسی ایران و مانند آن اقدامات لازم را معمول نمایند با این کار، نام اینان و نام خانواده‌هایی که بدین اقدام دست می‌زنند تا ابد باقی خواهد ماند و مورد تحسین قرار خواهند گرفت.
سید کاظم موسوی بجنوردی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *