نمایندگان یکشنبه از اوین باز دید می‌کنند مجلس پیگیر گزارش پزشکی قانونی درباره مرگ سینا قنبری

شرق، آمنه شیرافکن: اگر برنامه‌ها به همین منوال پیش برود و حرف‌و‌حدیث تازه‌ای پیش نیاید، یکشنبه هفته آینده نمایندگان مجلس برای بازدید از اوین، عازم شمال تهران خواهند شد. تا اینجای کار، حضور برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید در این هیئت مسجل شده است. در همین حال، پیگیری‌های «شرق» نشان از آن دارد که به دنبال مکاتبه یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید، به‌زودی رئیس پزشکی قانونی اطلاعات مرتبط با پرونده پزشکی مرگ سینا قنبری را به مجلس دهم ارائه خواهد کرد. در همین حال، بنا بر توافق‌های صورت‌گرفته عبدالکریم حسین‌زاده، جواد فتحی، محمدعلی وکیلی و حسن کاظمی از حاضران در هیئت بازدید از زندان اوین خواهند بود. فاطمه سعیدی که از همان فردای اعتراضات و بازداشت‌ها پیگیر آزادی زندانیان بود نیز روز گذشته به ایلنا خبر داد در این هیئت باید حتما یک زن حضور داشته باشد؛ با‌این‌حال، هنوز بود و نبود یک زن در هیئت بازدیدکننده از اوین قطعی نشده است. علیرضا نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز هفته پیش در نامه به رئیس کمیسیون قضائی مجلس، خواهان حضور نماینده‌ای از این کمیسیون در هیئت بازدید شده بود

.
حضور چند نماینده امیدی
ناآرامی‌های اخیر در ایران با بازداشت و دستگیری نزدیک به سه‌هزارو ٧٠٠ نفر همراه بود و به گفته وزیر کشور، ۴٢ هزار ایرانی را به خیابان‌ها کشاند. برخی دانشجو بودند و برخی دانش‌آموز و به گفته خیلی از مسئولان، میانگین سنی معترضان اخیر جوان بود. وزیر علوم خبر داده همه دانشجویان آزاد شده‌اند. محمود صادقی، از نمایندگان پیگیر وضعیت آزادی دانشجویان بازداشت‌شده، به «شرق» می‌گوید: «تا جایی که می‌دانم، دانشجویی در حبس نمانده و همه‌ آزاد شده‌اند؛ اما اگر موردی هست، تقاضا داریم شهروندان به ما اطلاع بدهند». صادقی در همین حال درباره اینکه آیا در هیئت بازدید از زندان اوین حضور خواهد یافت نیز گفته: «کمیسیون قضائی مجلس این دیدار را انجام خواهد داد و البته جمع دیگری از نمایندگان نیز حاضر خواهند شد. از فراکسیون امید هم چند نفری حاضر شده‌اند. فهرست هنوز قطعی نشده است؛ اما تا جایی که اطلاع داده‌‌اند، یکشنبه بازدید از زندان اوین انجام می‌شود». در همین حال علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، به نکات و مواضع اخیر مطرح‌شده درباره وضعیت زندانیان واکنش نشان داده: «تهمت بزرگی به زندان‌ها زده شد. سالانه صدها بازدید از زندان‌ها صورت می‌گیرد».
نباید خنثی و صوری باشد
صادقی که روز گذشته با نمایندگان عضو هیئت بازدید از زندان اوین دیدار داشته، همچنین به «شرق» می‌گوید: «از آنجایی که امکان حضور همه در این هیئت فراهم نیست، با نمایندگانی که بناست یکشنبه عازم اوین شوند، نکاتی را در میان گذاشتم. مهم‌ترین مسئله این بود که باید بتوانیم جزئیات کاملی را از دلایل فوت سینا قنبری به افکار عمومی ارائه دهیم. نه اینکه پیگیر دیگر موارد نباشند؛ اما این مورد را به‌طور خاص دنبال کنند و گزارش آن را به اطلاع مردم برسانند. این‌طور نباشد که این بازدید بعدتر از جانب افکار عمومی بازدیدی صوری و خنثی تلقی شود». او همچنین افزوده: «از آنها خواستم گزارش کاملی از نحوه بازداشت، زمان بازداشت، پرونده در نیروی انتظامی، بازداشتگاه، پزشکی قانونی و تمام مراحل حضور در زندان بررسی شود».
سینا قنبری ٢٣ساله بود و ۱۷ دی ۱۳۹۶ در زندان اوین فوت کرد. او در جریان ناآرامی‌های اخیر در دی ۱۳۹۶ از سوی نیروی انتظامی بازداشت و در بند چهار این زندان درگذشت. ۱۹ دی ۱۳۹۶ عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، اعلام کرد درباره «خودکشی» سینا قنبری پرونده قضائی تشکیل شده ‌است.
واکنش‌ها به یک خودکشی مبهم
مسئله سینا قنبری و وضعیت مرگ مبهم او در زندان اوین، حالا از سوی برخی دیگر از نمایندگان نیز در حال پیگیری است. اعضای فراکسیون امید بنا ندارند اطلاعات و جزئیات بیشتری در اختیار «شرق» قرار دهند؛ با‌این‌حال صادقی می‌گوید: «یکی دیگر از نمایندگان عضو فراکسیون امید نیز در نامه به رئیس پزشکی قانونی کشور خواستار ارائه گزارش کامل مرگ سینا قنبری به مجلس دهم و بررسی آن در مجلس شده است». در همین حال علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، به نکات و مواضع اخیر مطرح‌شده درباره وضعیت زندانیان گفته: «دشمنان داخلی و خارجی تلاش می‌کنند ارزش‌های نظام را از طریق شایعه‌سازی زیر سؤال ببرند؛ به‌تازگی در تهمتی ادعا کرده‌اند به اجبار به زندانیان دارو داده شده است. روابط عمومی‌ها باید با پرکردن خلأ‌ها و اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع، باب شایعه‌سازی را ببندند».
نماینده مجلس نمی‌تواند از اوین سرزده بازدید کند
آسیه باکری، دختر شهید باکری، نیز در توییترش نوشت: «من برام جالبه و سؤاله که چرا یک نماینده مجلس در لباس وکیل مردم، نمی‌تونه بدون اجازه و این‌همه جلسه خودش سرزده بره زندان اوین و ببینه چه خبره؟!». محمدرضا بادامچی، عضو فراکسیون امید، نیز پیش‌تر خواستار «پخش فیلم خودکشی یکی از بازداشتی‌ها «سینا قنبری» برای نمایندگان» شده بود؛ آنچه تا امروز به اجرا درنیامده است. مهدی شیخ، دیگر نماینده اصلاح‌طلب تهران، نیز به سایت خبری رویداد۲۴ در همین زمینه گفته بود: «قطعا نمایندگان انتظار دارند اگر فیلمی از خودکشی سینا قنبری در زندان وجود دارد، به آنها هم نشان دهند تا شبهه‌ای که به‌ویژه در بین مردم به وجود آمده، رفع شود».
بازدید از بند نسوان! 
سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس، نیز پیش از این گفته بود نمایندگان پیگیر مرگ سینا قنبری هستند و درخواست‌هایی از سوی نمایندگان برای بازدید از زندان و ملاقات با بازداشت‌شدگان اخیر و بازبینی فیلم خودکشی سینا قنبری هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی مطرح شده است. بازدید از اوین پیش از این نیز اتفاق افتاده بود. برخی نمایندگان مجلس نهم از آن به هتل اوین تعبیر کردند و برخی دیگر زوایای عینی‌تری از آن را دیده‌اند؛ با‌این‌حال آن‌طور که صادقی گفته، گویا یکی از مهم‌ترین اهداف این دیدار، علاوه بر بازدید و تدوین گزارش، رسیدگی به یک گزارش قانع‌کننده از دلایل و نحوه خودکشی سینا قنبری است. حضور یک زن نماینده نیز می‌تواند مقدمات بازدید از بند نسوان زندان اوین را با جزئیات بیشتری فراهم آورد. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *