کشف شهر باستانی در تربت حیدریه رویدادی نادر است

تربت حیدریه – ایرنا – استاد باستان شناسی دانشگاه شوش گفت: کشف بقایای شهر تاریخی روستای دامسک (۱۲ قلوهای سفالی)، پدیده نادری است که کشف ابعاد کامل آن می تواند راهگشای بزرگی برای منطقه تربت حیدریه و ایران باشد.

عزیز الله پور که به دعوت دانشگاه تربت حیدریه و برای انجام کاوش های باستان شناسی بقایای شهر تاریخی روستای دامسک به تربت حیدریه آمده است، روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: علت دعوت از من به دلیل تخصص باستان شناسی دوران ایلام است که البته بررسی عهد ساسانیان و هخامنشیان را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار می دهم.
وی ضمن بیان اینکه نوع معماری هر نقطه ایران دارای سبک و سیاق خاص خود است، گفت: شکل و فرم خمره های سفالی کشف شده در این شهر تاریخی گویای قدمت چند هزار ساله است.
الله پور همچنین اظهار داشت: در بدو ورود به تربت حیدریه برای دانشجویانی که در کار حفاری همکاری دارند، یک دوره آموزش تخصصی نیز برگزار کرده ایم.
بهمن پارسال دهیار روستای دامسک خبر اولیه بقایای شهر تاریخی در یک زمین زراعی واقع در این روستا را، به اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اعلام کرد.
کار بررسی و کاوش بعد از اخذ مجوزهای لازم از خرداد ماه جاری با مشارکت اداره میراث فرهنگی و گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه آغاز شده و طبق اعلام اولیه کارشناسان، قدمت این شهر تاریخی احتمالا به دوران ساسانیان باز می گردد.
تاکنون از بقایای بجای مانده یک شهر تاریخی در روستای دامسک از توابع بخش مرکزی تربت حیدریه، ۱۲خمره سفالی کشف شده است.
از دیرباز و در فرهنگ ایرانیان عهد باستان از خمره برای نگهداری آذوقه و مایعات استفاده می شده است.
پشتر نیز مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه گفته بود، حدس اولیه ما بر اساس فرم لبه، طرح داخلی و جنس خمره ها حاکی از آن است که مربوط به دوران ساسانیان بوده و مشابه آن در منطقه مرو نیز پیدا شده است.
مهدی فلاح همچنین اظهار داشته بود، در عین حال تا زمان بیرون کشیدن خمره ها از دل خاک، انتقال آن ها به آزمایشگاه و انجام کارهای مطالعاتی و بررسی های علمی، نمی توان به طور قطع نظری ارایه کرد.
تاکنون از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه، ۴۷ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *