مخالفت با ورود زنان در حضور رئیس فیفا

آرمان- فاطمه رضایی: اینبار هم نشد! حضور زنان در ورزشگاه، متاسفانه این بار هم به دلایلی امکانش فراهم نشد. مشخص نیست دوباره چه زمانی امیدها را به اوج می‌رسانند و معلوم هم نیست که امید‌ها در آینده ثمره می‌دهد یا باز هم فرو می‌نشیند. اخیرا نامه‌ای منصوب به مکاتبات ریاست‌جمهوری با وزیر ورزش درباره حضور زنان در ورزشگاه برای مشاهده بازی استقلال و پرسپولیس منتشر شد که البته روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان ضمن تکذیب چنین نامه‌ای آن را جعلی خوانده است.

زنان در ورزشگاه

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در صفحه توئیتر خود در جریان برگزاری مسابقه فوتبال بین دو تیم ملی ایران و سوریه پستی گذاشتند در این مورد که زنان ایرانی از حضور در ورزشگاه آزادی منع شدند و این اتفاق با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در واکنش به این اتفاق در توئیتر خود نوشت: ماده ۸۹ منشور حقوق شهروندی: حق همه شهروندان، به‌ویژه زنان، است که به امکانات ورزشی و آموزشی و تفریحات سالم دسترسی داشته باشند و بتوانند با حفظ فرهنگ اسلامی ایرانی در عرصه‌های ورزشی ملی و بین‌المللی حضور یابند.

تکذیب بازداشت زنان

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به پیگیری‌های خود از فرماندار تهران گفت: براساس آخرین گزارش حدود ۳۵ نفر از بانوان که امروز برای مشاهده مسابقه فوتبال به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بودند توسط ماموران نیروی انتظامی به محل مناسبی هدایت شدند. سیدسلمان سامانی درباره موضوع حضور تعدادی از بانوان در ورزشگاه آزادی به منظور مشاهده مسابقه فوتبال، افزود: در این خصوص هیچ‌یک از بانوان بازداشت نشده‌اند. این بانوان هم‌اکنون در محل مناسبی نگهداری می‌شوند و پس از اتمام بازی راهی منزل خواهند شد.

ادامه تلاش‌ها

رئیس فراکسیون زنان مجلس درباره تعلق گرفتن تعدادی بلیط برای زنان اظهار داشت: این مهیا نشدن بلیت به این معنی نیست که دست از تلاشمان برمی‌داریم. پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار کرد: این را متوجه نمی‌شوم که چرا جامعه ما به سمت امنیتی شدن پیش می‌رود. این زنان ضدیتی با نظام ندارند، آنها تنها یک خواسته خیلی ابتدایی دارند که زنان عقب‌مانده‌ترین کشورهای دنیا هم از آن برخوردار هستند. چیز زیادی نمی‌خواهند و نباید برای هر چیزی با مردم برخورد شود و آنها را بازداشت کرد. چطور زنان خارجی که اتفاقا مسلمان هم هستند، می‌توانند به ورزشگاه‌های کشور بروند، اما زنان کشور خودمان نمی‌توانند این کار را انجام دهند؟ این خواسته تعدادی از مردم است که در کنار خواسته‌های جدی‌تری که وجود دارد مطرح می‌شود، بالاخره این مطالبه بخشی از جامعه ماست. متاسفانه این مطالبه به چماقی تبدیل ‌شده است؛ یعنی این موضوع ناراحت‌کننده است که بیگانگان و دشمنان جمهوری اسلامی از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند که زنان در ایران آزادی ندارند. چرا باید تا این حد بهانه به دستشان بدهیم درحالی که می‌توان به‌راحتی این فضا را ایجاد کرد؟

مراجع: مشکلی نیست

رئیس فراکسیون خانواده مجلس نیز با اشاره به توضیحاتی که چند روز پیش معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری درباره گفت‌وگو با آیت‌ا… مکارم شیرازی بیان کرده بود، گفت: در حوزه مراجع محترم هم اطلاع‌رسانی مناسب و حقیقی نبوده، چون همان‌طور که خانم ابتکار هم نقل کرده‌اند، آیت‌ا… مکارم شیرازی در پاسخ به توضیحات خانم ابتکار اظهار داشته‌اند که اطلاعاتی که به ایشان داده شده اطلاعات دقیقی نبوده است. همچنین با توضیحاتی که خانم ابتکار داده‌اند، ایشان اظهار کرده‌اند در شرایطی که شما توضیح دادید، مشکلی نیست. بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها به خوبی حل‌و‌فصل می‌شود و حاشیه‌ای هم پیدا نخواهد کرد.

منع شرعی و قانونی؟

رئیس فراکسیون ورزش مجلس درباره بازداشت تعدادی از زنان در حاشیه بازی پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی و انتقال آنان به بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی به این دلیل که مکان امنی وجود ندارد، گفت: قاعدتا ورود به ورزشگاه آزادی که بالغ بر ۷۰ الی ۸۰‌هزار نفر در آن تجمع کرده‌اند و تلویزیون هم مسابقه را مستقیم نشان می‌دهد، یک محیط امن است و نمی‌تواند محیطی ناامن باشد. محمدرضا تابش تاکید کرد: ورود خانم‌ها به ورزشگاه هیچ‌گونه منع شرعی و قانونی ندارد، منتهی یک مقدار ملاحظاتی وجود دارد تا بستر حضور آنها فراهم شود و مسئولان باید هرچه زودتر اقدامات را انجام دهند. خانم‌ها در مسابقات بسکتبال ایران و عراق حضور داشتند و این حضور مشکلی را به وجود نیاورد. هیچ‌ محدودیت و ممنوعیت قانونی برای حضور خانم‌ها در ورزشگاه وجود ندارد که بخواهد جرم تلقی شود و افرادی که این مساله را جرم قلمداد کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

قول به فیفا

در همین حال راب هریس، خبرنگار مربوط به حوزه فیفا، از قول جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) که تماشاگر ویژه دربی هشتاد و ششم بود در توئیتر نوشته است که اینفانتینو پس از حضور در مسابقه دربی تهران که فقط با حضور تماشاگران مرد برگزار شده گفته است: به من قول داده شد که زنان ایرانی به‌زودی می‌توانند به استادیوم‌های فوتبال راه یابند.

عذر کودکانه

دبیرکل حزب فرزندان ایران اظهار کرد: ارکان سنتی و مذهبی که شاید اینگونه آزادی‌ها را موجب زوال بخش‌هایی بدانند، بهتر است نگاهی به کارنامه خود بیندازند. آنچه از لحاظ فرهنگی در ابتدای انقلاب در اختیار شما قرار گرفت، بسیار معتقدتر و مذهبی‌تر از آن چیزی است که امروز در جامعه دیده می‌شود. به نوشته ایلنا؛ جمشید ایرانی ادامه داد: حواله همه این مشکلات به تهاجم فرهنگی چونان عذر کودکی است که پس از رد شدن در امتحانات پایان سال، بهانه‌های الکی می‌آورد. بهتر است پیش از آنکه دیر شود به جای شیب‌دارکردن پست‌های فکری همه ایران، از آهنگران بخواهیم قفل زنگ‌زده افکارمان را باز کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *