آوای خوش سوت کشتی تفریحی در دریای مازندران با اراده دولت سیزدهم

آوای خوش سوت کشتی تفریحی در دریای مازندران با اراده دولت سیزدهم

ساری – ایرنا – وعده ورود کشتی‌ تفریحی به آب‌های ساحلی مازندران باهدف رونق گردشگری دریایی با اراده دولت سیزدهم و پیگیری‌های مسوولان ارشد استان به ثمر نشست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گردشگری دریایی در مازندران حکایتی پیچیده و پروعده دارد و اگر بخواهیم به پیشینه خبرهای مرتبط با رونق گردشگری دریایی در مازندران بپردازیم، دورترین خبرها، قول‌ها و پیش‌بینی‌های مثبت، به طور تقریبی به کمتر از یک دهه قبل برمی گردد. به عنوان مثال سال ۱۳۹۳ مدیرکل اسبق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از ورود یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت مجهز توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داده بود و گفته بود «این هتل شناور طی دو سه ماه آینده به استان منتقل می‌شود.» بهار ۱۳۹۴ نیز مدیرکل وقت همین دستگاه اعلام کرد «سه شناور خریداری شده که یکی از آن‌ها تیر به ایران می‌آید.» اسفند ۱۳۹۶ هم استاندار وقت مازندران اعلام کرد «برای نوروز ۱۳۹۷ کشتی کروز وارد مازندران می‌شود و تلاش بر این است که دو فروند کشتی تفریحی به آب‌های استان بیاید و بین بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد مسافران را جابه‌جا کند.»

از این دست خبرها طی یک دهه اخیر بارها اعلام شده است. سال‌ها از اعلام این خبرها و تدابیر مدیران و مسوولان وقت مازندران و کشور برای غلبه بر نادیده گرفتن مزایای گردشگری دریایی می‌گذرد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با اراده مسوولان ارشد استان پیگیری ها جواب داد و نخستین کشتی تفریحی و دریایی در بندر نوشهر پهلو گرفت.

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران کشتی اتوبوس تفریحی و دریایی ۲ طبقه آب‌های ساحلی خزر با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی در ماه جاری وارد بندر نوشهر شد و برای استفاده گردشگران خارجی و داخلی در عید نوروز پیش رو پس از تجهیز برای گشت های دریایی محدوده ساحلی استان مازندران مورد بهره برداری قرار می گیرد.

همچنین بنا به گزارش سرمایه گذار و مالک آن، این اتوبوس توان جابجایی دست کم ۷۰ مسافر را دارد و دارای بخش هایی چون پذیرایی با ظرفیت دست کم ۲۵ نفر و دارای یک جت اسکی است و حدود ۲۰ متر طول و پنج متر عرض و ۲۰ تن وزن دارد و زمان ساخت آن ۲۰۱۲ است و فضای آن طوری طراحی شده که ظرفیت برگزاری انواع جشن ها را دارد و می تواند حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت مسیر دریای خزر محدوده ساحلی مازندران را بپیماید.

به باور صاحب نظران، گردشگری دریایی یکی از مهم ترین عامل جذب گردشگران است که با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر افزون بر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه، طلسم طرح گردشگری دریایی که سال ها تلاش و پیگیری برای اجرای آن از سوی مسوولان ادوار گذشته صورت گرفته بود با عزم و اراده دولت جهادی شکسته شد و این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت گردشگری دریایی است، باشد.

از سوی دیگر برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۷۳ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

با این حال برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساخت های گردشگری دریایی است.

آوای خوش سوت کشتی تفریحی در دریای مازندران با اراده دولت سیزدهم

گردشگری دریایی راهبرد مهم در مازندران

در این ارتباط استاندار مازندران با بیان اینکه نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی ساحلی خزر در مازندران در بندر نوشهر پهلو گرفت، گفت: یکی از رویاهای بشر در زندگی، سفرهای آبی بوده و امروزه با توجه به امکانات مدرن کشتیرانی، این مهم انجام شده است.

سید محمود حسینی پور با اشاره به این که کشتی جدید تفریحی دریای خزر نیز این امکان را برای همه مسافران شمال و شمال نشینان فراهم می آورد، ادامه داد: با رایزنی های انجام شده این کشتی وارد استان شده و به زودی شروع به فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح گردشگری دریایی و حمل و نقل دریایی هم جزو مهمترین راهبردهایی بود که از شروع به کار مدیران جدید و ارشد استان طی یک سال گذشته تا کنون مورد پیگیری قرار گرفته است، افزود: از آن زمان تاکنون رایزنی های فراوانی با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران با سرمایه گذاران مختلف صورت گرفت که در نهایت اتوبوس تفریحی و دریایی آب های ساحلی خزر در استان مازندران با همکاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد بندر نوشهر شد و به زودی برای استفاده گردشگران خارجی و داخلی به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده عالی دولت در استان، خاطرنشان کرد: کشتی های مسافربری در دریاهای مازندران به عنوان کریدور بین استان های شمالی گلستان، مازندران وگیلان به زودی راه اندازی می شود.

همچنین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با پیگیری های انجام شده دومین کشتی تفریحی استان در دریای بابلسری مازندران به زودی پهلو خواهد گرفت که ظرفیت آن استقرار ۱۲۰ گردشگر خواهد بود.

مهران حسنی ادامه داد: در کنار ورود کشتی های تفریحی به مازندران، رفع مشکلات و ساخت اسکله های ساحلی در دستور کار است و اکنون ان طرح در سواحل رامسر اجرا شد و در بابلسر هم در دست اجرا قرار دارد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می کنیم که کشتی های تفریحی در استان حداکثر تا عید نوروز پیش رو با ورود مجدد گردشگران به استان به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: برنامه های زیرساختی و توسعه ای برای توسعه گردشگری دریایی علاوه بر رشد اقتصادی ورود سرمایه گذاران به استان را هم تسهیل خواهد کرد و در ماه های گذشته چهار موافقت نامه اصولی برای راه اندازی اسکله ساحلی در استان به تصویب رسید.

حسنی گفت: فقدان کشتی ساحلی در مازندران یکی از چالش های اساسی برای توسعه گردشگری دریایی بود که با برنامه ریزی های دولت سیزدهم این نقص برای توسعه این دیار برطرف شد.

به گزارش ایرنا، محدوده ساحلی رامسر تا فرح آباد به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر به لحاظ فعالیت های دریایی گردشگری تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است و بقیه آب های ساحلی استان را هم اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بر عهده دارد.

استان مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است که طبق نظر سنجی حدود ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای بهره مندی از دریا و جنگل های هیرکانی به خطه شمال و این استان سرسبز روی می آورند.

برابر آمار از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی هشت ماه امسال ۶۰ میلیون نفر اقامت در شب در استان ثبت شده است. در زمان حاضر دریاگردی مسافران و گردشگران در مازندران با شناورهای دریایی مانند جت اسکی و قایق انجام می گیرد و در نوروز امسال دستکم ۲۰ هزار مسافر در دریای خزر محدوده مازندران توسط بیش از ۲ هزار قایق و شناور جابجا شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *